Vilken toppdomän är bäst för google.se? Stort test avgör.
===========
Uppdatering: Matt Cutts har nu gjort ett uttalande där han påstår att toppdomän inte spelar ngn roll, annat än att till exempel .se kan hjälpa Google att "snabbare" inse att sidan är svensk. Om man kollar i Googles webmaster tools så kan man även se att till exempel .se och .it är låsta till Sverige respektive Italien, medans man själv kan välja geotarget på mer generiska toppdomäner såsom .com och .info och man får även välja på småöars toppdomäner tex .nu och .ws. Detta test kan alltså nu nu ses som överflödigt.
===========
Jag har just isjösatt ett test som syftar till att se om svenska google premierar något särskild toppdomän.
8 identiska domännamn har registrerats; biz, com, eu, info, se, nu, net, org. Alla sidor har extremt liknande men ändå unikt innehåll så till vida att det är omskrivet och inga meningar upprepas någonstans.
Mer utförlig information om testet finns här. Jag tar gärna emot kommentarer och förslag kring hur detta kan följas upp. Vad borde jag tänka på? Finns det mer relaterade saker som är intressanta som jag skulle kunna testa med hjälp av dessa sajter?