Enkelt att slippa sandlådan!?
När jag satte igång med att bygga sajter så var jag riktigt skraj för sandlådan, och mina webbplatser hamnade som regel där. Av de tre senaste sajterna jag jobbat med har två unsluppit sandlådan helt och hållet, och en låg där i max några veckor.
Alla tre sajterna är på svenska och handlar om resor respektive nätspel (som jag trodde skulle hamna i sandlådan på direkten..).
För att slippa sandlådan...
* Ordentlig uppdatering av innehåll flera gånger per vecka under de första månaderna.
* Regelbundet flöde av inlänkar under de första månaderna, jag har främst jobbat med länkbyte och länkkataloger.
Jag tror att det är betydligt bättre ur sandlådesynpunkt att bygga upp sajten inför googles ögon än att skapa hela sajten och publicera den på en gång.
* Skapa en sida, se till att sajten indexeras av Google.
* Jobba hårt med att bygga allt innehåll under de kommande månaderna
* Parallellt med att innehåll skapas, se till att få inlänkar..
Är det så här enkelt? Är det enklare att undkomma sandlådan med svenska sajter än med utländska.
Vad har ni för erfarenheter?
ODP tog sajten ur sandlådan
Kollade just en kunds sajts ranking på Google och plötsligt låg den SE-optimerade sidan som nr 1. Jippii!! Hör till saken att sidan låg i topp 3 på Google i samband med att jag publicerade sajten i april för att efter ca 2 v helt försvinna för avsedda nyckelord (fanns om man sökte efter alla sidor på domänet).
Vad har hänt? Det enda jag kan peka på är att svenska ODP tagit med sajten.
Det enda jag gjort är en minimal on-page optimering, nån enstaka naturlig inlänk från branschkollega som knappt står att finna i Google.
* ODP tog med sajten 27 juli (därmed dyker den upp på alla portaler som använder ODP för sina besökare).
* 12 aug var sidan fortfarande i sandlådan.
* Nu är den i topp.