Resultat 1 till 9 av 9

Google Analytics spårning av enskild besökare

  1. #1
    Sebbs avatar
    Sebb Sebb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    9
    Mors

    Kan man spåra hur enskilda besökare har rört sig på en hemsidan med hjälp Google Analytics som standard? Hittar inte det själv åtminstone...

    Tacksam för svar.

    //Sebastian

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Nej det kan du inte. Det du kan (och bör) göra är att definiera mål. När du definierar mål kan du ange vissa sidor som en väg till målet. Då kan du se hur besökarna navigerar sig fram till målet. Men du kan aldrig se hur en viss IP har rört sig på sidan.

  3. #3
    Sebbs avatar
    Sebb Sebb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    9

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej,

    Det du kan göra är att använda dig av "navigations analys" rapporterna. Med dessa kan du se vilka sidor besökare använde för att ta sig till en viss annan sida samt vilken sida de sedan tog sig vidare till. Man begränsas alltså så att man som mest kan se tre navigeringar i taget.

    När jag först såg din fråga trodde jag att du avsåg att mäta vad en unik besökare har gjort på din sajt. Tror inte att det var det du avsåg, men jag passar på att nämna det i alla fall. Detta strider mot Google Analytics användarvillkor. Detta gör att man till exempel inte får lov att spara ned användarnamn för enskilda användare och sedan analysera hur ofta samt vilket innehåll en unik användare har besökt.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du vill ha den spårningen kan du använda dig av exempelvis Statcounter. Där kan du följa varje enskilt Ip-nummer, vilka sidor de har besökt vilka externa länkar de klickade på för varje sida, tiden de tillbringade på varje enskild sida, hur de hittade dit etc.
    Nu vet jag inte om detta finns i gratisversion av Statcounter utan jag har betalversionen.

    Nackdelen är att cookie-tiden kan sättas till max en vecka och det kan kosta en slant att uppgradera kvoten för logfilerna om det är en välbesökt webbplats.
    Jag brukar använda det eftersom det går snabbare att få en överblick över antalet besökare om man har flera webbplatser.
    Sedan får man lite kontroll på rörelser inom webbplatsen enklare samt vilka externa länkar som attraherar klick och då för vilken sida.

  6. #6
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Jag kan varmt rekommendera www.clicktale.com.

    Varje besökare spelas in på video, som du kan spela upp vid valfritt tillfälle.

    Du ser hur varje enskild besökare rört muspekare, scrollat, vart de klickat etc. Du kan givetvis också se vad de skrivit i beställningsformulär o.d.

  7. #7
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Jag kan varmt rekommendera www.clicktale.com.

    Varje besökare spelas in på video, som du kan spela upp vid valfritt tillfälle.

    Du ser hur varje enskild besökare rört muspekare, scrollat, vart de klickat etc. Du kan givetvis också se vad de skrivit i beställningsformulär o.d.
    Det där var rätt tufft, men är det verkligen så "lätt" som dom beskriver det? Känns som om det skulle krävas en tung teknisk lösning för det där. Har du använt det själv?

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Verkar vara ett trevligt program Nisse.

    Och för att gå lite off topic. För några år sedan såg jag ett statiskprogram vars vy påminde om Simcity. Varje sida på webbplatsen föreställde hus/byggnader sedan åkte det omkring fordon och lämnade av passagerare/besökare som sprang ut och in i husen. Jag provade det aldrig för det verkade lite väl tokigt. Någon som kommer ihåg vad det hette?

  9. #9
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av fabian
    Det där var rätt tufft, men är det verkligen så "lätt" som dom beskriver det? Känns som om det skulle krävas en tung teknisk lösning för det där. Har du använt det själv?
    Ja, jag använder det löpande. Fungerar utmärkt. Väldigt lätt att använda.

    Testa deras gratisversion utan kostnad. Tror det ingår inspelning av 20 000 page views per månad i gratiskontot.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect för en enskild fil
    Av Skillrookie i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 15:14
  2. Google Analytics
    Av SimonSay i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:30
  3. Google Analytics
    Av Patrik Berggren i forum SEO-verktyg
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:46
  4. Google Analytics uppdaterad
    Av David Nilsson i forum Google
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 16:23
  5. Google Analytics
    Av eidos- i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 17:24