Resultat 1 till 7 av 7

Köpta länkar

  1. #1
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    En sak som jag inte förstår helt är det här med vilka inlänkar som anses vara OK och vilka som man straffas för. Köpta länkar är tydligen fel enligt google (om det är fel att sälja länkar så är det väl också fel att köpa länkar antar jag). Om jag köper en seo-vänlig länk direkt av en webbplatsägare så kan jag straffas av google om jag har förstått rätt.

    Men om jag kontaktar ett seo-företag angående sökmotorpositionering så kommer företaget länka till min sida från diverse webbplatser som de har i sitt nätverk. Men är inte det då också egentligen att betrakta som köpta inlänkar?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jo troligen.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag har inte sett några som helst tecken på att en site som köpt länkar i något läge blivit straffad. Det man talat om senaste tiden är att site som säljer länkar blivit straffade och då i form av sänkt toolbar pagerank. Sedan tidigare har enstaka siter med väldigt hög PR som säljer länkar fått en spärr som gör att desa länkar int transporterar PR men det finns bara ett fåtal kända fall av det här. När det gäller sänkningen av toolbar pagerank som hänt nu verkar det dessutom vara bara just i toolbaren det ändras, ingen har sett några andra effekter så vitt jag vet.

    Dessutom utgår jag ifrån att alla som fått sänkt TBPR på det här viset blivit manuellt granskade eftersom jag, trots att folk hävdat det i diverse forum, vägrar tro på att ens Google kan spotta ur sig en algoritm som kan räkna ut om en länk är betald för eler ej.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Jag har inte sett några som helst tecken på att en site som köpt länkar i något läge blivit straffad. Det man talat om senaste tiden är att site som säljer länkar blivit straffade och då i form av sänkt toolbar pagerank. Sedan tidigare har enstaka siter med väldigt hög PR som säljer länkar fått en spärr som gör att desa länkar int transporterar PR men det finns bara ett fåtal kända fall av det här. När det gäller sänkningen av toolbar pagerank som hänt nu verkar det dessutom vara bara just i toolbaren det ändras, ingen har sett några andra effekter så vitt jag vet.

    Dessutom utgår jag ifrån att alla som fått sänkt TBPR på det här viset blivit manuellt granskade eftersom jag, trots att folk hävdat det i diverse forum, vägrar tro på att ens Google kan spotta ur sig en algoritm som kan räkna ut om en länk är betald för eler ej.
    Google kollar både manuellt och automatiskt. De har blivit duktigare på att mäta länknätverk algoritmiskt, men det är svårt för dem att hitta alla köpta länkar via den vägen.

    Det är ingen slump att det i både Webmaster Tools och utanför finns rapporteringsverktyg för att rapportera just betalda länkar.

    Något direkt straff har jag inte heller märkt, men det här kan vara ett troligt scenario:
    • Du köper länkar hos 5 olika sajter för x kronor, och din ranking i sökmotorerna ökar.
    • 1 månad senare slår Google till mot sajten och de betalda länkarna får inte längre något värde.
    • Troligtvis kommer din ranking att sänkas pga. länkarna inte längre är med i din totala beräkning.
    Även om de som köpte länkar hos Forbes och Daily Stanford inte blev direkt bestraffade så kastade de pengarna i sjön och de länkarna fanns inte längre med i länkpopularitetsberäkning...
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Håller helt med Magnus och till viss del Simon. Det här med köpta-länkar-straff är bara en skrämseltaktik de kör med som verkligen fungerar.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag är osäker. Det där med toolbar-pr som blivit sänkt, det var en skrämseltaktik (eftersom toolbar PR inte är något viktigt, egentligen).

    Däremot så har mina sajter som haft samma länkbyggningstaktiker m.m. blivit straffade i Google. Något vajsing är det och jag tror att det dels har med orelevanta länkbyten, "köpta länkar" (någon som anmält mig trots att jag inte har köpt några osv) och länkbyggandet över huvud taget.

    Och då handlar det inte längre om toolbar-pr-sänkning, utan fall i SERPsen vilket är mycket värre. Och det ska tilläggas att jag har haft väldigt vänliga länkbyggen för mina sajter, främst från mina egna andra sajter.

  7. #7
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Jag är osäker. Det där med toolbar-pr som blivit sänkt, det var en skrämseltaktik (eftersom toolbar PR inte är något viktigt, egentligen).

    Däremot så har mina sajter som haft samma länkbyggningstaktiker m.m. blivit straffade i Google. Något vajsing är det och jag tror att det dels har med orelevanta länkbyten, "köpta länkar" (någon som anmält mig trots att jag inte har köpt några osv) och länkbyggandet över huvud taget.

    Och då handlar det inte längre om toolbar-pr-sänkning, utan fall i SERPsen vilket är mycket värre. Och det ska tilläggas att jag har haft väldigt vänliga länkbyggen för mina sajter, främst från mina egna andra sajter.
    Google verkar tillåta en del köpta länkar om exempelvis den köpta länken är enbart menat för annonseringssyfte... Däremot om syftet är att "passa över" page rank så strider det mot deras riktlinjer... Ni kan läsa mer om det här

    mvh,

    Henrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista över betalkataloger/portaler
    Av Elvis i forum Kataloger
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 13:31
  2. Goda resultat med köpta länkar!?
    Av Niklas i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 10:00
  3. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59
  4. Hur hålla reda på köpta länkar?
    Av Gustaf i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 16:18