Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 32

Varning från Google, onaturliga länkar

  1. #1
    cwikdahls avatar
    cwikdahl cwikdahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    5
    Hej!

    Jag anlitar ett av Sveriges större SEO företag och har fått en varning från Google:

    Vi har upptäckt att metoder som strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga kanske används på vissa av dina webbsidor.
    Leta särskilt efter konstgjorda eller onaturliga länkar som pekar på din webbplats och som kan vara avsedda att manipulera PageRank. Du kan till exempel få onaturliga länkar om du köper länkar som höjer PageRank eller deltar i länksystem.
    Vi hoppas att du ändrar webbplatsen så att den uppfyller våra riktlinjer för kvalitet. När du har gjort ändringarna kan du skicka in webbplatsen för omprövning för Googles sökresultat.
    Om du hittar onaturliga länkar till din webbplats som du inte har någon kontroll över eller som du inte kan ta bort uppger du detta i din begäran om omprövning.
    Om du har frågor om hur du ska lösa problemet kan du få hjälp på vårt hjälpforum för webbansvariga.
    Med vänliga hälsningar,
    Googles team för sökkvalitet

    Antalet länkar som skapats är högt. Vid ett tillfälle ökade dom med över 80 länkar på en dag!

    Vad innebär detta? Är det bara en varning eller har det redan fått konsekvenser?

    Bör jag ens betala för detta!? Har sagt upp avtalet då jag är missnöjd med mer än detta, men det gäller i 4 månader till.

    Mvh,
    Claes

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Hur ser utvecklingen ut när det gäller rankingen på de keywords som du har beställt? (om det gäller specifika keywords)
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    W2Bests avatar
    W2Best W2Best är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    21
    Kommer länkarna från Riktiga sajter eller från sajter som enbart används för länkning? 80 länkar från spam-sajter är inget jag skulle betala för...
    SEO:at anonymt de senaste åren...

  4. #4
    cwikdahls avatar
    cwikdahl cwikdahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    5
    Utvecklingen på sökorden med mindre konkurrens har varit bra. Ser ut att vara en liten dipp sista veckorna dock.

    Länkarna är vad jag kan se blandat från annonser och fejkbloggar.

    Claes

  5. #5
    cwikdahls avatar
    cwikdahl cwikdahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    5
    Liten uppdatering... Betalar inga fakturor ännu.

    De rekommenderar att jag inte skickar in webplatsen för omprövning. Med motiveringen att det endast är en automatiskt genererad varning, och att inget kommer att hända förrän nästa automatiska kontroll utförs. Stämmer detta?

    Claes

  6. #6
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Hade jag varit du så hade jag ställt krav på den oseriösa länkbyggaren att radera de inlänkningar som de kan styra, och efter att ha fått bekräftelse på detta skicka in en ny ansökan till Google. Man ska verkligen inte ta lätt på den här typen av varningar och du riskerar att försvinna från vettiga placeringar (med risk för intäktsbortfall) om ingenting görs!

  7. #7
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    Här står det en punktlista vad du kan göra: http://www.branded3.com/seo/the-new-...ink-algorithm/

  8. #8
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av magbob Visa inlägg
    Här står det en punktlista vad du kan göra: http://www.branded3.com/seo/the-new-...ink-algorithm/
    Tack magbob för den länken, riktigt intressant läsning!

  9. #9
    ThomaSEOs avatar
    ThomaSEO ThomaSEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Hej.
    Ja, jag skulle verkligen rekommendera att ta bort länkarna från SEO-leverantören i det här fallet.
    Du kan läsa lite mer om straff och filter här: http://www.sokmotorkonsult.se/seo/ar...ffad-av-google

    Tycker alltid man ska kräva transparens från sin SEO-leverantör.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Om detta är en viktig sajt för dig så kräv av leverantören att samtliga dessa inlänkar raderas så snabbt som möjligt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    När man får en sån här varning brukar det inte bero på vanliga köpa länkar från blogg-nätverk eller liknande utan lite mer allvarliga grejer.
    Kan vara t.ex ett search engine re-direct eller att man försökt återställa droppade domäner med hög PR till tiden innan de droppades.

    Be dem absolut att ta bort länkarna och betala dem ingenting och skicka in en omprövning.
    I sämsta fall kan man försöka lura Google att ägarförhållandena har ändrats, med det innebär en stor risk i sig.

    Lycka till !

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tänkte bjuda på lite information om våra varningar och vad som hänt.

    19/4 fick vi varningar på 2 av våra brandsidor. I Lördags, 5/5 (16 dagar senare) kom "träffen". Det som kan vara intressant för er andra är hur vi gick tillväga med de 2 olika sidorna.

    Sida A bestämde vi oss för att inte göra någonting med, utan se vad som händer. Vi gamblade helt enkelt när vi fick varningen.
    Sida B hade vi en annan taktik, vi började städa upp gamla länkar, fixade så att sidan var "mindre optimerad" on-page (mer för besökare, mindre för sökmotorerna etc) skickade in en re-inclusion request, sa att vi hade städat upp länkarna etc etc. Vi de-optimerade sidan helt enkelt.

    Sida A har den senaste veckan rankat 3,3,4,3,4,3,4 på vårt viktigaste sökord (det mest spammade) och nu sen i Lördags har vi rankat 23,24,23,24.....exakt 20 placeringar mindre än tidigare. Jag misstänker att vi har fått ett manuellt straff av Google, men det är bara spekulationer förstås. Övriga sökord inklusive alla long-tails på huvudordet har inte påverkats alls. Kommer att återkomma med mer information löpande här, men om detta håller sig så kommer vi att tappa 5-6% av vår organiska trafik på sin höjd och kanske 2% av försäljningen.

    Sida B har tappat ranking på i princip samtliga keywords, men verkar inte ha fått "något straff". Istället har man nu tappat ganska mycket ranking på alla sina tidigare optimerade sökord, även deras long-tails. Har inga exakta siffror ännu men räknar med att denna sidan har tappat minst 50% av sin organiska trafik. Tidigare förstaplaceringar har blivit botten av första sidan eller andra sidan på Google t.ex.

    Vad tycker ni att man ska göra nu? Hur hade ni gått vidare?

  13. #13
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Straffen är inte manuella utan automatiska och det är bekräftat av Google själv.
    Jag tog upp det med att ta bort länkar på min blogg, för en tid sedan, de brukar alltid göra det ännu värre vilket verkar vara det som hänt sida b.

    Har du provat att kolla ngra av de grejer jag tog upp på mitt inlägg.
    T.ex provat att söka på det exakta namnet på sidan?
    Har den inte förlorat placeringar där finns det stor chans att återfå rankingen snabbt.

  14. #14
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Straffen är inte manuella utan automatiska och det är bekräftat av Google själv.
    Jag tog upp det med att ta bort länkar på min blogg, för en tid sedan, de brukar alltid göra det ännu värre vilket verkar vara det som hänt sida b.

    Har du provat att kolla ngra av de grejer jag tog upp på mitt inlägg.
    T.ex provat att söka på det exakta namnet på sidan?
    Har den inte förlorat placeringar där finns det stor chans att återfå rankingen snabbt.
    Vilka grejer från vilket inlägg skulle jag prova menar du?

    Alla keywords finns i Googles sökresultat, så jag behöver ju inte leta efter sidorna. Det är "korrekt" sidor som rankar. Sida B har bara tappat ranking på sina sökord, men Sida A har enbart tappat exakt 20 placeringar på ett sökord. Allt annat ser exakt likadant ut, det är ingen de-indexering eller så.

  15. #15
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    http://www.balsever.se/seo/pimp-slap-the-fat-penguin/

    Menade inte keywords utan sidans namn /url utan www eller .se.
    Så t.ex på min sida söker jag på Balsever

    Prova söka på sidan namn eller url (utan www. eller .se dylik)
    Detta går tyvärr inte om sidan typ heter billiga skor och url är billigaskor.se

    Men om du har typ brand name eller unikt namn och du visas fortfarande i topp så är det mer troligt att du har förlorat länkjuice än fått bestraffning så du har chans att komma ur det och återfå positionerna.

  16. #16
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Får kanske förtydliga. Det är alltså "Onaturliga Länkbygges" varningen i Webmaster Tools. De har skickat ut över en miljon varningar sedan Mars, och det har ingenting med Farbror Pingvin att göra.

    För pingvinen gör G inga manuella bestraffningar för, men det gäller inte Googles övriga bestraffningar.
    Pingvinen angrep den 24:e (sent på dagen USA, därför många hänvisar till 25:e i Sverige / Europa) och det är inte det jag problemet jag har.

    Pingvinen tyckte faktiskt om mig, ökade ranking på massvis med sökord för både Sida A och Sida B. Deras varning från Webmaster Tools var dock inte lika kärleksfull

  17. #17
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Du behöver inte förtydliga.
    Bara för att pingvinen rullat ut och man klarat sig den 25:e betyder inte att man är säker efteråt.
    De de gjorde är att infoga automatiska bestraffningar i algoritmen när de upptäcker ngt "skumt" och de sker genom att man först får en varning och sen förlorar rankning nästan exakt på datumet 14-15 dagar senare.

    Jag har varit med om "manuella bestraffningar", de leder alltid till att man blir de-indexerad, iallafall alla fall jag har hört om.

    Du eller någon av dina konkurrenter har gjort något som triggade varningen 5/5
    Kan ta ett exempel med en polare till mig.
    Han köpte länkar från PR5-PR7 sidor en vecka efter Penguin och av ngn galen anledning fick han för sig att gå in och ändra ankartexterna efter att sidorna blivit indexerade.
    Det som hände var att när länkarna blev crawlade igen fick han varningen inom 24 timmar och efter 2 veckor störtdök sidan.

  18. #18
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Du behöver inte förtydliga.
    Bara för att pingvinen rullat ut och man klarat sig den 25:e betyder inte att man är säker efteråt.
    De de gjorde är att infoga automatiska bestraffningar i algoritmen när de upptäcker ngt "skumt" och de sker genom att man först får en varning och sen förlorar rankning nästan exakt på datumet 14-15 dagar senare.

    Jag har varit med om "manuella bestraffningar", de leder alltid till att man blir de-indexerad, iallafall alla fall jag har hört om.

    Du eller någon av dina konkurrenter har gjort något som triggade varningen 5/5
    Kan ta ett exempel med en polare till mig.
    Han köpte länkar från PR5-PR7 sidor en vecka efter Penguin och av ngn galen anledning fick han för sig att gå in och ändra ankartexterna efter att sidorna blivit indexerade.
    Det som hände var att när länkarna blev crawlade igen fick han varningen inom 24 timmar och efter 2 veckor störtdök sidan.
    Köper allting du säger, förutom att det skulle ha med Pingvinen att göra Med tanke på att dessa varningar dök upp för många långt innan, och droppsen i resultaten även hänt många innan Pingvinens datum. Ta t.ex vår UK site, som fick webmaster tools varningen i mitten av Mars, och sjönk som en sten den 27/3 vilket var 4 veckor innan Pingvinen rullade ut. Du kan även se datumen från Orginal Posten, det var ju 7 veckor innan födelsen av det nya odjuret

    3 stora saker har hänt sen Februari i år. Självfallet har det hänt massor med andra saker också, men av min erfarenhet är det dessa 3 som är störst. Pingvin-uppdatering, en ny stor Panda uppdatering, och Googles Februari uppdatering där dom bland annat bedömer länkar annorlunda (och tittar mycket mer på länkbyggande över lag)

    Jag tror snarare att detta har med Googles nya krav på hur länkar och länkbygge ska se ut, särskilt eftersom det inte specifikt händer 24-25/4.

    Innefattar Pingvin uppdateringen Länkar och Ankartexter från interna och externa källor? Absolut! Är Pingvinen det enda som påverkar länkarna i Googles algorithm i år? Garanterat inte. De har skärpt kraven några månader innan dess, och skickat kontinuerliga varningar sen slutet av Februari / början på Mars som de även har bestraffat sedan dess.

  19. #19
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag tror snarare att detta har med Googles nya krav på hur länkar och länkbygge ska se ut
    Håller med dig till 100%.
    Men eftersom ingen vet exakt vad som beror på vad exakt så har allt nytt som inte beror på den senaste Pandan fått samlingsnamnet Penguin.
    Penguin är egentligen ingen uppdatering, det är en omskrivning nästan totalt hela googles algoritm.
    För många visste exakt vad de skulle göra för att komma till toppen genom att "lura" den och vissa jobbade med att avkoda den helt och håller men snubblade på mållinjen.

    Den absolut största skillnaden mellan den nya och gamla algoritmen är deras bestraffning system.
    Nu är det bang, en varning och hejdå efter 2 veckor....lol

    När jag och många andra säger Penguin pratar vi om detta, den totala omskrivningen av algoritmen och bestraffningssystemet.
    Sen kan det vara hundratals grejer som leder till en "Penguin Slap" och fler kommer så klart komma...

  20. #20
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Men eftersom ingen vet exakt vad som beror på vad exakt så har allt nytt som inte beror på den senaste Pandan fått samlingsnamnet Penguin.
    Penguin är egentligen ingen uppdatering, det är en omskrivning nästan totalt hela googles algoritm.
    Visst är det en uppdatering

  21. #21
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    I mina ögon är det mer än en vanlig uppdatering, det är nästan en helt total omskrivning av algoritmen som ingen egentligen vet vad det betyder hur mycket de än snackar.
    Beviset för det?
    Det bästa sättet att ta sig ur "Onaturliga Länkbyggen" varningen har varit att spamma på exakt med exakt samma ankartext eller att en helt ny domän får PR4 efter 3 veckor?
    Om det nu var bara en uppdatering, hur skulle detta kunna gå helt plötsligt?
    Detta är mycket mer än de vanliga uppdateringarna de kör ut eller så har Google fått kärlek för spam helt plötsligt (förmodligen tillfälligt men ändå)

  22. #22
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Här är en bra blogpost om "Unnatural Linkbuilding" varningen, Engelska dessvärre. Men den känns väldigt vettig.

    http://www.seomoz.org/blog/unnatural...etworks-advice

    Ska spekulera lite här.

    Jag tror att Pingvinen smällde exakt den 24-25 och har inte smällt igen sedan dess. Nästa gång den rullas ut smäller det igen. För att en hemsida ska klara dess krav krävs vissa saker. De sakerna har med intern länk struktur att göra, och med ankartexter från inkommande länkar bland annat. Vissa nämner även om-page element som keyword stuffing och liknande, det är dock ingenting jag själv sett på dom case jag studerat, men det kan helt klart vara en faktor.

    Något som görs hela tiden däremot är att Google är mycket hårdare mot blogg nätverk, och länk nätverk. Har du för mycket länkar från de nätverken kan du när som helst få en varning, följt av en bestraffning. Här kan du göra re-inclusion requests, och du är till och med ombedd att göra det i varningen du får.
    Det får du INTE med Pingvinen. Har du blivit straffad är du straffad, punkt slut. Fixa till det, och be till Google-gudarna att du klarar dig nästa gång det är dags för besök av det nya svart-vita djuret.

    Det exemplet jag nämnde ovan tolkar jag alltså inte som Pingvinen, utan dodgy länkar från skumma platser där dom säger till mig -Gör om, gör rätt, återkom när du rensat upp bland dina skumma länkar så tittar vi på sidan igen. Men det är möjligt att jag har fel förstås.

  23. #23
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Tips.

    Lyssna aldrig på vad andra skriver och säger.
    Speciellt inte seomoz.
    Väntar fortfarande på deras svar om att Google officiellt gått ut och sagt att dessa varningar är automatiska och ingen reconsideration kommer göra och tom undanbedes.

  24. #24
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag lyssnar alltid på vad andra skriver och säger Men jag håller med dig om att inte lyssna på allt från seomoz, dock har de väldigt bra information ibland. Därför jag länkade till den långa posten, då slipper jag skriva allt det där själv. Så länge man vet vad man letar efter och vilka svar man jagar.

    Men alltså, jag förstår inte vad du menar med att dessa varningarna är automatiska och att det inte kommer någon reconsideration.
    Är du säker på att du inte rör ihop de två? Angående Pingvinen har G sagt att -Nej, ingen reconsideration. Men för dessa Unnatural Link varningarna så ber dom om det i meddelandet till och med. De vill att man fixar till sitt strul, och sen gör en request via deras formulär. Därmed inte sagt att allting kommer att gå bra......verkligen inte skulle jag vilja säga.

    Varningarna har ingenting alls med Pingvinen att göra. Men däremot kan det vara så att om man får varningarna så kan Pingvinen också straffa en.
    För Unnatural link building och Pingvinen berör ju delvis samma saker, så många av dom som fick varningarna fick även straff av Pingvinen. Det hände på 2 av de sidorna jag analyserar / sköter.
    Det var verkligen ingen överraskning att de två sidorna fick straffen.....mindre sajter, nystartade, lite köpta länkar för att få en "bra start", 95% keyword anchors inkommande, låg kvalitet från de in-länkande domänerna, keyword spam på den interna länkstrukturen etc etc.

  25. #25
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Ja, jag blandar inte ihop det.


    Om vi skiljer på de två, penguin och meddelandet för unnatural link så kan man ha tappat positioner pga penguin utan att få något meddelande men också tvärtom, dvs att klara sig undan penguin och få felmeddelandet.

    Faktum kvarstår dock att meddelandet är automatiskt och bestraffningen utdelas också automatiskt.
    När man gör en reconsideration så ska de manuellt gå igenom alla dina länkar och hitta något att klaga på.
    Vad jag hört är att det är riktigt petiga, en jag läste om hade ombetts ta bort blogg kommentarer han gjort för X antal år sedan där han använt sin keyword anchor istället för namn.

    Det står visserligen i meddelandet man får att man ska ansöka om reconsideration men systemet brakade samman i samband med den senaste pandan och penguin.
    De började med att skicka ut automatiska meddelanden om att sidan fortfarande bryter mot deras riktlinjer.
    2 meningar..lol

    Sen när de märkte att det bara blev värre och värre gick de ut och sa:
    Dessa meddelanden är automatiska och vi kommer inte att göra en reconsideration på några av sidorna som har fått denna varningen.
    Så¨ja, de vill precis som i meddelandet att man ansöker om reconsideration efter man har rensat upp men de har i nuläget ingen möjlighet att gå igenom alla.

    5:e Maj sa du att du fick varningen va?
    Nu när jag tänker efter var det då Pagerank uppdaterades och det var rapporter på att många hade fått det meddelandet exakt den dagen?

    Vad hände med din PR, ändrades den?

    "My website was doing great up until Friday may 5th. Friday morning I checked my rankings and I was moving up nicely for all my keywords (over 50)....I checked saturday night my rankings and my site was wiped off for almost all my keywords. I'm still indexed in google. This seems like a delayed penguin effect of some sort. I checked my cloudflare account and it shows that google last crawled my site exactly on may 5th. "

    "Exactly the same thing happened to my site. Same date. Must have been the damn BIRD"

  26. #26
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    PR kvar som tidigare, 3 på Sida A och 4 på Sida B, ingen förändring.

    Droppet i ranking kom någon gång efter 19.00 svensk tid Fredag och 10.00 lördag morgon svensk tid. Stor drop på samtliga ord där vi "försökt vara duktiga" och lyssnat på Googles varning. En drop (exakt 20 placeringar, 4 dagar i rad) på ett sökord på sidan där vi ignorerat varningen.

    Jag vet ju varför jag droppat på sidan som tappat överallt, vi försökte ju vara duktiga och plocka bort länkar och ankartexter, därför föll vi också förstås. Inget konstigt där inte

    Det jag är nyfiken är på hur man tacklar en sida som enbart droppat 20 placeringar på ett enda sökord. Orkar man bry sig, med risk för att droppa på övriga sökord, eller kör man bara vidare och låtsar som att det sökordet inte finns längre.....

    Är det inte märkligt att man ligger 3-4:a 7 dagar i rad och sen 23-24:a 4 dagar i rad efter straffet. Känns inte det som ett ganska klassiskt "-Här får du smaka +20 ditt jävla ägg"? Och kan man göra något åt det?

  27. #27
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Mycket möjligt att för många av sidorna som du hade länkar ifrån tappa PR.

    Första frågan.
    Rankade du på sökordet direkt på domänet?
    typ www.domän.se?

    Eller vad det typ www.domän.se/sökord ?

    I case-studies jag har deltagit i och tagit del av är den första veckan viktig.
    Lyckas man hejda fallet inom en vecka är det stor chans att man återfår positionerna.

    Har man byggt bra länkar och den fortsätter att sjunka ser det mörkt ut.
    Då är det bästa att göra 301 eller skapa ny sida och försöka ranka den eller bara överge den.
    Beror ju mycket på om det är brandname eller afiliate site, tjänar man bra med pengar på det eller inte.

    Andra frågan:
    Många verkar ha tappat på sättet som du beskriver.
    Först några placeringar.
    Sen tappar de till placering 20 - 50 där den håller sig ett par dagar.
    Antigen stannar den där och börjar klättra tillbaka långsamt eller så börjar den att falla som sen sten.

  28. #28
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Ja, jag blandar inte ihop det.


    Om vi skiljer på de två, penguin och meddelandet för unnatural link så kan man ha tappat positioner pga penguin utan att få något meddelande men också tvärtom, dvs att klara sig undan penguin och få felmeddelandet.

    Faktum kvarstår dock att meddelandet är automatiskt och bestraffningen utdelas också automatiskt.
    När man gör en reconsideration så ska de manuellt gå igenom alla dina länkar och hitta något att klaga på.
    Vad jag hört är att det är riktigt petiga, en jag läste om hade ombetts ta bort blogg kommentarer han gjort för X antal år sedan där han använt sin keyword anchor istället för namn.

    Det står visserligen i meddelandet man får att man ska ansöka om reconsideration men systemet brakade samman i samband med den senaste pandan och penguin.
    De började med att skicka ut automatiska meddelanden om att sidan fortfarande bryter mot deras riktlinjer.
    2 meningar..lol

    Sen när de märkte att det bara blev värre och värre gick de ut och sa:
    Dessa meddelanden är automatiska och vi kommer inte att göra en reconsideration på några av sidorna som har fått denna varningen.
    Så¨ja, de vill precis som i meddelandet att man ansöker om reconsideration efter man har rensat upp men de har i nuläget ingen möjlighet att gå igenom alla.

    5:e Maj sa du att du fick varningen va?
    Nu när jag tänker efter var det då Pagerank uppdaterades och det var rapporter på att många hade fått det meddelandet exakt den dagen?

    Vad hände med din PR, ändrades den?

    "My website was doing great up until Friday may 5th. Friday morning I checked my rankings and I was moving up nicely for all my keywords (over 50)....I checked saturday night my rankings and my site was wiped off for almost all my keywords. I'm still indexed in google. This seems like a delayed penguin effect of some sort. I checked my cloudflare account and it shows that google last crawled my site exactly on may 5th. "

    "Exactly the same thing happened to my site. Same date. Must have been the damn BIRD"
    En av våra sidor: http://gserp.se/Search/festklanninga...l%C3%A4nningar vet om att länkbyggandet inte är perfekt men det är inte direkt dåligt heller. Just saying, var också 5e typ.

  29. #29
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    En av våra sidor: http://gserp.se/Search/festklanninga...l%C3%A4nningar vet om att länkbyggandet inte är perfekt men det är inte direkt dåligt heller. Just saying, var också 5e typ.
    Nummer 50 nu. 200+ för 8h sedan. Har du gjort något med sidan on eller offpage så att detta kan ha påverkat serpen?

  30. #30
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Nummer 50 nu. 200+ för 8h sedan. Har du gjort något med sidan on eller offpage så att detta kan ha påverkat serpen?
    Nix. Wierd problem där att fel sidor rankar för sökordet. Menar visst rätt stor % av ankartexter är "festklänningar" men ändå, den har legat stabilt länge och mycket av de senaste länkarna har det varit variation på. Har många sidor och de flesta optimeras på samma sätt, rätt kul att där nästan aldrig är en gemensam nämnare enl. mig mellan dem varför vissa enstaka får problem och varför många klarar sig?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-03-09, 07:14
  2. Tabort länkar från google
    Av icet i forum URL-omskrivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 11:59
  3. Varning för fel länkbygge
    Av MOB i forum Länkbygge
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 13:25
  4. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 22:52