Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 62

Penguin 2.1

  1. #1
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347

  2. #2
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Det verkar röra på sig. Både i gamla Svedala och internationellt.

  3. #3
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Green Visa inlägg
    Det verkar röra på sig. Både i gamla Svedala och internationellt.
    Ja denna uppdateringen blev en katastrof för mina sidor

    Den viktigaste sidan som generar mest pengar gick från plats 6 till +100 igår och några andra sidor gick från top 10 till sidan 3 och 4

    Sidan som blev straffad har legat på top 10 senaste 3 åren och inte drabbats av tidigare uppdateringar från Google, vi har inte köpt några utländska skräplänkar så vet inte riktigt vad orsaken är

    Fullständig katastrof, vad skall man göra nu när halva omsättningen försvinner

    Byta domän eller fortsätta mata bra länkar till den aktuella domänen

  4. #4
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Ja denna uppdateringen blev en katastrof för mina sidor

    Sidan som blev straffad har legat på top 10 senaste 3 åren och inte drabbats av tidigare uppdateringar från Google, vi har inte köpt några utländska skräplänkar så vet inte riktigt vad orsaken är

    Fullständig katastrof, vad skall man göra nu när halva omsättningen försvinner

    Ousch. Beklagar. Det måste kännas ganska jobbigt, milt sagt. Det kanske studsar tillbaka så småningom.

    Tror man behöver ta reda på vad felet är, innan man kanske påbörjar ny domän. Det är flera som säger att dom har haft sidor som inte påverkats de senaste åren, men först nu åkt på någon typ av straff. Får se närmaste dagarna vad experterna säger. Såg någon nämna på Twitter om sajter som byggts med snappade domäner. Men lär ju bara vara halva historian, om ens det.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Tror man behöver ta reda på vad felet är, innan man kanske påbörjar ny domän."

    Detta är jätteviktigt, och kan inte poängteras tillräckligt. Något som det inte pratas om särskilt ofta, men som många av oss vet om och har fått bekräftat från säkra källor, är att Google alltid bombar på med uppdateringar när det är dags för stora updates.

    Vad menar jag med det? Jo, om dom släpper en Pingvin uppdatering så släpper dom en mängd uppdateringar samtidigt för att förvirra folk. Mer än hälften av de som tror sig ha åkt på Pingvinen har i själva verket tappat pga något helt annat, som dock släppts samma dag som Pingvinen.

    Ett exempel är när Pingvin 1.0 launchades. I samband med pingvinen så aktiverade Google en mängd manuella straff på olika länknätverk, och det gjorde att massvis med folk trodde sig ha blivit Pingvinade, när det i själva verkar "bara" var så att deras länkar hade tappat en massa kraft.

    Fastställ först vad som är problemet, gör sen en bedömning på hur du kan bli av med problemet, och som steg 3 kan du börja vidta åtgärder.
    Att börja panika som steg 1 är inte bra.

    Mina 2

  6. #6
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    3 av mina sajter har åkt ner i avgrunden på några av nyckelorden. Ingen rolig helg/måndag. Nu är det bäst att ha is i magen i 1-2 veckor innan man kan verifiera att så är situation. Dessa domän låg inom samma ip nummer så Google tyckte att alla tre kunde lika gärna åka med till helvetet. En snappad domän har också åkt ner i avgrunden på många av sökord. Känns ologiskt då allt är endast vit där för övrigt. Så på förhand kan jag säga att det finns ett samband inom samma ip nummer samt snappade domäner (domän som blivit köpt(Auktion) p.g.a högt PR eller bra namn och var utgående.) VAd detta innebär i framtiden får endast framtiden visa.

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Sidan som blev straffad har legat på top 10 senaste 3 åren och inte drabbats av tidigare uppdateringar från Google, vi har inte köpt några utländska skräplänkar så vet inte riktigt vad orsaken är

    Byta domän eller fortsätta mata bra länkar till den aktuella domänen
    Som sagts tidigare, undersök så att det verkligen är Penguin som är problemet för dig innan du gör några större åtgärder.

    Om det är Penguin så rensa upp i dina länkar. Ta bort de som är dåliga och framför allt ändra på det du gjort tidigare.
    Tyvärr spelar din privata åsikt om bra eller dåligt ingen roll, det som spelar roll är vad Google tycker är bra och dåligt.

    Citat Ursprungligen postat av gelki Visa inlägg
    3 av mina sajter har åkt ner i avgrunden på några av nyckelorden. Ingen rolig helg/måndag. Nu är det bäst att ha is i magen i 1-2 veckor innan man kan verifiera att så är situation. Dessa domän låg inom samma ip nummer så Google tyckte att alla tre kunde lika gärna åka med till helvetet. En snappad domän har också åkt ner i avgrunden på många av sökord. Känns ologiskt då allt är endast vit där för övrigt. Så på förhand kan jag säga att det finns ett samband inom samma ip nummer samt snappade domäner (domän som blivit köpt(Auktion) p.g.a högt PR eller bra namn och var utgående.) VAd detta innebär i framtiden får endast framtiden visa.
    Jag vill nog säga lite samma sak här.
    Jag skulle börja med att titta på likheter mellan de tre sajterna och vilka av de likheterna som inte är like representerade på andra sajter du har som inte blivit filtrerade. Efter det gäller det att ändra på det beteendet.

    Vad gäller snappade domäner har jag svårt att se att sjävla snappandet skulle vara ett problem. Google har inget mot att man återanvänder domännamn. Det låter snarare som att någon antingen har spammat domänen, eller att du bytt inriktning på den radikalt, så att de länkar som pekar mot domänen inte längre är relevanta.

  8. #8
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Som sagts tidigare, undersök så att det verkligen är Penguin som är problemet för dig innan du gör några större åtgärder.

    Om det är Penguin så rensa upp i dina länkar. Ta bort de som är dåliga och framför allt ändra på det du gjort tidigare.
    Tyvärr spelar din privata åsikt om bra eller dåligt ingen roll, det som spelar roll är vad Google tycker är bra och dåligt.



    Jag vill nog säga lite samma sak här.
    Jag skulle börja med att titta på likheter mellan de tre sajterna och vilka av de likheterna som inte är like representerade på andra sajter du har som inte blivit filtrerade. Efter det gäller det att ändra på det beteendet.

    Vad gäller snappade domäner har jag svårt att se att sjävla snappandet skulle vara ett problem. Google har inget mot att man återanvänder domännamn. Det låter snarare som att någon antingen har spammat domänen, eller att du bytt inriktning på den radikalt, så att de länkar som pekar mot domänen inte längre är relevanta.
    Jaha det säger du, skall man titta i kristallkulan och gissa vilka som är dåliga länkar och inte

    Om de inte har varit dåliga under 3 år och helt plötsligt anses vara dåliga hur skall man då komma fram till vilka som skall tas bort, dessutom hjälper knappast disawov när sidan väl blivit straffad, det visar undersökningar

    Få som fått tillbaka sidan på sina gamla ranking och skulle man ändå få det tar det så lång tid att du hinner gå i konkurs innan

    Omsättning på 100,000 i månaden raderad på ett par dagar pga Google så nu fattar man vilken makt det skitföretaget besitter, få se om adwords kan hjälpa att återhämta något

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Jaha det säger du, skall man titta i kristallkulan och gissa vilka som är dåliga länkar och inte

    Om de inte har varit dåliga under 3 år och helt plötsligt anses vara dåliga hur skall man då komma fram till vilka som skall tas bort, dessutom hjälper knappast disawov när sidan väl blivit straffad, det visar undersökningar

    Få som fått tillbaka sidan på sina gamla ranking och skulle man ändå få det tar det så lång tid att du hinner gå i konkurs innan

    Omsättning på 100,000 i månaden raderad på ett par dagar pga Google så nu fattar man vilken makt det skitföretaget besitter, få se om adwords kan hjälpa att återhämta något
    Tråkigt att det hänt förstås, men du kan ju be någon hjälpa till att hitta de dåliga länkarna. Det brukar inte vara särskilt svårt att hitta. Skicka ett PM till mig med sidan så kan jag titta på det om du behöver hjälp.

  10. #10
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Tråkigt att det hänt förstås, men du kan ju be någon hjälpa till att hitta de dåliga länkarna. Det brukar inte vara särskilt svårt att hitta. Skicka ett PM till mig med sidan så kan jag titta på det om du behöver hjälp.
    Niklas, du har fått PM

    Frågan är om det inte är smartare och billigare att börja om på ny kula med nu domän som inte har några backlinks alls

    Frågan är bara vad som händer om man redirectar gamla domänen med 301 om straffet följer med till nya domänen eller om man på något sätt kan redirecta vissa länkar bara som man utgår från att de skall vara bra

    Det är ju svårt att veta vilak som är ok när man inte har fått något varningsmeddelande från Google

    Knepigt värre detta, verkar vara många som blivit drabbade på samma sätt på internationella forum

    http://www.webmasterworld.com/google/

  11. #11
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Jaha det säger du, skall man titta i kristallkulan och gissa vilka som är dåliga länkar och inte

    Om de inte har varit dåliga under 3 år och helt plötsligt anses vara dåliga hur skall man då komma fram till vilka som skall tas bort, dessutom hjälper knappast disawov när sidan väl blivit straffad, det visar undersökningar

    Få som fått tillbaka sidan på sina gamla ranking och skulle man ändå få det tar det så lång tid att du hinner gå i konkurs innan

    Omsättning på 100,000 i månaden raderad på ett par dagar pga Google så nu fattar man vilken makt det skitföretaget besitter, få se om adwords kan hjälpa att återhämta något
    Jag förstår att det är frustrerande, och jag lider med dig i den situation du hamnat i. Samtidigt tycker jag inte att man ska skylla enbart på Google. Att förlita sig på endast en kanal för att få nya kunder innebär en väldigt stor risk, oavsett kanal. Google är dessutom väldigt öppna med att de förbehåller sig rätten att bestämma över sitt egna sökresultat, vilket innebär att kanalen "Organiskt sök i Google" är extra riskfylld.

    Och ja, det är ganska mycket gissande när man tittar efter dåliga länkar. Google berättar inte exakt vad de inte gillar eller vilka länkar som är problemet. Däremot går det att titta på vad Google pratar om, och har pratat om de senaste året, för att få ett hum om vad de ser som problem.
    Exempel på det är:

    Sökord i ankartexter
    Footerlänkar
    Site wide-länkar
    Länkkataloger
    Artikelkataloger
    Länknätverk
    Länkar från sajter som inte handlar om samma sak som målsajten
    Gästposter/Reklamposter med länkar
    och så vidare.

    Om länkarna till dina sajter kan klassas in i någon av ovanstående är det något att titta vidare på. Det betyder inte att alla sådana länkar är dåliga, men Google har varit ganska tydliga med att det bland annat är den typen av länkar de arbetar med att få bort, alltså vad de kallar "onaturliga länkar".

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Gick bra för mig överlag. Speciellt för denna kunden:

    Denna kund har haft stora problem med Penguin och skräplänkar som placerats av dålig SEO-leverantör. I stort sett alla inlänkar av dålig kvalitet har tidigare tagits bort. Nu lyftes det.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Vad roligt Jim. -för dig och din kund hehe.
    Har också en sajt som drabbats av en SEO leverantör tidigare missöden och nu har sajten på tunga sökord gått +50 placeringar på vissa ord. Det är glädjande, men jäd... skumt. Men när jag tittar på andra konkurrenter där jag vet vilka som gör deras SEO, främst via artiklar från hög PR sidor så undrar jag ju när ska dem straffas, eller om de kommer vara straffade. Just nu känns det lite orättvist, men den som i spelet spelar.... Bara att fortsätta konsekvent kvalitetsarbete. Förresten någon som vet om G har slutat att ge PR? enligt några av mina kolleger så har G slutat att leverera PR. Är det bara rubbish rykten som vanligt? -lite off topic.

  14. #14
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag förstår att det är frustrerande, och jag lider med dig i den situation du hamnat i. Samtidigt tycker jag inte att man ska skylla enbart på Google. Att förlita sig på endast en kanal för att få nya kunder innebär en väldigt stor risk, oavsett kanal. Google är dessutom väldigt öppna med att de förbehåller sig rätten att bestämma över sitt egna sökresultat, vilket innebär att kanalen "Organiskt sök i Google" är extra riskfylld.

    Och ja, det är ganska mycket gissande när man tittar efter dåliga länkar. Google berättar inte exakt vad de inte gillar eller vilka länkar som är problemet. Däremot går det att titta på vad Google pratar om, och har pratat om de senaste året, för att få ett hum om vad de ser som problem.
    Exempel på det är:

    Sökord i ankartexter
    Footerlänkar
    Site wide-länkar
    Länkkataloger
    Artikelkataloger
    Länknätverk
    Länkar från sajter som inte handlar om samma sak som målsajten
    Gästposter/Reklamposter med länkar
    och så vidare.

    Om länkarna till dina sajter kan klassas in i någon av ovanstående är det något att titta vidare på. Det betyder inte att alla sådana länkar är dåliga, men Google har varit ganska tydliga med att det bland annat är den typen av länkar de arbetar med att få bort, alltså vad de kallar "onaturliga länkar".
    Jag är själv ingen kung på SEO och lär mig nya saker varje dag. Har lyckats ganska bra med mina egna sidor som jag själv har med dom metoder du nämner. Alltså hur bygger man länkar om man inte gör det på något av dessa sätt? Naturliga länkar i all ära det försöker vi alla eftersträva men tills dess så är det väl bara dessa alternativ som finns eller missar jag något? Vissa metoder kan man skippa som du nämner men är det inte en bra blandning som fungerar bäst?
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  15. #15
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Ahaa, förklarar varför jag tappat på alla sökord. Någon som märker att de är på väg upp igen? Jag tycker jag ser en liten tendens till att min sida klättrar några placeringar per dag.

  16. #16
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av xsajt Visa inlägg
    Ahaa, förklarar varför jag tappat på alla sökord. Någon som märker att de är på väg upp igen? Jag tycker jag ser en liten tendens till att min sida klättrar några placeringar per dag.
    Det verkar som att de sidor som blivit nerpetade från sidan 1 till typ sidan 3-5 på sina viktiga sökord studsar en del men om man har blivit nerpetad till 100+ så verkar det inte röra sig alls.

    Tragiskt att det bara är massa skitbloggar utan vettig info som numera rankar top 10 på bra sökord, i stort sätt alla ebutiker har åkt bort vilket får mig att misstänka att Google gjort denna uppdatering för att få ebutiker att annonsera via adwords och Google shopping

    Jag har skickat in 100 länkar för disavow men tvivlar på att det kommer hjälpa, dessutom tar det väldigt lång tid

  17. #17
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Tragiskt att det bara är massa skitbloggar utan vettig info som numera rankar top 10 på bra sökord, i stort sätt alla ebutiker har åkt bort vilket får mig att misstänka att Google gjort denna uppdatering för att få ebutiker att annonsera via adwords och Google shopping
    Har du några exempel på såna sökord? Jag har inte själv sett ett sånt samband, så det vore lite kul att kolla på lite fler exempel.

  18. #18
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Tragiskt att det bara är massa skitbloggar utan vettig info som numera rankar top 10 på bra sökord, i stort sätt alla ebutiker har åkt bort
    Tycker mig se lite samma tendens, tror dock mer att det har med innehåll att göra. Bloggar har ju oftast mer texter, mer innehåll än ebutiker. Det blir helt enkelt att jobba mer med produkttexter och kategoribeskrivningar.

  19. #19
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Tycker mig se lite samma tendens, tror dock mer att det har med innehåll att göra. Bloggar har ju oftast mer texter, mer innehåll än ebutiker. Det blir helt enkelt att jobba mer med produkttexter och kategoribeskrivningar.
    För sakens skull. Penguin är ett länkfilter, inte ett innehållsfilter.
    Det är såklart möjligt att det ni ser och kopplar till innehåll är en annan uppdatering, som hanterar innehåll på ett nytt eller annorlunda sätt, men det är i så fall inte Penguin.

  20. #20
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    japp givetvis, tänkte på Hummingbird och att Klassemajas resonemang troligtvis har med den förändringen att göra.

  21. #21
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Har du några exempel på såna sökord? Jag har inte själv sett ett sånt samband, så det vore lite kul att kolla på lite fler exempel.
    Ett exempel är sökordet bantningspiller

    På top 10 var det innan 5-6 butiker som sålde olika bantningsprodukter, idag är alla butikerna borta och istället har det dykt upp sidor som familjeliv,flashback,svt,aftonbladet och några bloggar som inte säljer något

    Samma sak med ordet bantning och banta, där inte en enda e-butik är med på top 10 längre

    Nu räknar jag givetvis inte in sponsrade länkar

    Det finns fler liknande exempel, en sak är säker och det är att de senaste uppdateringarna från Google har slagit bort många e-butiker från första 2 sidorna i sökresultaten som ersatts av bloggar,forum och nyhetsartiklar

    Det kan knappast vara en tillfällighet från Googles sida

  22. #22
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Ett exempel är sökordet bantningspiller

    På top 10 var det innan 5-6 butiker som sålde olika bantningsprodukter, idag är alla butikerna borta och istället har det dykt upp sidor som familjeliv,flashback,svt,aftonbladet och några bloggar som inte säljer något

    Samma sak med ordet bantning och banta, där inte en enda e-butik är med på top 10 längre
    Okej. Om jag ska vara helt ärlig, så kan jag nog tycka att det i så fall är ett bättre sökresultat än innan. Ju mer information folk behöver ta sig igenom innan de köper sånt, desto bättre.

    Nu har jag ju inte kollat på de specifika sajterna, men vertikaler i gråzoner som exempelvis bantningspiller har ju en tendens att vara ganska spammiga, så det är kanske inte förvånande om många åker i en Penguinuppdatering.

    Som sagt, det skulle kunna vara något annat också.

  23. #23
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Okej. Om jag ska vara helt ärlig, så kan jag nog tycka att det i så fall är ett bättre sökresultat än innan. Ju mer information folk behöver ta sig igenom innan de köper sånt, desto bättre.

    Nu har jag ju inte kollat på de specifika sajterna, men vertikaler i gråzoner som exempelvis bantningspiller har ju en tendens att vara ganska spammiga, så det är kanske inte förvånande om många åker i en Penguinuppdatering.

    Som sagt, det skulle kunna vara något annat också.
    Varför är det bättre med meningslösa artiklar och forumsinlägg än sidor som säljer just de produkterna man söker

    Så du menar på att om någon söker på SEO eller SEO forum så är det bättre att google visar diskussioner från familjeliv och flashback istället för företag som erbjuder SEO

    Nej, det är inget annat då jag bevakat detta sökordet senaste året och hummingbird och sista pingvinen ändrade allting, det gäller även andra branscher och sökord, bloggar och forum rankas nu bättre än ebutiker som snällt får börja använda adwords och google shopping vilket också var syftet med dessa uppdateringar.

    Google är ingen social verksamhet som vissa tror

  24. #24
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Varför är det bättre med meningslösa artiklar och forumsinlägg än sidor som säljer just de produkterna man söker

    Så du menar på att om någon söker på SEO eller SEO forum så är det bättre att google visar diskussioner från familjeliv och flashback istället för företag som erbjuder SEO
    Nej, för mig är det stor skillnad på SEO och bantningspiller. Jag tycker helt enkelt, personligen, inte om bantningspiller och är övertygad om att världen vore bättre utan sånt. Men som sagt, det är min egna högst privata åsikt.

    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Nej, det är inget annat då jag bevakat detta sökordet senaste året och hummingbird och sista pingvinen ändrade allting, det gäller även andra branscher och sökord, bloggar och forum rankas nu bättre än ebutiker som snällt får börja använda adwords och google shopping vilket också var syftet med dessa uppdateringar.

    Google är ingen social verksamhet som vissa tror
    Ja, Hummingbird skulle möjligen kunna resultera i något sånt här. Det är ju lite luddigt exakt vad den innebär och var det påverkar, men jag är inte övertygad.

    Att Penguin skulle kunna gå på specifikt webshoppar låter helt orimligt (och inget jag ser indikationer på bland de sajter jag har data för). Möjligen på webshoppar med kassa länkar, men då även på andra sajter med motsvarande dåliga länkar. Där kan det absolut finnas en förklaring. Tidningar, bloggar och forum är inte de typer av sajter som är mest kända för att köpa skräplänkar.

  25. #25
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag är osäker på om jag blivit straffad av pingvinen eller ej, men vid 2.0 så sjönk nyckelordet 4 placeringar till plac 8, och med 2.1 ytterligare fyra placering till plac 12. Jag fick tre länkar från spbloggar veckan innan P2.1 och mellan P2 och P2.1 så var det ett fåtal högkvalitativa länkar. Det känns inte som att jag blivit smiskad av pingvinen, mer att mina inlänkar blivit nollade. Vad tror ni?

  26. #26
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Jag är osäker på om jag blivit straffad av pingvinen eller ej, men vid 2.0 så sjönk nyckelordet 4 placeringar till plac 8, och med 2.1 ytterligare fyra placering till plac 12. Jag fick tre länkar från spbloggar veckan innan P2.1 och mellan P2 och P2.1 så var det ett fåtal högkvalitativa länkar. Det känns inte som att jag blivit smiskad av pingvinen, mer att mina inlänkar blivit nollade. Vad tror ni?
    Det studsar ju friskt nu mellan sid 1-3 på vissa sökord så om du hamnat på sidan 2 så är sannolikheten stor att du kan studsa tillbaka till sidan 1 men som sagt ingen vet, kolla vilka som gått om dig och vad är för typ av sidor

    Det som är intressant att höra är om din sida är en ebutik eller något annat

  27. #27
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av gelki Visa inlägg
    Förresten någon som vet om G har slutat att ge PR? enligt några av mina kolleger så har G slutat att leverera PR. Är det bara rubbish rykten som vanligt? -lite off topic.
    Enligt Cutts så kommer det inga fler uppdateringar av PR i år. http://searchengineland.com/googles-...is-year-173676

  28. #28
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Hej,

    Ingen (utom en) av konkurrenterna har definierat description. Samma konkurrent har satt SEO-mässig titel, annars är det i princip random. Sidan är "något annat".

  29. #29
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av 456Rainman Visa inlägg
    Alltså hur bygger man länkar om man inte gör det på något av dessa sätt? Naturliga länkar i all ära det försöker vi alla eftersträva men tills dess så är det väl bara dessa alternativ som finns eller missar jag något? Vissa metoder kan man skippa som du nämner men är det inte en bra blandning som fungerar bäst?
    Jag säger inte att man inte ska använda någon av de typerna av länkar. Det jag säger är att de alla innebär en risk. Google vill inte ha dem, och går man till överdrift blir konsekvensen ett filter eller straff.
    Det svåra är att veta när man går över den gränsen.

    Det är klart att det finns andra sätt att skaffa länkar. De flesta länkarna på nätet skulle förmodligen inte kategoriseras in i någon av de typerna. Men det är klart, ju bättre länk, desto svårare är det att få den. Hade det inte varit svårt hade "alla" gjort det, och då hade det inte varit bra längre.

    Avslutningsvis, innan jag blir alldeles för flummig här.
    Att blanda flera dåliga saker gör inte resultatet bra. Det minskar kanske risken, eftersom man kommer längre från gränsen för varje enskild typ av länk, men du vet, två fel blir inte ett rätt.

  30. #30
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av 456Rainman Visa inlägg
    Jag är själv ingen kung på SEO och lär mig nya saker varje dag. Har lyckats ganska bra med mina egna sidor som jag själv har med dom metoder du nämner. Alltså hur bygger man länkar om man inte gör det på något av dessa sätt? Naturliga länkar i all ära det försöker vi alla eftersträva men tills dess så är det väl bara dessa alternativ som finns eller missar jag något? Vissa metoder kan man skippa som du nämner men är det inte en bra blandning som fungerar bäst?
    Tror att du missförstod Aaron här Rainman. Om man skulle bli straffad för den sortens länkar per automatik så hade där inte funnits några sidor kvar att hitta på Google..... däremot så finns det risker med den sortens länkar. Men att du ska ha en sitewide länk i din länkprofil på 100 länkande domäner gör förstås ingenting, om inte sidan som länkar är en fara i sig.

    Jag har fått äran att ta hand om en hel del Pingvincase, och även många manuella länkbestraffningar, och jag tycker att det alltid är samma typ av länkar som dyker upp på de straffade sidorna.
    Kommentarer på sönderspammade bloggar och länkar från svartlistade länknätverk, där har vi mina topp två på vad man måste hålla sig borta från.

    Nu säger jag inte att ni ska sluta kommentera på bloggar, men jag visar två exempel för att ni ska förstå vilken sorts bloggar jag pratar om:
    (Jag vet att vi inte vill länka till dessa sidor mina moderatorkollegor, men jag tycker det är viktigt ur utbildningssyfte)

    http://brianleamon.com/blog/2011/06/...line-business/
    http://www.jamespolnick.com/2011/09/...euteronomy-16/

    Där ser ni extremt många spamkommentarer, och det finns både svenska och utländska (stora och välkända) SEO - Bolag som har använt detta som en seo-teknik under åren. Och det har fungerat.....sorgligt men sant. I många fall har det fungerat oerhört bra. Nu är det dock en av de vanligaste faktorerna bland sidor som har fått olika sorters straff, och det är ju förstås detta som är problemet många av er som blir straffade upplever.
    Ni har tidigare haft en SEO - Tjänst eller köpt länkar av någon som har funkat bra förut. Nu när Google "uppgraderas" så går ju denna sortens länkar från liten boost till bestraffning eller i bästa fall till att ge er 0 värde, och det gör ju att den kraft ni fått härifrån innan försvinner, därför faller ni i resultaten.

    Identifiera problemet. Det är det absolut viktigaste! Jag kan inte poängtera detta tillräckligt. Försök inte reparera för en pingvin om ni bara har tappat en massa länk-juice. Och samma sak om det är tvärtom. Sitter ni i Pingvinen så kan ni bara lägga ner allt länkbyggande, för det finns inga länkar i världen som tar er ur en pingvin, ni måste hitta och få bort de länkarna som har satt er där först. När ni sen är ur filtret kan ni börja jobba på att avancera igen.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Penguin 2.0 på G
    Av MOB i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 12:38
  2. Ny Penguin Refresh - 2012-10-05
    Av MOB i forum Nyheter
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 16:38
  3. Många som avvecklar efter Panda, Penguin, EMD osv?
    Av Captain Thailand i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 00:28
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 17:31
  5. Bästa artiklarna om Google Penguin
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 11:42