Resultat 1 till 6 av 6

Bra att länka till Google och dmoz?

  1. #1
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Jag har sett att många sajter länkar till google och dmoz från startsidan. Får man bättra placering hos google om man gör det?

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Nej det är nog snarare som en service till besökaren som man länkar till Google, google har ju så att det är lätt att lägga en sökruta på den egna siten. Varför man länkar till DMOZ förstår jag dock inte..

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Låt mig ge ett par reflektioner kring det här som går lite utanför den första frågan.

    Både Yahoo och Google tittar i hög utsträckning på utlänkar.

    För Google uppfattar jag att följande gäller:

    1) Om du länkar till information som är relevant för din sida och som är seriös Google detekterar relevansen givet ett nyckelord belönas du. Jag har aldrig märkt att man särskilt skulle belönas för att länka en sida som rankar högt på nyckelordet (vid länkbyte bör givetvis det här vara annorlunda) och det är ju också logiskt eftersom Google därmed skulle medverka till att döda dynamik och utveckling av sökresultaten.

    2) Givet 1) kan ju givetvis en väg vara att djupinlänka kategorier i kataloger. Personligen skulle jag inte göra det såvida jag inte får något extra från katalogen. Dels därför att jag fått för mig att det är bättre att länka artiklar med hyggligt tydlig nyckelordsrelevans, d.v.s. att ordet förekommer i title, lite i löptext och kanske någon rubrik, och ämnessidorna i kataloger är ofta ganska spretiga. Vidare så stödjer man ju faktiskt potentiella konkurrenter som ligger i kategorin.

    Däremot har jag funderat på att försöka hitta samarbete med någon katalog där man försöker skapa mervärde för läsaren genom att länka in relevanta kategorier när denne kan tänkas vilja söka fler sidor.

    För Yahoo uppfattar jag att situationen är annorlunda, och jag kan se hur de har resonerats, men Googles hantering är i alla fall bättre för dem som ju är bransch etta.

    Yahoo belönar några saker som Google inte alls belönar på samma:
    1) Yahoo belönar att man länkar till deras nätverk. Det har jag aldrig uppfattat att Google gör.
    2) Yahoo kan däremot bestraffa utlänkar från deras nätverk. Jag menar t.ex. att en registrering i Yahoo! Directory ofta ger sämre sökresultat på Yahoo! men bättre på Google. Sedan misstänker jag att det kanske är något generellt algoritmistisk som slår och har fått för mig att detta inte träder in på sajter som har flera ungefär jämförligt bra länkar. Google däremot har ju belönat utlänkar från deras nätverk vilket skapat ett brutalt spamproblem på Blogger och alla övriga tjänster som de har.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Anledningen till att man länkar till Google och Dmoz är för att det ger lite trust eftersom du länkar till högt ansedda sidor enligt sökmotorerna. Både Google och Dmoz är högt ansedda, och därför länkar man till dem.

    Dmoz är ju ännu bättre att länka till eftersom man då kan länka till den undersida som har samma nisch som sin egen sida.

    Det är dock inget jag rekommenderar. Speciellt inte om man är med i Dmoz, då det blir som ett länkbyte (även om det självklart också kan vara värt det ändå).

    Det är alltid bra att länka till relevanta sidor men till Google och Dmoz finns det egentligen ingen relevans i.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Det är alltid bra att länka till relevanta sidor men till Google och Dmoz finns det egentligen ingen relevans i.
    Om du inte bygger en sökportal eller en sida som handlar om sökmotorer som då skulle kunna ligga som en undersida på t.ex. en webbyrå som vill förklara vad sökmotorer är och vilka olika sökmotorer som ofta används.

    Dmoz skulle då få en indirekt relevans då man kanske skriver ett fördjupande kapitel där man behandlar katalogtjänster och liknande som de olika sökmotorerna har.

    Men i övrigt håller jag med dig

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Om du inte bygger en sökportal eller en sida som handlar om sökmotorer som då skulle kunna ligga som en undersida på t.ex. en webbyrå som vill förklara vad sökmotorer är och vilka olika sökmotorer som ofta används.

    Dmoz skulle då få en indirekt relevans då man kanske skriver ett fördjupande kapitel där man behandlar katalogtjänster och liknande som de olika sökmotorerna har.

    Men i övrigt håller jag med dig
    Jo men det finns så mycket bättre sätt att göra detta med utlänkar. Jag har t.ex. märkt att man får utlänksrelevansen i alla för undersidor som ska ranka även vid 1 - 1 länkbyten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 10:59
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:35
  4. Google testar navigation till vänster
    Av Nikke Lindqvist i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 21:11
  5. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03