Resultat 1 till 4 av 4

siffra i domännamn och "branding"?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Jag ska sätta upp en sajt till en organisation som driver ett ideellt projekt och de önskar ha med en siffra i domännamnet...

    Jag är fullt medveten om att det kanske inte är att föredra i första hand, men samtidigt har de logotyp etc med siffran och folk som googlar kommer eventuellt använda stavningen med siffran också... (de använder inte stavningen bara för att det ska låta "häftigt", siffran har en hel del symbolik också, som framkommer tydligt när man läser om vad projektet sedan går ut på... Så enligt deras "branding-koncept" önskar de ha siffran i domänen...)


    Men hursomhelst, om projektets namn exempelvis är "my2cents", hade ni trots allt valt my2cents.com eller mytwocents.com?

    Nu var bägge namnen lediga så jag skaffade bägge och tänkte redirecta den ena till den andra, men vilken hade ni valt som primär domän?

    Ska man eventuellt få med bägge stavningarna i sitetitle på något sätt? Hur tänker man här?


    Har letat upp en del liknande scenarion och google tycks oftast förstå alternativa stavningar, så min fråga kanske egentligen handlar mer om branding än SEO, eller?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns väl knappast någon som söker på tvfyra när de vill komma till den webbplatsen.
    Eller någon annan av alla TV-kanalernas webbplatser heller.

    Som primär domän skulle jag ha valt den med siffran i. För om det är siffran som har en symbolisk betydelse så bör den också framträda bra. Använder du bokstavsdomänen virrar du till det en del och motverkar syftet. Med andra ord ingen branding av begreppet då.

    Och skulle nog säga att det räcker om du på webbplatsens första sida förklarar i text varför det är en siffra istället för med text. Då täcker du även textvarianten.
    Titta lite på hur alla TV-kanalerna har hanterat det där.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Jo det har du helt rätt i Urban... Gällande TV-kanaler känns det helt naturligt att folk använder siffror i sina sökningar...

    Men nu gäller det domäner i stil med: "shopping4women.com", "walk2work" eller liknande...

    Om folk över en konversation nu exempelvis hör talas om en kampanj som kallas "walk to work", och sedan vill google om det, så lär de ju inte skriva "walk 2 work"?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om det är branding du är ute efter så är siffran i domänen att föredra, då den är väsentlig som du säger.
    Och att få upp webbplatsen för dem som skriver bokstäver i stället, kommer inte vara några problem.
    Prova att sök på de företag som har en siffra i namnet med bokstäver så ser du vad jag menar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  2. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 08:47
  4. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 07:46
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51