Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 64

Från stabil 1:a till 200+

  1. #1
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Startade för drygt 6 månader sedan en ren affiliate-sajt och jobbade under de första månaderna ganska hårt med länkbygget. Efter fyra månader rankade jag etta på två viktiga sökord, och trea respektive femma på två andra ord.

    Har sedan sedan dess (under 2 månader alltså) haft samma stabila placeringar, och har därför bara byggt ett fåtal länkar. I dag när jag ska kolla placeringarna ser jag dock att tre av fyra sökord numera rankar 200+, och ett av dem elva.

    Detta fenomen har jag inte varit med om tidigare vad jag kan minnas. Visst, ibland har sidor försvunnit helt från serpen, men jag har inte varit med om att alla utom ett av sökorden finns kvar. Någon som har en aning om vad det kan bero på? Har under de senaste månaderna bara gjort små justeringar på sajten, ca 2 ggr i månaden. Då har jag endast lagt/tagit bort affiliate-länkar.

  2. #2
    Fjorgynns avatar
    Fjorgynn Fjorgynn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborgsregionen
    Inlägg
    4
    Du har råkat ut för G Penguin update. http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8204

  3. #3
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Fjorgynn Visa inlägg
    Du har råkat ut för G Penguin update. http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8204
    Läst om det. Men jag har nästan varje dag kollat hur jag ligger till i serpen, och så sent som igår såg allt bra ut. Den här uppdateringen infördes ju redan för drygt två veckor sedan?

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Har du kollat i GSERP eller vilket verktyg? Jag skulle vänta ett par dagar och se om det är verktyget eller Google som bråkar med dig. Jag har i GSERP dansat väldigt hårt ibland och hoppat mellan topp-2 och 200+ utan egentlig anledning.

  5. #5
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Har du kollat i GSERP eller vilket verktyg? Jag skulle vänta ett par dagar och se om det är verktyget eller Google som bråkar med dig. Jag har i GSERP dansat väldigt hårt ibland och hoppat mellan topp-2 och 200+ utan egentlig anledning.
    Jag har kollat i GSERP, men även andra verktyg. Har också kollat manuellt med nollställd webbläsare osv.

  6. #6
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Har du WMT installerad?

  7. #7
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Har du WMT installerad?
    Yes, och det har inte rapporterat om något.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Håll dig lugn, du är tillbaka imorgon eller inom ett par dagar. Hade också en sådan site som dök till #100 och dagen därpå var den tillbaka, dock på en bättre ranking än tidigare innan det stora "dippet"

  9. #9
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Håll dig lugn, du är tillbaka imorgon eller inom ett par dagar. Hade också en sådan site som dök till #100 och dagen därpå var den tillbaka, dock på en bättre ranking än tidigare innan det stora "dippet"
    Okej, får hoppas på det.

    Ni som har drabbats negativt av G Penguin-uppdateringen. Har WMT gett er några rapporter om det?

  10. #10
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Har en webbplats som åkte på rejält med stryk (välförtjänt) men inga meddelanden i WMT.

  11. #11
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Att man ska ha tålamod är en bra regel i många lägen, men vad tycker ni andra är en lagom chill-outperiod innan man ska börja oroa sig? Jag tycker att 1-2 dagar är vanligast innan jag studsar tillbaka igen.

  12. #12
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Jag kör själv ganska mycket affiliate. Ser dagliga stora förändringar på olika sökord som jag bevakar. Lite av efterskalv av den stora uppdateringen den 25.e April kan man säga. Även jag torskade många bra sökord som jag låg bra till. Har väntat ganska länge nu på att få studsa tillbaka på dessa.

    Men är rädd att väntan kan vara förgäves eller att man snällt får vänta ett bra tag till. Börja titta allt mer på istället om på ny kula på olika domäner osv. Och jobba lite annorlunda med länkbygget och strukturen på sidan.

    Även om Google skulle göra ännu en uppdatering, behöver inte det betyda att man får tillbaka sina rankings, tvärtom kan det gå än värre. Men vi får se.

    Har börja sakta se trafiken öka igen efter att nästan halverats på main sajten. Men har svårt att se att jag ska lyckas ta tillbaka dom förlorade positionerna på nyckelorden utan att börja om på nya sajter.

    Sure, kanske går bra att vänta lite för att se förändringar. Men planera lite om hur du kan ändra ditt affiliate upplägg och seo startegi. Ingen idé att lägga pengar i en förlorad pott, om man ska relatera till poker. Och i värsta fall om du får tillbaka din gamla sajt till nyckeorden så har du nu två affesajter som rankar bra =)

  13. #13
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Att man ska ha tålamod är en bra regel i många lägen, men vad tycker ni andra är en lagom chill-outperiod innan man ska börja oroa sig? Jag tycker att 1-2 dagar är vanligast innan jag studsar tillbaka igen.
    Jag har ofta sett drop på 100+ eller 1000+ som varat i 1-2 veckor för att sedan komma tillbaka minst lika starkt som tidigare (under 2011). Mycket av det som har droppat under 2012 har aldrig kommit tillbaka för mig.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  14. #14
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag har flera siter <6mån som gjort en Google bungyjump både efter och innan pingvinen. De verkar ligga stabilt på bra sökord och sen en dag pang så är de borta 200+. Alla mina siter har dock återhämtat sig förutom en som dag faktist gjorde ett fritt fall.

    Det har tagit allt från 2 dagar till 3 veckor att komma tillbaka så håll huvudet kallt, jobba med innehåll på siten. Det är något jag fortsatt att göra på de flesta siterna fast de rasat. Mata in innehåll med några dagars mellanrum så ser Googleboten att det händer saker på sidan.

    Jag skrev på min blogg om ett litet projekt som fick smaka pingvinen(tror jag) och återhämtade sig helt av sig själv. hoppas det är ok att jag länkar till den, annars får väl moderator ta bort den. Jag skriver även vilken site det handlar om.
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2012-05-16 klockan 21:42. Anledning: Länken är okej eftersom det är en fördjupning i ämnet och för att du sammanfattar posten här.

  15. #15
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Kan tillägga att jag har aldrig fått någon varning i WMT för någon site som åkt berg och dalbana i serpen.

  16. #16
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Kan tillägga att jag har aldrig fått någon varning i WMT för någon site som åkt berg och dalbana i serpen.
    Har bara hänt mig en gång, och då var det med en site som var något sanslöst överoptimerad. Var mest ett projekt för att se hur långt man kan gå.

    Har precis som dig också haft flera sajter som hamnat i olika filter, men utan att WMT reagerat. Så för att WMT ska ge dig en varning krävs det förmodligen ganska mycket. Eller vad har ni andra för erfarenheter?

  17. #17
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Erik123 Visa inlägg
    Har precis som dig också haft flera sajter som hamnat i olika filter, men utan att WMT reagerat. Så för att WMT ska ge dig en varning krävs det förmodligen ganska mycket. Eller vad har ni andra för erfarenheter?
    Jag har lyckats få en hel serie nya sajter straffade och med varning i WMT. De fick 500+ indexerade länkar vardera inom ett par veckor. Nåja, gör om gör rätt. För övrigt tror jag att Google har slutat skicka ut varningarna nu eftersom de påstås ska ha skickat ut 70 000 varningar med uppmaning till reinclusion request under våren. Därav en för lång kö som de inte vill göra ännu längre.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  18. #18
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av David Olofsson Visa inlägg
    Jag har lyckats få en hel serie nya sajter straffade och med varning i WMT. De fick 500+ indexerade länkar vardera inom ett par veckor. Nåja, gör om gör rätt. .
    Är det så man bör tänka? Blir man straffad eller hamnar i ett av Googles filter så är det bättre att lägga ner siten och göra en ny än att försöka få tillbaka den? Förutsatt att man legat där i någon månad.

  19. #19
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag håller inte riktigt med de som säger att man ska "chilla" och se vad som händer. Något har ju hänt med sidan Erik, du har inte tappat rankingen på grund av otur utan någonting i Googles algoritm har onekligen triggrats. Det är ju sjukt värdefullt för framtida projekt att ta reda på vad som hänt och varför.

    Det första jag hade gjort är att kolla länkarna med exakta ankartexter på sökord där du tappat ranking. Se om det finns några mönster, har de länkande sidorna länkar till andra sidor, har övriga sidor också tappat ranking på "perfekta ankartexter" etc etc. Jag tror inte på att Google slumpar (även om det förstås känns så ibland) utan allting händer av en anledning. Det enkla är att bara chilla och hoppas att det blir bra igen, men det gör en ju bara ännu mer konfunderad.

  20. #20
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Jag håller inte riktigt med de som säger att man ska "chilla" och se vad som händer. Något har ju hänt med sidan Erik, du har inte tappat rankingen på grund av otur utan någonting i Googles algoritm har onekligen triggrats. Det är ju sjukt värdefullt för framtida projekt att ta reda på vad som hänt och varför.

    Det första jag hade gjort är att kolla länkarna med exakta ankartexter på sökord där du tappat ranking. Se om det finns några mönster, har de länkande sidorna länkar till andra sidor, har övriga sidor också tappat ranking på "perfekta ankartexter" etc etc. Jag tror inte på att Google slumpar (även om det förstås känns så ibland) utan allting händer av en anledning. Det enkla är att bara chilla och hoppas att det blir bra igen, men det gör en ju bara ännu mer konfunderad.
    Jag håller med dig till viss del. Ibland har jag haft siter som tappat ett tiotal placeringar på viktiga sökord under några dagar, för att sedan komma tillbaka ännu starkare lika snabbt. Detta utan att jag har lagt till mer content eller byggt fler länkar. Men samtidigt så är jag inne på ditt spår – att allt sker av en anledning. Kan ju vara länkar som man byggde för flera veckor sedan som Google inte snappat upp förrän nu.

    När det gäller denna sajt som gått från 1:a till 200+ började jag igår att bygga fler länkar med varierande ankartexter. Allt från länkbyten, bloggkommentarer, forum-signaturer osv. Får se vad det ger för resultat. Händer inget under de kommande två veckorna kommer jag att börja lägga till mer content och ändra om strukturen på sidan och se vad som händer.

    Om det hela beror på att jag varit för tuff med ankartexterna tror jag det är bättre att bara bygga på med fler länkar, som har betydligt större andel varierande ankartexter. Eller vad säger ni? Enligt mina erfarenheter är det bättre än att börja ända/ta bort länkar.
    Senast redigerat av Erik Elmqvist den 2012-05-17 klockan 12:02.

  21. #21
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Jag själv har haft ett gäng sajter i olika filter (vilket exakt vet jag ju förstås inte) genom åren och för min egen del har jag då tappat 100 - 200 placeringar under 2 - 5 månader. De filter jag själv råkat ut för har oftast varit på sajter där jag jobbat aktivt med inlänkning och de har skett när domänen/sajten varit cirka 3 - 6 månader. Mitt eget recept för att ta mig ur dessa filter har varit att:
    - Fortsätta att fylla på med unikt content
    - Variera ankartexterna på inlänkar rejält, gärna mycket klicka här, läs mer, brand osv

    Sedan har filtren släppt och rankingen kommit tillbaka och varit bättre än innan.

  22. #22
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Om det hela beror på att jag varit för tuff med ankartexterna tror jag det är bättre att bara bygga på med fler länkar, som har betydligt större andel varierande ankartexter. Eller vad säger ni? Enligt mina erfarenheter är det bättre än att börja ända/ta bort länkar."

    Håller med, det måste alltid vara bättre.
    Vi provade att ta bort en massa "lågkvalitets länkar" till en sida, ändra ankartexter på kvarvarande länkar och så vidare......göra det som Google bad oss att göra.
    Resultatet blev ett stort dropp på hela hemsidan för samtliga sökord. Väntat förstås, men det var mer av ett test.

    Lägger man istället till en mängd brandlänkar och naturliga länkar så sjunker din % sökordslänkar, och du bör bli av med straffet, men samtidigt bygger du mer styrka till sidan. Har du 100 länkar och alla 100 är keywords ankartexter är det förstås bättre att lägga till 100 brand / naturliga länkar för att nå ungefär 50% "sökords ankartext" istället för att förändra 50 av de nuvarande länkarna. Mer jobb, men det ger ju förstås ett bättre resultat.

    Vi kan ju leka med lite simpel logik över vad som kan triggra denna sortens straff.

    Antal keyword länkar? Knappast. Det är ju garanterat procentuella tal, inte faktiska tal. Samtidigt så måste det ju finnas ett minimum antal länkar som triggrar det. Du lär inte kunna ha en sida med 1 länk som straffas, för det är ett för lågt tal för att man ska kunna säga att det är naturligt eller inte. Så du måste ju nå upp till ett faktiskt antal för att kunna straffas / fastna i filter. Hade varit kul att veta vad det exakta talet är, för då hade man kunnat köra *tal - 1* på en mängd olika long-tails......usch nu retar jag mig på att jag inte sitter och kör massa SEO - tester fortfarande.

  23. #23
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Talen verkar vara baserade på ett genomsnitt på nichen man befinner sig i....

  24. #24
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Talen verkar vara baserade på ett genomsnitt på nichen man befinner sig i....
    Njea, det är för naivt tänkande. Detta föreslår att hälften av webbplatserna triggar filtret. (Eftersom hälften är över genomsnittet)

    Jag håller med dig Niklas att det måste finnas ett tröskelvärde. Jag tror också som MOB att det är olika tröskelvärden för olika söktermer.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  25. #25
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Det stämmer nog absolut att det är olika tröskelvärden beroende på nisch.

    Jag startade 3 st affiliatesiter för ca 2 månader sedan.
    Alla är uppbyggda på exakt samma sätt, har ungefär lika många inlänkar var +-5.
    Länkarna kommer huvudsakligen från samma artikel och länkkataloger. Så länkprofilen för siterna är i mao nästan identisk.
    Alla har unikt innehåll med ca 10-15 undersidor var.
    De ligger alla i väldigt närliggande/relaterade nischer men länkar inte till varandra. De ligger däremot på samma webbhotellkonto.

    En av dessa siter gjort ett fritt fall (den jag nämnde tidigare i tråden) och de två andra rankar rätt bra.

    Jag har sammanställt alla inlänkar i Excel som byggts till dessa 3 siter med ankartext.

    Någon expert inom SEO-testning som kan ge råd kring detta?

    Kan jag använda datan på något vettigt sätt?

    Plocka bort 5 "ankartextspammigaste" länkarna åt gången , vänta en vecka?

    Vanligtvis har jag bara väntat, lagt in lite mer innehåll och sånt, vilket har lösts sig. Men nu känns det som man har något att jämföra med. kanske det går att få ut något slags mönster?

    Alla tips mottages.
    Senast redigerat av Kimpo den 2012-05-18 klockan 10:47.

  26. #26
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag rekommenderar inte att du plockar bort länkar eller ändrar ankartexterna utan späder ut dem genom att skapa fler länkar fast utan ankartext.
    Niklas har ju delat med sig ett exempel på en sida som dök ännu mer när han tog bort länkarna.

    Sen är ju hela grejen med Penguin att det inte finns några tillförlitliga tester eller resultat.
    Den ena har gjort tester och säger att gränsen går vid 30%, den andre vid 40% och den tredje på 50% på ankar texter.
    Jag har själv en polare som inte bryr sig och kör på som vanligt och 9 av hans 10 klienters sidor rankar topp 3 som vanligt.

    Man vet ju inte vad man ska tro...lol

    En lettisk polare till mig som vi bygger EMD MNS tillsammans med som fick meddelandet om "Onaturligt Länkbygge" på sin WMT på en helt ny domän utan history och inga länkar.
    Hans on-page var inte det bästa och hostingen är tvivelaktig, många skräp sidor på samma IP när vi kollade upp det.
    Så det behöver inte alls vara länkarna som skapar problem.

    Jag har läst om ett trick som skall visa på Google om man är drabbad av Penguin eller inte.
    Håller på med lite testkörning just nu och det vekar funka i de flesta fall.

  27. #27
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jo många siter har rapporterat om att man ska kunna se pre penguin serpen med lite query hacks. sökord -amazon.com

  28. #28
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Yes, och det verkar funka också..

  29. #29
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Jo många siter har rapporterat om att man ska kunna se pre penguin serpen med lite query hacks. sökord -amazon.com
    Enligt mig ser ju det där ut som att man skapar en sökterm som i praktiken är det exakta sökordet, men som inte triggar trustfilter. Som bekant så krävs ju högre trust ju populärare en sökterm är. Så enligt mig är det långt ifrån säkert att det är just Penguin-effekten i sig som man tar sig runt. Rätta mig om jag har fel.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2012-05-18 klockan 20:51. Anledning: Verkar dock stämma kusligt bra med hur det såg ut innan Penguin...
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  30. #30
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    -Amazon.com är bara ett exempel.
    Det funkar även med andra domän som rankar på samma sökord, även om man byter ut amazon.com mot domäner som har typ 10 i DA enligt opensiteexplorer

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Liknande ämnen

  1. Från EPiServer till WordPress
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 14:29
  2. Hemsida med stadig stabil liten inkomst köpes
    Av magnusmagnus i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 10:54
  3. Från placering 3 till 46...
    Av DrNick i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 15:54
  4. Flytt från .com till .se?
    Av Marcus Nilsson i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 10:52
  5. Från Volvo till Göteborgsposten
    Av hans99 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 18:09