Resultat 1 till 2 av 2

Min domän har tydligen använts tidigare. Eventuella fördelar?

  1. #1
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Hej!

    Jag har lite funderingar. Jag köpte en domän för någon månad sedan och har nyligen blivit helt klar med hemsidan. Nyligen insåg jag efter lite närmare granskning att den har använts tidigare. (Jag köpte den alltså på "vanligt" sätt via mitt webbhotell för en hundring). Den var i bruk runt 2007-2008 (var faktiskt omnämnd här på seo-forum 2007). Då verkar den ha varit en ganska stor webbshop. Sedan var det en sorts blogg på den runt 2010-2011.

    Men i alla fall, det fanns 5-10 inlänkar sedan tidigare. Vilket såklart är bra, vissa letar väl efter just utgångna domäner med massa inlänkar som jag förstår det. Dock verkar inte dessa göra så värst stor skillnad men visst det är ett plus.

    Jag undrar bara om det finns någon sorts extra fördel jag kan dra av detta läget. Jag tänkte på ett scenario, om det i domänens förra "liv" fanns en viss subdomän som hade massa kraftfulla inlänkar. Då hade det väl varit väldigt smart av mig att återigen skapa denna subdomän? Finns det något verktyg för att hitta dessa eventuella inlänkar? För jag antar att dom inte syns i ahrefs/majestetic, (har kollat där). Har även letat runt i web-archive och kollat på gamla sidans "länkpartners" etc men inte fått ut något vettigt av det.

    Sedan crawlar Googlebotar domänen väldigt mycket på subdomäner som fanns förut. Som alltså är 404r nu då. Kan detta vara dåligt eller nåt?

    MVH Jesper

  2. #2
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Jesper_ Visa inlägg
    Finns det något verktyg för att hitta dessa eventuella inlänkar? För jag antar att dom inte syns i ahrefs/majestetic, (har kollat där).
    De borde synas både där och i Webmaster Tools, om det finns några.

    Det är möjligt att de de-indexeras efter att ha varit 404 i flera år, men i så fall lär du inte få ut något av att återuppliva sidorna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hex.io PR3 (tidigare PR7) länkförkortartjänst
    Av Zen i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 08:49
  2. .mobi domän, fördelar i mobila sökningar?
    Av Strongman i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 21:46
  3. Fördelar med att 301:a genom flera domäner?
    Av Attribute i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 08:37
  4. Kan tidigare inlänkar störa Google's analys
    Av Torreman i forum SEO-verktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 03:42
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 14:23