Resultat 1 till 27 av 27

WT + OVT samtidigt

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    På detta verktyget:

    http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/

    kan man se nyckelordpopularitet från både WordTracker och Overture på samma gång och gratis dessutom.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Superverktyg! Konstaterade att en tvåordsfras som jag har ombetts optimera en sajt för har hela 17 sökningar om dagen. Räknar man med de treordskombinationer som WordTracker föreslår så kommer man upp i något hundratal.

    Suck. Hur man än gör med detta så blir kunden missnöjd.

    Ett bra exempel på att man först måste skapa en efterfrågan på marknaden innan man kan vänta sig att folk ska söka efter ens produkter.

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Kan inte låta bli att stoppa in: Seobook's keyword tool, vilken ger förväntade sökningar från Google och MSN i kombination med OVT sökningar.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Den är ju grym! Jag gillar Aaran Wall men har aldrig sett denna. Den är bokmärkt , tack.

    +2 rykte
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Rasmuss avatar
    Rasmus Rasmus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Soliga Skåne
    Inlägg
    78
    Men vafan Maccke!, postar min länk och får +2 i rykte

    Jag testade förresten produkten från: http://www.adwordskeywords.com/
    Det enda som var nytt i den som jag inte sett innan var antalet annonsöerer på adwords och overture. Testade inte så mycket, ville använda den för att analysera keywords, fast verktyget på seobook är bättre för det.

  6. #6
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Något jag undrar lite över är när man ibland skriver ett ord som sitter ihop och resultatet visar två ord istället. Hur mycket stämmer då resultatet man får? Är det sökning som skett på orden för sig och ihop eller enbart ihop?

    Edit: Kanske ska lägga till att resultatet är cirka 100 000 på totala värdet (seo book)
    Jag ligger 9e och 3e plats på msn-google, verkligen inte så höga besök. har kanske 20/dag

    /Mattias
    Senast redigerat av Mattias den 2006-02-22 klockan 20:19.

  7. #7
    eidos-s avatar
    eidos- eidos- är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Skutskär
    Inlägg
    25
    Vad exakt är WT och OVT? vad betyder dessa?

    sorry!

  8. #8
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av eidos-
    Vad exakt är WT och OVT? vad betyder dessa?
    WT betyder Wordtracker och OVT betyder Overture.
    Det är olika sidor som tar fram statistik över sökta ord. Dock vet jag inte hur mycket resultaten stämmer, börjar bli lite kinkig kring det.

  9. #9
    Jon Adolfssons avatar
    Jon Adolfsson Jon Adolfsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    4
    När jag seriöst letar sökord/fraser att optimera för brukar jag köra Adwords-annonser. En liten kostnad i sammanhanget.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    och vad gör man som nybörjare när man ramlar över ett ord som har ca 1.4 milj sökningar per månad (Google, Yahoo och MSN)? Lägger man till 2 och 3 ordsfraser (top 5) som innehåller "the top KW" så ökar sökningarna med ytterligare 300 000 sökningar per månad ..... och så e man bara en noob vad gäller SEO.

    KEI = 400 000
    Top10KEI = 163000 (från Jims sida och introduction till, för medel god SEO)

    Ska man våga satsa? eller vad?

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-04-26 klockan 23:11.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    KEI ovan är beräknat efter SEO Book verktyget.
    Beräknar man efter Wordtracker så ligger KEI på 20k och Top10KEI på 8k ... om jag räknat rätt förståss

    söker man på KW får man 5 milj träffar (i google), söker man på top 5 sökorden med KW får man fr 500k - 3.5 milj träffar, dock lägre KEI, men fortfarande högt ... runt 2 500 ...

    cya,
    /PatrikB

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ok ... kör man wordtracker eller seo book verktygen blir det ju vida skillnader.

    Wordtracker ger detta:

    No. KEI Analysis Count* 24Hrs* Competing

    1 837 1084 126 1403
    2 468 739 86 1165
    3 392 7031 818 125994 (KW)
    4 298 933 108 2916
    5 152 1095 127 7841
    6 131 314 37 747

    vilket ser rätt bra ut vad jag förstår ... tips på hur man ska göra? ligger inom min nisch ...

    cya,
    /PatrikB - som vart lite ivriga nu när man ramlar över ngt bra KW som inte är sönderpressat -
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-04-27 klockan 00:18.

  13. #13
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Det vore skoj att höra vilket enskilt sökord som ni klassar som det absolut svåraste svenska nyckelordet eller sökfrasen. (exklusive varumärken, sex, via*g*a och andra engelskklingande ord)

    Mitt främsta som jag själv är involverad i är "datorer" med 14,6 miljoner hits i google och med signatur domänen på 7:e plats. i .se och en första plats på .com.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    hmmm ... bara 14,6 miljoner ... har en site som har det eminenta ämnet hundar, #3 i sverige vad gäller storlek på site, taskig SERPs och PR. Sökordet "hund"/"hundar", borde ju ligga nära, vilket ger tillbaka 31 milj träffar på g o o g l e . s e och 17.9 milj på g o o g l e .com ...

    E inte med i listningen, eller mycket långt bak p g a att man inte hängt med i SEO utvecklingen .... bytt domän-namn vilket visade sig vara riktigt dåligt och som inte rekomenderas. Det enda bra med det är att man lärt sig hur man "inte ska göra" av erfarenhet.

    cya,
    /PatrikB

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ... och nu så har man åkt upp på g . se till pos 13 (2:a sidan, 3 post) ... kul! ... för då verkar SEO, det lilla man gjort fungera ... men, den dyker väl 9k positioner tills imorgon ... jojjo åkande var det som sagts, på olika sökord ...

    cya,
    /Patrik

  16. #16
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Jon Adolfsson
    När jag seriöst letar sökord/fraser att optimera för brukar jag köra Adwords-annonser. En liten kostnad i sammanhanget.
    Det tycker jag ocksa ar ett ganska bra satt for att fa fram hur manga ggr ett ord sok pa ber dag pa Google, men.... om det ar ett frekvent ord galler det ha ta till budgeten sa att man verkligen far med alla. Och vill man inte betala for mycket for denna lilla undersokning galler det da att satta en lag daglig budget.
    Innan jag borjade med Adword trodde jag - efter att ha anvant olika daliga SEO verktyg, samt Googles egna kalkylator - att det skulle vara nagra hundra per dag. Det visade sig fattas en nolla.

  17. #17
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Dåliga verktyg? Kan du rabbla upp några av dem .... kan ju vara bra för oss andra och "veta" detta så vi inte sitter och använder dem ...

    cya,
    /PatrikB

  18. #18
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Fortsätter i denna tråd angående KEI och Top10KEI, och vad som "är värt" att gå in på. Tyvärr kanske det är någon konkurrent som ser detta, men, men, det kan jag bjussa på

    Då jag började fråga om detta med KEI och hur man kan se om det är värt att gå in på sökfrasen eller inte. Då jag precis skulle till att lansera en site, www.lagstbud.se .. en s.k lägsta bud auktion, så försökte jag hitta på sökord som skulle vara lätta att gå in på. Efter lite efterforskningar så valde jag till en början sökfrasen - lägsta bud auktion.

    Siffrorna för den sökfrasen såg ut så här 2006-04-24 (lanseringsdatum för siten var 2006-04-26):

    Popularity (P) = 3 (i.e antal sökningar per dag)
    Competitors (C) = 366 000

    Om man räknar ut KEI enligt formeln (P^2)/(C/1000) får man ett KEI på 0.03
    Enligt de efterforskningar jag gjort är det "dödsdömt" att ens försöka gå in på den frasen.

    Fortsätter vi att undersöka vad Top10KEI (introducerat av Jim W) så såg jag att alla sidor som rankades på första sidan i google . se hade i stort sett endast PR 0, förutom en sida med PR 6.

    Om vi räknar Top10KEI efter formeln - KEI/(mPR/2) - där mPR = medel PR på de 10 första siterna som listas.

    Då ser det ut så här för sökfrasen - lägsta bud auktion: 0.03 / (0.6/2) = 0.09

    Ett Top10KEI som är högre än KEI.

    Hur har det då gått, för en amatör som jag. Idag, en månad senare lite drygt rankar jag pos 8 på den sökfrasen.

    Vad kan man dra för slutsatser av detta? eller kan man dra några?

    Jag vill nog dra denna slutsats, då jag även har ett par andra sökfraser med samma utgångsläge och som jag även där lyckats mycket bra med.

    Om Top10KEI är lika eller större än KEI, så är det värt att gå in på sökfrasen.

    Skulle gärna vilja se om fler av er har gjort samma reflektion, eller om ni är villiga att göra ett liknande test för att "bevisa min teori"

    cya,
    /PatrikB

  19. #19
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Hej!
    Jag har sett att eniro.se har en ordmätare (http://www.eniro.se/popularimeter/))...är den något att ha? Tänkte eftersom de flesta nyckelordsmätare verkar vara på engelska.

    H/ Anders

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Leztat
    Hej!
    Jag har sett att eniro.se har en ordmätare (http://www.eniro.se/popularimeter/))...är den något att ha? Tänkte eftersom de flesta nyckelordsmätare verkar vara på engelska.

    H/ Anders
    Det står på sidan att det mäter hur många gånger ett ord förekommer i deras index.

  21. #21
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Vad innebär det att det är eniros index?

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Leztat
    Vad innebär det att det är eniros index?
    Jag antar eftersom de använder Google.se att det är ungefär det antal gånger som ett ord förekommer i Google.se index. En sida med ordet "te" adderar 1 till talet. En sida med ordet "te" två gånger adderar 2 till talet. Tio sidor på te vardera en gång adderar tio.

    Det antas väl generellt att sökord som förekommer ofta är svårare. Mappar mot många sidor som redan länkar en massa till varandra.

  23. #23
    micke021s avatar
    micke021 micke021 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    5
    Satt och använde tjänsten idag men jag lyckades inte få till sökningarna med svenska tecken (åäö)... Detta är ju lite jobbigt om man vill kolla upp sökord till en svensk site. Någon som har en lösning på detta?

  24. #24
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Att köra direkt genom Google AdWords eller Yahoo Search Marketing. Skaffa konton på båda ställena så kan du plocka fram en massa bra statistik.

  25. #25
    micke021s avatar
    micke021 micke021 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    5
    Lite svårt att få fram exakta mätningar med googles verktyg tycker jag då de endast presenteras i stapelform. Är Yahoos bättre?

  26. #26
    objxs avatar
    objx objx är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    18
    Vad är lämpligast att göra om det finns en enorm konkurrens på de viktigaste sökorden för en sida?
    Skall man satsa på att hitta populära "longtails" och optimera mot detta, eller vad säger ni?

    Är själv vilse när det gäller detta.

  27. #27
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    På detta verktyget:

    http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/

    kan man se nyckelordpopularitet från både WordTracker och Overture på samma gång och gratis dessutom.

    Har användt denna tool sen jag skapade min första sida!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byta server och skriva om koden samtidigt.
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:18