Resultat 1 till 10 av 10

Unnatural inbound links

  1. #1
    cyrres avatar
    cyrre cyrre är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    8
    Hej,

    Google har valt att straffa en av mina siter och jag undrar hur man arbetar sig tillbaka. Jag skrev några gästinlägg (med länkar till min site) på bloggar i början och jag antar att det är dessa som G inte gillar. Jag tycker att det är lite skumt för dessa länkar är nästan ett år gamla och sedan har det inte tillkommit några, men G kanske har lite delay.

    Bör man ta bort alla inlänkar? Eller kan man se vilka länkar som G inte gillar?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Man kan inte specifikt se vilka länkar Google ogillar, men med SEO - kunskap och ett länkverktyg kan man analysera och förmoda vilka länkar det är som är problemet.

    Jag rekommenderar att du går igenom länkarna till din site via Ahrefs, kollar upp länkarna manuellt, och om du hittar några ruttna äpplen där så försöker du göra dig av med dom.

  3. #3
    TomasAxelssons avatar
    TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33
    Om du inte har tillgång till Majestic SEO, Ahrefs eller liknande så kan du kolla vilka länkar du har via Google Webmastertools. Det har ju dessutom fördelen att länkar du hittar där, har ju faktiskt Google indexerat, det är inte alltid säkert om du använder ett annat verktyg.

    Sen handlar det ju som sagt att klura ut vilka "rötäggen" är, ett förslag är att kolla PageRank på alla domäner som länkar till dig, chansen är stor att en "fulsajt" har tappat sin PageRank.
    CTO och delägare på High End Media Group AB.

  4. #4
    cyrres avatar
    cyrre cyrre är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    8
    Tack för era svar, uppskattar det!

    Jag har kollat och hittat några länkar som tappat PR och känns allmänt nedsmutsade. Fått dem nedplockade och tänkte sedan be google kolla igenom sidan men det stöp.

    1. Use the Links to Your Site feature in Webmaster Tools to download a list of links to your site.

    2. Ensure that unnatural links pointing to your site are removed.

    3. When these changes are made, and you are satisfied that links to your site follow Google's Webmaster Guidelines, submit a reconsideration request. If you're unable to remove links pointing to your site, please provide as much detail as possible in your reconsideration request.
    När jag klickar in mig på omprövningssidan och väljer den aktuella siten får jag "Inga manuella åtgärder mot skräpinnehåll hittades." och kan således inte fortsätta med min begäran om omprövning... Detta trots att jag imorse fick mail av google där de skriver "Google has applied a manual spam action to xxxxxx.com".

    Förstår inte hur man går vidare härifrån. Tar gärna tips och information ni kan ge!

  5. #5
    wwws avatar
    www www är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    92
    Var det ursprungliga mailet äkta?

  6. #6
    cyrres avatar
    cyrre cyrre är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    8
    Yes, utan tvekan. Jag ser det ju även i serpen där sidan störtdykt på nästan samtliga sökord. Sidan finns indexerad dock.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Alltså det där kan ju omöjligt stämma.

    Du kan inte ha fått ett mail av G där det står att du fått en manuell åtgärd mot siten, men sen får du svaret att där inte finns någon aktuell manuell åtgärd. Hade det varit ett litet skitbolag som skickat mailen till dig så hade jag skyllt på "bugg i systemet" men det känns inte troligt när det gäller Google.

    Det är inte så att du har fått en smäll av algoritmen och att det inte handlar om att tvätta bort en manuell bestraffning?
    Det känns som om vi saknar någon information här, för de svaren du fått av Google är ju helt ologiska.

  8. #8
    cyrres avatar
    cyrre cyrre är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Alltså det där kan ju omöjligt stämma.

    Du kan inte ha fått ett mail av G där det står att du fått en manuell åtgärd mot siten, men sen får du svaret att där inte finns någon aktuell manuell åtgärd. Hade det varit ett litet skitbolag som skickat mailen till dig så hade jag skyllt på "bugg i systemet" men det känns inte troligt när det gäller Google.

    Det är inte så att du har fått en smäll av algoritmen och att det inte handlar om att tvätta bort en manuell bestraffning?
    Det känns som om vi saknar någon information här, för de svaren du fått av Google är ju helt ologiska.
    Jag tycker också att det är konstigt, jag är i en sits där jag inte kan göra något. Jag har fixat länkar men kan inte be G att kolla igenom sidan på nytt.




  9. #9
    cyrres avatar
    cyrre cyrre är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    8
    Äntligen kom åtgärden i listan, skönt att kunna gå vidare. Är det någon som vet hur lång tid G tar på sig att kolla igenom reconsideration reviews?


  10. #10
    DarKzYs avatar
    DarKzY DarKzY är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Jag tycker LinkResearchTools är grymt för att analysera länkarna till din sida.
    Försök först och främst ta bort alla dåliga länkar från sajter på andra språk, låg trust, låg power, "spammiga" ankartexter mm.
    Sedan kan du begära en granskning. Ibland tar det en månad, ibland har det tagit över ett år...
    Vissa sajter hämtar sig aldrig. Men om du har gjort en bra rensning så räkna med några månader i alla fall.
    8+ år inom SEO & digital marknadsföring

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Will buy .SE links.
    Av Dp2012 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 22:07
  2. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  3. Google och inbound links
    Av feria i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 22:00
  4. Who links to me
    Av Andreazz i forum SEO-verktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 11:26