Resultat 1 till 8 av 8

Flytta hel sajten

  1. #1
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Hej,

    Jag har några sajter med år i domännamnet (som tex julafton2013.se) och nu skulle jag vilja flytta dessa sajter till nya adresser (julafton2014).

    Efter att ha gjort redirect 404 på samtliga hur går jag på lättast, smidigast, snabbaste sätt tillväga för att flytta innehållet till den nya? Bara att kopiera allt rakt av och sätta upp den på nytt?

    Och skulle ni välja att förnya det gamla domännamnet fast innehållet är flyttat eller ej?

    Väldigt tacksam för alla tips!

    Med vänlig hälsning
    Niklas

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du menar väl redirect 301?
    404 flyttar man ingen webbplats med.

    Kopiera över innehållet bara är väl det enklaste. Och då bör även förnya den gamla domänen. 301 upphör att fungerar om den domänen förfaller. Och mest sannolikt är att den får ett helt nytt innehåll av den som snappar domänen när den förfaller.

    Dessutom brukar det alltid finnas länkar till gamla webbplatser som man inte kommer åt att ändra. Och de besökarna är det ju dumt att missa.

  3. #3
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Tack för hjälpen Urban G!

    Tur du påpeka att det var skillnad på 301 och 404 annars skulle jag förmodligen gå på 404. Tack!
    Trodde jag hade koll men det är mycket kvar att lära

    Trevlig Helg!

    Med vänlig hälsning
    Niklas

  4. #4
    Kongos avatar
    Kongo Kongo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    3
    Hej,

    Jag har en fråga på ett liknande ämne (flytt av sajt) och ska försöka skriva detta så tydligt som möjligt. Förhoppningsvis kan någon hjälpa mig med de bekymmer jag har stött på och de, i detta forum, kanske dumma frågor jag har.

    Jag har tänkt bygga en helt ny sida i WordPress för "domän.com", men är inte helt säker på hur jag ska agera på grund av nedanstående.

    På den nybyggda sajten kommer URLen för startsidan vara precis samma, men till nuvarande sajt ("den gamla") finns en hel del länkar in till tex. "domän.com/startpage.asp" och andra luriga sidor som denna otroligt gamla sajt har. Alla dessa visar samma innehåll som "domän.com". Vissa av sidorna omdirigeras med 302 och vissa verkar inte redirectas alls utan ses kanske som duplicated content från Googles håll.

    När jag sätter den nybyggda sajten live (bygger den på tillfällig domän just nu) kommer föregående sajt och dess sidor som "domän.com/startpage.asp" försvinna. Nu till själva frågorna:

    Är det möjligt att återskapa dessa gamla URLs på den nya sidan och sedan redirecta dem med 301 till "domän.com" utan att tappa länkkraft eller märker Google direkt av att de har försvunnit och återskapats?

    Kommer länkarna fungera precis som förut trots att det är en ny sajt och nytt innehåll på URLen?

    Finns det något annat tillvägagångssätt som är att föredra?

    Jag hoppas någon har råd om hur jag bäst går till väga med det här.

    Tack på förhand,
    Kongo

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vilka sidor omdirigeras med 302 (?) på den gamla sidan och varför omdirigeras inte alla?
    Och du behöver inte återskapa sidorna fysiskt utan det räcker med att du redirecta de tänkta adresserna i .htaccess med 301.

    Om Google märker att de försvunnit är lite svårt att svara på. Men om inte alla gamla sidor är omdirigerade (redirectade) så kan Google redan ha tagit bort dem ur sitt index om de inte finns kvar fysiskt på webbplatsen.
    Annars om allt stämmer med 301 så kommer länkarna fungera. Vilket också är det bästa sättet att flytta gamla sidor till nya sidor.

  6. #6
    Kongos avatar
    Kongo Kongo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    3
    Hej Urban och tack för ditt svar.

    Vissa av sidorna med samma innehåll som "domän.com", men med andra URLs har blivit redirectade med 302, men jag är inte säker på varför alla inte har blivit det och ej heller varför 302 har använts (det är inte min sajt). Detta är något jag har tänkt åtgärda nu.

    Sidorna finns just nu kvar, men är tänkt att försvinna då den nya sajten går live. Om jag förstått dig rätt bör jag alltså ställa in 301 redirect på dem nu och även om de sedan försvinner behöver jag ej återskapa dem fysiskt utan omdirigeringen ska fungera lika bra ändå?

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok det är 302, satte frågetecken efter med tanke på startfrågan i denna tråd. Och den bör du byta ut till 301 då 302 inte ger värde för målsidan.

    Svar ja, du kan ställa in 301 redan nu för de sidor som skall försvinna och de behöver inte återskapas för att redirecten skall fungera.


    (Och då det är en öppen tråd för alla att läsa skadar det inte med den här länken http://www.seo-guide.se/301-redirect som förklarar 301 lite mer)

  8. #8
    Kongos avatar
    Kongo Kongo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    3
    Yes, alla med 302 kommer bytas till 301.

    Uppskattar verkligen hjälpen, tack!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Gserp.se, hur trovärdig är sajten?
    Av McDavid i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 09:09
  2. Hastigheten på sajten
    Av Patrik1972 i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-12-24, 22:01
  3. Sajten på 2 språk = duplicate content?
    Av Susann Stjernborg i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 16:57
  4. Flytta .com till .se
    Av 2cool4school i forum Domänen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 23:29
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 17:23