Resultat 1 till 9 av 9

Krävs det mycket länkar för ett identiskt nyckelord domän?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Precis som topic lyder så funderar jag nu på att köpa upp lite domän som har perfekt nyckelordsmatchning. Är det relativt lätt att ranka 1:a med identiska nyckelord eller krävs det mycket jobb?

    Marknaden är belysning och företagen som rankar högt är tex bygghemma.se

    Lite snabb feedback hade uppskattats

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Beror helt på hur konkurrensen ser ut. Om det gäller produkter och det finns en del (större) e-handlare, pricerunner etc som rankar på första sidan så kommer det sannolikt krävas en del jobb också.

    Men visst ger domänen en viss skjuts uppåt. Jag flyttade för en månad sedan en sida från en icke-nyckelordsdomän till nyckelordsdomänen som jag kom över. Sidan hoppade ganska snabbt upp från andra sidan till position 5-7, inga övriga förändringar.

    Kan du komma över nyckelordsdomänerna utan att betala en förmögenhet så är det värdefullt.

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Beror helt på hur konkurrensen ser ut. Om det gäller produkter och det finns en del (större) e-handlare, pricerunner etc som rankar på första sidan så kommer det sannolikt krävas en del jobb också.

    Men visst ger domänen en viss skjuts uppåt. Jag flyttade för en månad sedan en sida från en icke-nyckelordsdomän till nyckelordsdomänen som jag kom över. Sidan hoppade ganska snabbt upp från andra sidan till position 5-7, inga övriga förändringar.

    Kan du komma över nyckelordsdomänerna utan att betala en förmögenhet så är det värdefullt.
    Hej torkel,

    Tack för svaret. Jag har i så fall en följdfråga. Jag känner att jag har lite svårt att få grepp om domäner och möjligheter dom ger upphov till. Med detta menar jag att vissa köper på sig domäner (om jag förstår det hela rätt) inom besläktade områden, bygger upp enkla bloggar eller satellitsidor vars uppgift är att boosta huvudsidan i rankingen (Urban förklarade detta oerhört bra på sin sida).

    Sedan antar jag att det finns en hel del folk som bygger upp ett starkt nätverk för att ha något att erbjuda vid ett framtida länkutbyte. Vad finns det mer för anledningar inom SEO-världen som gör att folk köper på sig bra domäner om vi utesluter omedelbar vidareförsäljning? För jag tror knappast företag köper upp domäner som rullstol.se även om dom säljer just dessa produkter.

    Som sagt detta är bara ett exempel då jag satt och undersökte lite igår och då slog det mig att jag inte har full koll på anledningarna bakom ett domänköp (hur dumt det än låter). :/

  4. #4
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Ditt exempel om rullstol.se är inte "dumt".

    Om JAG hade haft ett företag som sålde rullstolar så hade jag definitivt köpt upp den domänen (till rimligt pris). Jag hade inte haft min primära sajt där dock. Jag hade fyllt sajten med massor av välskriven information om olika typer av rullstolar, fördelar/nackdelar med olika modeller, kostnad, hur det ser ut med ersättningssytem från sjukvården, vem som bedömmer eller bekostar vad etc etc etc... En välgjord informativ sida, ingen "fulsajt".

    Sedan hade jag länkat därifrån till min huvudsajt. Detta av två anledningar. 1. För att få leads. Folk som googlar på rullstol + diverse termer kanske hamnar först på satellitsidan, och jag vill ju leda dem till min primära sida. 2. För att få viss länkkraft till huvudsidan.

    Angående 1, så hade jag öppet uppgett att det hade varit mitt företag som stod bakom sidan, och att syftet är att ge information, och sedan kan man tydligt ange att om folk vill ha ännu mer info eller är intresserade av företagets fantastiska produkter så skall de klicka sig vidare via tydlig länk. Det handlar alltså inte om att försöka "smyga in" länkar till huvudsidan.

    Angående 2 så är jag osäker på hur mycket kraft det ger egentligen. Finns andra här som kan svara bättre på det. Sedan kan man ju tänka sig att man aktivt bygger länkar till satelliten för att den ska ge bättre länkkraft. Men då ska man ha lite koll på vad man sysslar med så att det görs snyggt och inte strider mot googles policy.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ungefär så som torkel skriver om att ha en öppen och tydlig avsändare på satellitsidan är det jag brukar rekommendera. Och även att det skall kunna gå att konvertera från den sidan utan att behöva besöka huvuddomänen ens. Inte alltid möjligt men när det går.

    Sedan finns det några fler anledningar att skaffa EMD-domäner (Exact Match Domain)

    - Köpa den och lägga upp information ungefär som torkel skriver och länka därifrån till kunder i det segmentet som EMDn handlar om.
    - Ta in leads själv via formulär/etc för att sälja dessa vidare till företag verksamma i det området.
    - Dra igen en webbshopp själv med dropshipping för produkterna.
    - Hyra ut hela webbplatsen till ett företag som säljer de produkterna. Krävs bara lite justeringar så att det ser ut som att det är de företagets webbplats. Om de säger upp hyresavtalet in med ett nytt.
    - Göra en MFA-sida av den.


    Länkkraften man får via en EMD är som med andra domäner. Har den inga länkar till sig så inte speciellt mycket kraft. Däremot uppnår man relevans med länkarna. Vilket bör ge lite extra än från en vanlig domän med ett innehåll som handlar om något annat.

    För övrigt så är i princip allt aktivt länkbygge mot Googles policy skall jag kanske påpeka. Så visst skall det byggas snyggt.
    Senast redigerat av Urban G den 2014-01-31 klockan 16:00. Anledning: korr

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack torkel för den utförliga beskrivningen. Även om det anses som "blackhat" metoder, så undrar jag om det fortfarande finns många som jobbar likt företagen för SMS-lån? Att dom köper en massa länkar billigt och sen kör på en 301:a. Tanken som slog mig då var att man eventuellt skulle kunna använda denna sida som en sköld (oavsett hur trist det än låter) och föra över all länkkraft till butiken. När sidan väl straffas lägger man upp en ny, 301 till en helt ny domän som får ta del av all länkkraft från den straffade sig som i sin tur pekar mot butiken. Hade Google straffat butiken i sådana fall? För efter vad jag läst så verkar dom inte göra något åt detta alls.

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Ungefär så som torkel skriver om att ha en öppen och tydlig avsändare på satellitsidan är det jag brukar rekommendera. Och även att det skall kunna gå att konvertera från den sidan utan att behöva besöka huvuddomänen ens. Inte alltid möjligt men när det går.

    Sedan finns det några fler anledningar att skaffa EMD-domäner (Exact Match Domain)

    - Köpa den och lägga upp information ungefär som torkel skriver och länka därifrån till kunder i det segmentet som EMDn handlar om.
    - Ta in leads själv via formulär/etc för att sälja dessa vidare till företag verksamma i det området.
    - Dra igen en webbshopp själv med dropshipping för produkterna.
    - Hyra ut hela webbplatsen till ett företag som säljer de produkterna. Krävs bara lite justeringar så att det ser ut som att det är de företagets webbplats. Om de säger upp hyresavtalet in med ett nytt.
    - Göra en MFA-sida av den.


    Länkkraften man får via en EMD är som med andra domäner. Har den inga länkar till sig så inte speciellt mycket kraft. Däremot uppnår man relevans med länkarna. Vilket bör ge lite extra än från en vanlig domän med ett innehåll som handlar om något annat.

    För övrigt så är i princip allt aktivt länkbygge med Googles policy skall jag kanske påpeka. Så visst skall det byggas snyggt.
    På tal om trollet tänkte jag säga , ne skämt åtsido, har du kunnat utveckla "Dra igen en webbshopp själv med dropshipping för produkterna"?

    Hur går man tillväga gällande försäljning av leads (samt hyra ut hela webbplatsen till företag), är det bara att kontakta och presentera idén? Hur ställer sig svenska företag normalt till detta?

    Du verkar ha en del erfarenheter från ovanstående ^^

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tror du tänker på Simon Nyströms kamp där om SMSlån där han är en av de få som kör enligt Googles regelbok fullt ut.
    Visst kan man göra som hans konkurrenter att köpa skräplänkar skicka till en sida. När den blir straffad 301 allt till en ny domän. Men om du i sin tur skickar vidare länkar från de sidor som kommer att bli straffade till din butik. Då kan du räkna med att butiken blir straffad också.
    Mönstret blir uppenbart då allt hamnar på butiken till slut.

    Dropshipping där rekommenderar jag denna bloggpost av AndersIvar http://www.andersivar.se/e-handel/sv...ping-finns-det
    Sälja leads och hyra ut webbplatsen, kontakta företagen som kan vara aktuella och föreslå det.
    Hur många besökare kan du erbjuda företaget du kontaktar, sätt upp ett intresseformulär. När du får in förfrågningar på de produkter som webbplatsen sägs handla om.
    Kontakta ett riktigt företag som säljer de produkterna och gör en deal.

  8. #8
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    hyra ut webbplatsen
    Hmm... tack Urban. Omedvetet har du precis löst för mig en tung börda genom att föreslå att man kunde hyra ut webbplatsen. Har nämligen en case där jag INTE vill sälja. Tack! :-)

  9. #9
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Tror du tänker på Simon Nyströms kamp där om SMSlån där han är en av de få som kör enligt Googles regelbok fullt ut.
    Visst kan man göra som hans konkurrenter att köpa skräplänkar skicka till en sida. När den blir straffad 301 allt till en ny domän. Men om du i sin tur skickar vidare länkar från de sidor som kommer att bli straffade till din butik. Då kan du räkna med att butiken blir straffad också.
    Mönstret blir uppenbart då allt hamnar på butiken till slut.

    Dropshipping där rekommenderar jag denna bloggpost av AndersIvar http://www.andersivar.se/e-handel/sv...ping-finns-det
    Sälja leads och hyra ut webbplatsen, kontakta företagen som kan vara aktuella och föreslå det.
    Hur många besökare kan du erbjuda företaget du kontaktar, sätt upp ett intresseformulär. När du får in förfrågningar på de produkter som webbplatsen sägs handla om.
    Kontakta ett riktigt företag som säljer de produkterna och gör en deal.
    Tack Urban för det utförliga svaret och tipsen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nyckelord i domän
    Av juma i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 17:09
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 01:27
  3. Expertråd kring dubbelpublicering av identiskt material på två olika webbplatser
    Av Petra i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 11:40
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 20:41
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 08:57