Resultat 1 till 19 av 19

Straffad på ett sökord, hjälp

  1. #1
    DanneFs avatar
    DanneF DanneF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    50
    Hej, har en sida som jag jobbar med och rankar bra på flera sökord samt longtail ord.

    Låt oss säga att jag en sida om linser. Nu är det ett annat sökord som jag har.

    Jag rankar bra på flera olika ord men nu är det så att jag gav mig in på ett stort sökord som "kontaktlinser" men i själv verket är något annat.

    Jo jag började optimera för sökordet , det kom in några länkar här och där. Inge överdrivet med länkar. Men nu ser jag att jag är straffad på de sökordet att det åkte ner till 100+, kan de vara för att man fixa några länkar med den ankartext.
    Tycker att jag inte gjorde det för fort eller för mycket.

    Kollat efter konstiga länkar men hittar inge konstigt allt ser normalt ut.
    Finns det något annat sätt man kan göra för att försöka rädda mig ?

  2. #2
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Hej DanneF!

    Det första jag tänker att du bör titta på är under "Manuella åtgärder" på Googles verktyg för webbansvariga. Står det någonting där? Dessutom vore det en fördel om du vet ungefär vad för SEO-arbete du höll på med vid den tiden då ditt sökord tappade i serpen. Kolla exempelvis gserp för att se vilket datum det föll och försök att titta på vad du gjorde vid den tiden. Gserp brukar vara ganska snabba med att visa även de allra minsta skillnaderna man gjort på sidan & med inlänkningar.

    Du kan också kolla dina inlänkningar på exempelvis Ahrefs för att se när de först märktes, men man ska veta att det här inte alltid är rättvist mot hur det egentligen är. Kan vara bra att kolla där, och sen se efter vad det är för länk eller ändring som kan ha gjort. Med tanke på att Google överlag inte är så förtjust i länkbyggande som inte är helt naturligt så kan det vara så mycket som en fullänk som drar ner din sajt.

    Det går att lösa ganska många problem med att verkligen kolla igenom vilka ändringar som gjorts vid en viss tidpunkt och hur serpen reagerar.

    Hoppas att mitt svar är till någon hjälp. Du får gärna skicka ett PM med mer info om du vill ha mer konkret hjälp.

  3. #3
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Hej,

    Mitt tips till dig skulle vara att vänta.

    Man brukar alltid kunna "pusha" upp ett sökord med nya inlänkar som man inte har optimerat mot förut men då brukar Google efter ett tag "sänka" dig automatiskt, men kan sedan välja att lyfta upp dig igen på samma sökord efter någon vecka. Detta är inget straff utan det är Google som klämmer och känner på din sida. En annan sak kan vara att Google vill förvirra dig så att du inte ska veta vad som påverkar vad. Ett vanligt fel här är att man börjar göra drastiska saker som "avslöjar" ditt länkbygge, som att tex ösa på med många fler länkar.

    Det som har betydelse är också hur gammal din sida är, hur din inlänkning har sett ut mot det sökordet tidigare.

    Sen måste man också komma ihåg att vissa sökord är väldigt tuffa. Så Google kanske väljer att din sida inte är relevant mot sökordet och låter dig ligga under 100+. Men som sagt vänta och se i någon vecka så får du se om Google väljer att ta upp dig på sökordet igen.
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  4. #4
    DanneFs avatar
    DanneF DanneF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    50
    Jag har inte gjort några förhastade inlänkningar och gjort ett fåtal efter att den åkte ner. Sidan är 1,5 år gammalt och rankat på de sökordet hela tiden tills nu, pendlar mellan 15-6 i serpen tills nu.

    Får vänta och se. har kollat länkar och allt verkar vara okej inga konstiga länkar eller för mycket.

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Måste fråga, är det sajten du länkar till i din signatur?

  6. #6
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Det är min stilla undring också, för så vitt jag kan se (och antagligen så vitt Google också kan se) är känslan över den väldigt mycket "fulsajt" som enbart finns till för att länka vidare (med tanke på de väldigt spridda länkarna i högerspalten).

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej den sidan i hans signatur är det inte. Framgår i hans text då sidan han frågar om är 1,5 år gammal. Vilket inte sidan är i signaturen.

  8. #8
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Blev nog förvirrad över att hans exempel på sökord stämde överens med sidan som står under anställning. Men det är sant, det stämmer att åldern på sidan inte stämmer där.

  9. #9
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Och då menar jag alltså det som står på profilen bakom anställning, och inte det som står i signaturen under frågan här.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan bli en viss förvirring där då det är lite ändrat texten. Klickar man på en medlems namn får man fram profilen (det stod i klartext profil tidigare). Signaturen då det som står i botten på varje inlägg.

  11. #11
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Hur som helst - gäller frågan varken signaturlänken eller anställningslänken i profilen?

  12. #12
    DanneFs avatar
    DanneF DanneF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    50
    Nej det gäller inte min signatur sajt som finns på profilen.

  13. #13
    DanneFs avatar
    DanneF DanneF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    50
    Nej det gäller inte min signatur sajt eller anställnings sajt.


    Edit. Ingen ändring än, var en månad sen nu den försvann. Testat med att lagt in lite mer text samt bilder.

  14. #14
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Svårt att hjälpa utan mer information tyvärr.

  15. #15
    DanneFs avatar
    DanneF DanneF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    50
    Jag har fixat till det nu, den börjar klättra igen. Tackar för svar.

  16. #16
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av DanneF Visa inlägg
    Jag har fixat till det nu, den börjar klättra igen. Tackar för svar.
    Det skulle vara bra om du kunde berätta vad du har "fixat" så att andra vet hur dom ska gå till väga när dom söker efter samma problem.
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  17. #17
    DanneFs avatar
    DanneF DanneF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    50
    Jag tog bort några få länkar som hade kommit till när den droppade ner till 100+.
    Sen efter ett tag så fyllde jag på med lite ny content och bilder.
    Sen la jag till några nya inlänkar fast med domännamnet som ankartext i olika former.

  18. #18
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    När det gäller länkar så försöker jag i alla fall ha minst 50 % av länkar till huvud domänen och ankartexten som huvuddomän. Det går dock bra även att länka utan större risk på nyckelordet som har samma namn som domän också. Det har i alla fall gått bra för mig. Vet inte om någon annan tycker annorlunda.

  19. #19
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Om du aldrig kört ankarexter mot "kontaktlinser" tidigare och sen kör 5 st exakta så är det ju rätt logiskt att det handlar om manipulerade länkar i Googles ögon.
    Fokusera på 20 sökord, då blir det svårare för G att kasta ner dig i diket.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Straffad i SERPEN
    Av jakobia i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 20:38
  2. Straffad 200 placeringar....
    Av pleyya i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 17:06
  3. Straffad av Google
    Av goodvibes i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 22:11
  4. Straffad och icke straffad länk på blogg?
    Av misc i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 18:35
  5. Bör man lägga krut på SÖKORD.com eller SOKORD.com?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:16