Resultat 1 till 8 av 8

Simulera undermapp i URL.en? Istället för subdomän som delar itu domänen.

  1. #1
    Froddes avatar
    Frodde Frodde är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Hej,

    Vi vill få 2 webbinstallationer på 2 servrar att se ut som 1 installation under samma domän när man tittar på Url.erna. Anledningen är att vi ska ha två olika webbplattformar under domänen. Den första webbplattformen är Texttalks webshop (installerad). Den andra ska vara Wordpress (ej installerad än).

    Den enkla lösningen hade ju varit att skapa en subdomän för Wordpressplattformen, men det känns trist seomässigt, hade varit mycket trevligare att simulera att den ligger i en undermapp.

    Jag är inte så tekniskt insatt men det verkar som om det finns en bra lösning? Typ: http://moz.com/blog/what-is-a-revers...it-help-my-seo

    Någon som vet om något webhotell som har en färdig lösning?
    Eller är detta något som någon här på forumet sysslar med?

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag har bra koll på sånt. En första fråga är: Måste du ha dem liggandes på två olika servrar? Varför?

    Om vi tittar på problemet där båda installationerna ligger på samma server först. Använder du Apache så är det bara att använda Alias. Om du använd Nginx så gör du på ungefär samma sätt. Jag har skrivit två bloggposter om det för både Apache och Nginx.

    Det du vill skriva är något som liknar:
    Kod:
    Alias /blogg "/var/www/wordpress" 
    <Directory "/var/www/wordpress">
          AllowOverride All
          Allow from All
    </Directory>
    Men nu när du har installationerna på två servrar så måste man köra en variant av ProxyPass.

    Kod:
    ProxyPass /blogg http://secret-subdomain.example.com/blogg
    # OR
    ProxyPass /blogg http://11.22.33.44/
    # OR make changes in your /etc/hosts file so you can type
    ProxyPass /blogg http://wordpress.backend
    Om du kör Apache så skulle du kunna kasta in dessa kodsnuttar direkt in i .htaccess.
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2014-02-09 klockan 14:14.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    Froddes avatar
    Frodde Frodde är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Tack för input!

    Varför 2 servrar? Jo, Textalk erbjuder ingen ftp-åtkomst och verkar inte vilja att man laddar upp egna filer till deras server.

    Med din lösning 2,
    Är minimum då att vi ber Textalk fint om att få lägga in din ht-accesskod på deras server? Tror de har Apache/Lamp-miljö.

    Sen görs resten på den andra servern?
    (Ev Scorpionsdata där brorsans domän, oanvänd hotellplats och trevlig tekniker finns).

    Hur gå vidare? Om det 'bara' är en modifierad ht-accessfil som Texttalk behöver acceptera, ska jag kolla med dem allra först?

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Yes. Så enkelt är det. Sen kan säkert Textalk krångla och säga att man inte stödjer ProxyPass... Om de inte ens stödjer FTP eller någon annan bra lösning så du kan redigera dina filer...
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    Froddes avatar
    Frodde Frodde är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Nu kom svar ifrån Textalk. Så här svarar en av deras mer insatta systemtekniker:

    "Det är inte helt enkelt för oss att agera reverse-proxy mot externa sajter. I vårt system med många webbservrar som arbetar tillsammans skulle det blir för komplext för att hantera på ett effektivt sätt.

    Jag föreslår att de gör något av nedanstående:

    1. De kör sin marknadsföringsplattform på displayprojekt.se (och www.displayprojekt.se). Butiken läggs på shop.displayprojekt.se

    2. De lägger marknadsföringsplattformen på blogg.displayprojekt.se (Alternativ 1 är antagligen bättre)

    3. De kan själva sätta upp sin egen webb-server för displayprojekt.se som agerar reverse-proxy mot oss för allt utom /blogg. Reverse-proxyn skulle då förslagsvis hämta material från shop.displayprojekt.se som då behöver kopplas till Textalk Webshop. Det finns nackdelar med detta om de har väldigt mycket trafik då vi inte tillåter obegränsat med anslutningar från en och samma IP-adress men det är en möjlighet om verksamheten inte är för stor. Jag är dock lite osäker på om detta fungerar med cookies och annat men det "borde gå".

    //.

    Är detta en lösning du Tobias eller någon annan har erfarenhet av? Vågar man köra på detta eller finns det några risker?

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    För dig så tror jag att det är lättast billigast att köra bloggen och shoppen på två olika subdomäner. Jag vet att SEO-experterna skriker att det är helt fel. Men nu har du inte de tekniska möjligheterna så det får gå bra ändå.

    Angående alternativ 3: Det är det jag föreslog men du sätter upp reverse proxyn åt andra hållet. Det kan fungera jättebra. Men sen om 18 månader då din webbshop börjar få massor av traffik så händer det att 20% av trafiken försvinner utan att du märker det. Och det är väldigt oregelbundet... Det är inget jag skulle satsat på...
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Som Tobias skriver så sitter jag här och skriker rakt ut nu!
    Eller, nejdå.

    Precis som tråden börjar så skulle det nog vara bättre SEO-mässigt att inte dela shopen och bloggen på olika subdomäner, men det är inte en tillräckligt stor grej för att lägga så mycket jobb på som det verkar i det här fallet.

    Med tanke på hur uppsättnignen ser ut i dag skulle jag rekommendera att ha ar butiken där den är, och lägga till en subdomän med bloggen. Flytta inte butiken till shop.domän.se.

    Lycka till!

  8. #8
    Froddes avatar
    Frodde Frodde är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Det är väl lite mer än en blogg då det är olika sorters landningssidor också.
    Men det känns som ni har rätt ändå, jag kör på med subdomän (så länge brorsans butik är hos Textalk i alla fall då
    Trevlig helg, en liten fredagspilsner, o ett stort tack för feedback!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. a a o eller aa ae oe istället för Åäö?
    Av Obbe i forum Optimering
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 17:13
  2. Simulera populäritet 2009
    Av Anders Tibbling i forum Länkbygge
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 16:09
  3. Flera domännamn istället för undersidor
    Av oskarg i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 19:07
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 23:09
  5. Riktlinjer för att simulera ett naturligt länkbygge
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 10:29