Resultat 1 till 8 av 8

Stora SEO-problem

  1. #1
    starposs avatar
    starpos starpos är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm - Oslo
    Inlägg
    3
    Tjenare,

    Jag startade bokbutiken Bokii.se förra året, och vi inriktar och enbart på e-böcker och ljudböcker. I ungefär sex månader har jag tagit hjälp av sen SEO-firma för att få hjälp att stiga i resultaten hos Google. De erbjöd sig att ta mig till topp-tio resultat på Google för 6000kr i månaden, på fyra sökord.

    Enligt dem ser min sida verkligen bra ut jämfört med konkurrenterna och jag genomför omgående alla deras tips och idéer på den tekniska biten. Jag jobbar även en del med unikt innehåll.

    Efter sex månader så ligger jag på plats 50+ på ordet ljudböcker, och ännu värre för e-böcker, ljudbok och e-bok.

    Vad ska jag göra? Det händer ingenting och det känns som att ligga på 50+ plats för en seriös butik som har en hel del kunder borde jag kunna klara av utan att betala 6000kr?

    Jag skulle vilja att någon annan här skulle komma och se på det med nya ögon, gör jag något fel?

    /Mattias

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Spontant och med en snabb titt på webbplatsen så verkar den inte innehålla speciellt mycket unikt material. Ser ut att vara samma texter som på de stora och mer etablerade webbplatserna som Bokus, Adlibris, med flera. Ungefär det som Googles Pandauppdatering skulle se till att den typen av tunna webbplatser inte nådde bra till i söket.
    Länkar till webbplatsen har jag inte tittat på utan enbart hur den ser ut.
    Skulle nog säga att du behöver ha unika texter om du skall ha en chans att placera dig bra.

    Jag tog en slumpmässig text för att se hur många andra ställen den återfinns på. Och som du ser här det är en hel del. Och är det här genomgående för hela din webbplats så kan jag inte ge dig speciellt mycket hopp att kunna placera dig bra till.

  3. #3
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Att ha starka och relevanta länkar till sajten är väldigt viktigt. Tittar man i Majestic SEO har du länkar från 51 domäner. Använder man Adlibris som jämförelse har de länkar från 2379 domäner.

    Priset på 6000 kr per månad tycker jag låter rimligt - kanske till och med i underkant om det är breda konkurrensutsatta sökord. Jag har inte erfarenhet av bokbranschen men det känns spontant som att det finns stor konkurrens där. Dessutom kommer Amazon snart till Sverige :-|
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  4. #4
    starposs avatar
    starpos starpos är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm - Oslo
    Inlägg
    3
    Urban:
    Tack för feedbacken!
    Hur kommer det sig då att Adlibris, Dito och Bokon rankar bättre?
    Jag kan ju omöjligt ändra texter på 12000 böcker.

    Wedholm:
    Tack! Har du något förslag på hur jag ska göra för att komma till bukt med det här?

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det finns två saker du kan göra.

    Det ena är att skaffa länkar, och du kommer behöva många. Som Wedholm säger låter 6 000 kr/månad som ganska lite för att ranka i boksegmentet.

    Det andra du kan göra är att skriva om texterna, eller möjligen utöka dem med något unikt. Det är ett problem att använda Bokkarusellen(?), eftersom alla gör det. Det gör det mycket svårare att ranka med en ny sajt, då Google väldigt ofta ser det som att någon av de stora spelarna "äger" innehållet. Ett sätt att komma runt det är att bara använda en del av deras beskrivning, och sedan fylla på med en egen recension, kommentarer från kunder och liknande.

  6. #6
    starposs avatar
    starpos starpos är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm - Oslo
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Det finns två saker du kan göra.

    Det ena är att skaffa länkar, och du kommer behöva många. Som Wedholm säger låter 6 000 kr/månad som ganska lite för att ranka i boksegmentet.

    Det andra du kan göra är att skriva om texterna, eller möjligen utöka dem med något unikt. Det är ett problem att använda Bokkarusellen(?), eftersom alla gör det. Det gör det mycket svårare att ranka med en ny sajt, då Google väldigt ofta ser det som att någon av de stora spelarna "äger" innehållet. Ett sätt att komma runt det är att bara använda en del av deras beskrivning, och sedan fylla på med en egen recension, kommentarer från kunder och liknande.
    Det blir ett hästjobb, men jag antar att jag inte har så mycket val
    1. Pratar vi om alla böcker eller hur många ungefär?
    2. Om jag skriver om texten, hur mycket borde vara unikt?
    3. Kan det inte vara så att om du söker på Zlatans bok, och jag har den med ett innehåll som skiljer sig från andra, så tror Google att jag har "fel"? Jag skulle ju i teorin kunna skriva om en traktor, och nämna ordet zlatan några gånger.. eller har jag missat något?

    Och åter igen, tack för feedbacken.. Är evigt tacksam

  7. #7
    bjornsennbrinks avatar
    bjornsennbrink bjornsennbrink är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av starpos Visa inlägg
    Det blir ett hästjobb, men jag antar att jag inte har så mycket val
    1. Pratar vi om alla böcker eller hur många ungefär?
    2. Om jag skriver om texten, hur mycket borde vara unikt?
    3. Kan det inte vara så att om du söker på Zlatans bok, och jag har den med ett innehåll som skiljer sig från andra, så tror Google att jag har "fel"? Jag skulle ju i teorin kunna skriva om en traktor, och nämna ordet zlatan några gånger.. eller har jag missat något?
    Svar på #1: De böcker du tjänar mest pengar på? De som säljer mest? De som har flest besök men få avslut? De som du pushar extra för på startsidan?
    Svar på #2: Allt? Jag brukar tänka minst hälften om jag jobbar mot ett dataflöde som skapar färdiga texter.
    Svar på #3: Nej, du har inte fel. Du har ett annat perspektiv på boken så att säga. Komplettera med recensioner från dina kunder.

  8. #8
    Paul Kyllermans avatar
    Paul Kyllerman Paul Kyllerman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    Du kan ju även kolla mot google för att se sökord som är "lättare" att ranka inom, men ändå ger bra konvertering. I google adwords kan du hitta en del statistik för det. Som ett exempel har kanske "zlatans bok" 15000 träffar med alla dom stora bolagen i toppen, medans "boken om zlatan" kanske ligger på 5000 sökningar och de stora bolagen inte satsar lika mycket just där. (nu var exemplet påhittat, men tankebanan funkar) Man måste ju inte satsa stort på det svåraste, du kan få bra trafik på andra sökord också.
    --
    Paul - Rawdesigns
    Hos oss kan du Köpa hemsida och SEO

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stora fall i serpen.
    Av makrillen i forum Optimering
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-01-29, 21:19
  2. Webbsida med stora utvecklingsmöjligheter
    Av TSA i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 16:32
  3. Nya stora Sitelinks
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 20:11
  4. Den stora länkbluffen
    Av oxx-se i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 14:45
  5. Stora problem med å ä ö i både Wp och Joomla
    Av Pontus Karlsson i forum Optimering
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 21:14