Resultat 1 till 5 av 5

Många länkar från samma domän på en gång

  1. #1
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Hej!

    Det är så att mitt företag de senaste dagarna har lagts upp på en sida som är i högsta grad relevant för vårt företag. Detta utan att själva länkbygget var tanken bakom. Det är helt enkelt en sida med en sökfunktion där det är bra om vi finns. Men de länkar nu till den sida jag försöker ranka på, på väldigt många av deras sidor, med dofollow-länkar. I Ahrefs att vi gått från att ha 13 dofollowlänkar till att ligga på ungefär 130 nu och alla kommer från samma domän, fast olika sidor. I deras högerspalt med "tips" ligger alltså en bild och en text om vårt företag och en "Läs mer"-länk som går till den specifika undersidan.

    I Gserp ser jag att vi klättrat lite i serpen på grund av detta, så än så länge verkar Google inte ha märkt det / inte ha något emot det. Men, kan detta vara skadligt för vårt SEO-arbete? Vad tror ni?

  2. #2
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Någon som har något bra svar på detta?

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Det är klart att en tiodubbling av antalet länkar kan se underligt ut, men om det stämmer som du säger, att det är en relevant sida och att länkarna inte har sökord i ankartexten, skulle jag inte vara särskilt orolig. Det handlar ändå inte om så värst många länkar.

    Håll lite koll i Analytics den närmaste tiden, och om sajten som länkar inte driver någon trafik kan det ändå vara värt att be dem ta bort den från de flesta sidorna.

  4. #4
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag håller med Aaron. Saknar länkarna sökord i ankartexten och de kommer från en relevant sajt så bör det inte vara några problem.

    Det låter som att ni får många länkar nu eftersom ni är nya på sajten. Då kommer ni antagligen tappa ganska många länkar framöver i takt med att andra hamnar i nyhetsrutan i högerkolumnen. Som Aron säger kan det vara bra att be dem ta bort länkar om de inte försvinner automatiskt efterhand.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Mycket länkar men från en länkande domän, ska absolut inte vara några problem. Hade Google straffat den sortens tillskott av länkar så hade många sidor / företag kraschat bara för att de fick en länk från fel sida, så du kan nog vara lugn.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur många länkar från samma artikelkatalog?
    Av Nils Fridlund i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 20:24
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 12:18
  3. Hur många länkar från samma satellitsida?
    Av Martin_G i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 04:11
  4. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 15:05
  5. Många länkar från samma hemsida
    Av BraMarknadsföring i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 12:55