Resultat 1 till 5 av 5

Rel canonical

  1. #1
    pegassuss avatar
    pegassus pegassus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    15
    Hej alla Seoare.
    Jag har nu ett tag suttit och läst och läst om canonical men ännu inte riktigt fått grepp om detta.
    Här kommer några frågor:
    1. Om jag sätter canonical på alla sidor, vet då sökmotorerna vilken sida som är orginalet eller behöver jag berätta detta på något sätt?

    2. Behöver jag ens tänka på canonical om tex jobbar med wordpress? Eller sköter wordpress detta automatiskt?

    3. Hur hade ni rekommenderat att man skulle kunna bygga in detta automatiskt i ett eget cms? Tänker att man kanske kunnat lägga detta i källkoden och göra så att varje gång en ny sida skapas så genereras en kod automatiskt eller är jag kanske helt ute och cyklar..

    4. Kan jag göra FEL? och då menar jag riktigt fel med denna typ av manöver så det får konekvenser för mina hemsidor?

    Jääte tacksam om någon skulle vilja ta sig tid och besvara detta så min förrvirring kan släppa en gnutta

  2. #2
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej!

    Använder du Wordpress gör den det automatiskt och det är egentligen svaret på dina frågor.

    Jag är ingen kodare, men hittade denna kod i ett wordpress-tema: <link rel="pingback" href="<?php bloginfo( 'pingback_url' ); ?>" /> i header.php

    Tänk på att få --> ' rätt i koden. De tenderar att ge syntax-fel om kopieringen går fel.

    Lycka till!

  3. #3
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Lägg till dina sajter i "Webmaster Tools " och se om Google klagar på något (HTML Improvements). Om du vill ha ett direkt svar kan du alltid använda "Screaming Frog".

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skulle nog anse att den här kodsträngen är lite bättre
    <link rel="canonical" href="http://exempel.se/original-url.html">

    Men här har du en guide hur det skall göras http://www.seo-guide.se/canonical

  5. #5
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Kan som sagt mycket lite om koder. Men <link rel="canonical" href="http://exempel.se/original-url.html"> gäller väl bara för en specifik URL? "... kunna bygga in detta automatiskt i ett eget cms?". Tolkar den meningen som att han vill att det ska komma in på alla sidor. Något i stil med: <link rel="canonical" href="automatisk-kod-för-urlen">. Någon som kan koden?

    EDIT: Missade att det stod pingback i min första

    På tal om Webmaster kan du ju avindexera valda URLer. Om du anser att en specifik sida är bra för dina besökare men som gör att du riskerar duplicated kan du ta bort den.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inlänkar med Canonical?
    Av ASundberg i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 09:31
  2. canonical
    Av Gemma i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-22, 19:26
  3. rel canonical
    Av flipp-floppen i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 14:58
  4. Rel=canonical vs 301
    Av adamsdotter i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 13:13
  5. Canonical - ???
    Av McDavid i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 21:06