Resultat 1 till 6 av 6

Blog för webbutik

  1. #1
    ben72s avatar
    ben72 ben72 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    5
    Vad tycker ni är bäst för SEO och användarvänlighet? Att blogga på t ex wordpress.com eller direkt på en WordPress installation med en webbutik? Jag har tidigare märkt att när jag bloggar på wordpress.com indexeras sidan riktigt snabbt i google 30 min eller snabbare men för min WordPress installation kan det ta dagar innan inlägget är med i google.
    Men kanske kan det hjälpa att pinga fler servrar från min WordPress installation eller är det dålig praxis?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du skall blogga för din butik så bör du ha den på en egen installation och inte på en gratisplattform. Jag brukar se till att den ligger på en subdomän till huvudsidan med då en egen wordpress. Modifierat tema som överensstämmer rätt så väl med huvudbutikens.

    Uppdateringshastigheten för en egen installation kan man få upp till några minuter på det sättet. Så att lägga den på en gratisplattform behövs inte. Pingar brukar räcka gott och väl med det som står inställt som standard när man installerar wordpress.

  3. #3
    ben72s avatar
    ben72 ben72 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    5
    Tack för info! Hur kommer det sig att uppdateringshastigheten blir snabbare med subdomän för bloggen?

    Är det en nackdel att lägga till fler ping servrar eller bara onödigt?
    http://codex.wordpress.org/Update_Services

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja, det är inte för att den ligger på en subdomän som gör det utan att wordpress pingar ut per automatik. Har man sedan en aktivitet på bloggen under en tid och någon länk dit så uppdaterar Google den snabbare.
    Jag tycker det räcker med den översta där pingomatic. Sedan är twingly rätt så bra att lägga in om man vill ha uppmärksamhet hos media som använder det systemet.

  5. #5
    ben72s avatar
    ben72 ben72 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    5
    Ok, jag kanske var lite otydlig där. Webbutiken körs på en WordPress installation mha en plugin. Då kanske jag slipper underhålla en till WP installation under en subdomän? Japp, jag har lagt till twingly sedan tidigare.
    Ska testa blogga igen och se om det går snabbare med google indexeringen nu ett år senare. Google hittar iaf nya produkter inom ett dygn.

  6. #6
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej ben72,
    Om du går till din egen WordPress control panel och klickar menyn settings/writing så kommer du längst ner på sidan se en paragraf "update services" där du kan lägga in fler ping tjänster.
    WordPress kommer automatiskt med en ping tjänst, pingomatic.com.
    Du kan använda denna länk för att lägga till fler ping tjänster till din egen WordPress installation - http://blogtimenow.com/wordpress/wor...-ping-service/

    Det här ser till att din WordPress indexeras snabbare av Google, jag skulle rekommendera att du lägger till minst 5 bra ping tjänster till din egen Wordpress. (för många är inte rekommenderat)

    Av erfarenhet så skulle jag dock rekommendera att du varierar bloggandet. Blogga både med din egen WordPress installation såväl som med Wordpress.com såväl som med andra satellitbloggar som du kanske driver, se bara till att de inte har samma IP nummer som din huvudsajt.

    Tänk på att allt som jag nämnt här är bra så länge som innehållet är originellt och då det ger ett verkligt värde, samt att det är relevant för din huvudsajt. Idag, efter Googles alla uppdateringar, så är det tydligt att cirka 70-80% av kraften hos en sajt ligger i innehållet. (mestadels text men också kvalitetsmedia såsom bilder, videos och ljudfiler)
    Utan kvalitetsinnehåll så kommer alla dessa tekniska uppgraderingar i stort sett vara värdelösa ;-)

    Lycka till!

    Rebecca
    Senast redigerat av LoyalWriter den 2014-05-05 klockan 13:09.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bästa webbutik för SEO?
    Av Maria S i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 14:29
  2. Säljer webbutik - ca 10 000 kr/mån
    Av alemik i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 20:28
  3. Länkstruktur i webbutik
    Av nasspray i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 10:27
  4. Webbutik och Storleksguide!
    Av UnikaBarn i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 10:55
  5. Optimering av webbutik
    Av MatteB i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:04