Resultat 1 till 9 av 9

Manuella åtgärder för onaturliga länkar för min hemsida. Hjälp!

  1. #1
    pegassuss avatar
    pegassus pegassus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    15
    Hej,
    Har stött på ett riktigt problem som jag hade varit tacksam om ni hade kunnat hjälpa mig med!
    Det är så att jag har blivit delägare i en affiliating sida inom en mycket konkurrens utsatt bransh. Precis när jag ska börja arbeta med den så får jag medeelande på google webmaster tool att dem har vidtagit manuella åtgärder pga om onaturliga länkar, jag går då in på Ahrefs och upptäcker att dem som haft sidan tidigare har byggt upp massa riktiga skitsidor endast för att länka ifrån, detta var samanlagt drygt 40 länkar som pekade mot min hemsida, jag bad dem förra ägarna att ta bort alla länkar för mer än en vecka sedan och dem har gjort det, men när jag tittar på ahrefs ser jag att bara drygt 15 länkar har försvunnit.
    Nu till mina frågor
    1) Varför har inte fler länkar försvunnit? eller är det bara ahrefs som är seg på att registrera det?
    2) Hur bör jag gå tillväga för att Google sa ta bort sina åtgärder? Som jag har förstått det ska jag ta bort alla länkar och sedan peka en ny domän till sidan och sedan få Google att godkänna detta? ellr jag kanske är ute och cyklar..
    Hemsidan ligger i wordpress vilket jag inte är så kunnig inom, vi äger även en domän till som nu ligger på Loopia som våra nykcelord finns i, när alla länkar är borta, ska jag då ta bort den nuvarande domänen helt och peka den andra mot hemsidan, eller ska den andra också ligga kkvar?
    Jätte tacsam om någon orkar sätta sig och svara på detta, hade varit till stor hjälp!

  2. #2
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Tjena.

    Det första du ska göra är att sammanställa alla länkar som pekar mot sidan i ett dokument. Skriv upp i dokumentet vilken sida länken ligger på och vart den pekar till. skriv även upp kontaktinfo för respektive sida och om du fått tag på sidägaren eller inte. (detta bör göras för att tydligt se hur allt går) Använd både https://ahrefs.com/ och https://www.majesticseo.com/ då båda inte visar alla länkar men kompletterar varandra rätt så bra.

    Ta sedan kontakt med ägarna till sidorna där länkarna ligger. Jag skulle rekommendera att ta bort alla länkar men du kanske har några superlänkar som är naturliga. Låt då dom vara kvar.

    Är det några som du inte får tag på eller som inte vill ta bort länkarna så kan du använda googles verktyg Disavow. Där skriver du in vilka länkar du vill att Google ska bortse från när sökmotorn rankar ens webbplats. Verktyget är även väldigt användbart om någon valt att rikta en massa skräplänkar mot ens webbplats i syfte att förstöra.

    Sedan är det bara att skicka in en begäran om omprövning till Google vilket du gör här.

    Sedan tar det någon vecka innan du får svar om dom godkänner din omprövning eller avslår den. Får du ett avslag så är det bara att ta bort alla länkar som finns och prova igen. Du kan också redogöra för Google vilka länkar du tagit bort.

    Hoppas allt löser sig. Har du lite flyt så tar det bara någon vecka innan din omprövning blir godkänd och sedan är det bara att börja om från början. Fast med ett länkbygge som inte är skräplänkar. Google är extra noga (eget påhitt) med manuella granskningar där dom vet att det förekommer hård konkurrens (tex smslån) så då gäller det att vara riktigt försiktig i sitt länkbygge. Fördelen med att göra ett "bra länkbygge" är att det ofta inte krävs lika många länkar för att ranka då man sticker ut ur mängden.

    Lycka till!
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  3. #3
    pegassuss avatar
    pegassus pegassus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    15
    Hej tack för ditt svar! det var mycket hjälpsamt och har nu en mycket tydligare bild. Vad tror du om om domänen som jag nämnde ovanför, bör jag peka den andra domänen mot hemsidan istället och ta bort den nuvarande.. Och i vilken ordning där?

  4. #4
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Ber om ursäkt om jag upprepar något som 456Rainman skrev i sitt svar.

    1) Ahrefs och Majestic kan visa att länkarna finns trots att de är borttagna. Detta gäller särskilt om länkar nyligen tagits bort. Eftersom dessa tjänster spindlar webbsidor med jämna mellanrum tar det ibland lite tid innan de upptäcker att länkar har försvunnit (eller tillkommit).

    Det du kan göra är att manuellt undersöka de sidor som Ahrefs/Majestic säger länkar till dig och se om det verligen finns en länk där, eller om den blivit borttagen. Finns den kvar när du kollar så mailar du ägaren.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Måste bara kommentera en sak som jag tycker att alla glömmer bort i processen. Du måste förstås se vad som kommer hända om du rättar till den manuella åtgärden. Det är inte alltid den bästa lösningen att slita för att få bort en manuell åtgärd. Det kan mycket väl vara så att Google tycker alla era länkar är skit, och då måste du antagligen rensa bort rubbet innan du slipper det manuella straffet. Då är det mycket bättre att antingen börja om, eller att ändra strategi och satsa på andra sökord så att ni behåller styrkan från länkarna och jobba runt straffet.

  6. #6
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Håller helt med Niklas här. Det beror dock helt på projekt. Har du mängder med bra content och en välkänd hemsida bör du försöka komma tillbaka med den aktuella hemsidan. Har du ett unikt domännamn kan det även vara värt att försöka komma tillbaka.

    Är det däremot en affiliatehemsida med ej stabil-kundkrets, några få inlägg och ett halvdant domännamn är det bara att köra om och göra rätt.

  7. #7
    pegassuss avatar
    pegassus pegassus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    15
    Tack för era tips! Har nu tagit bort alla länkar då jag tycker det mesta var skräp, dem länkarna jag inte fick bort använde jag mig av Google Disawov. Sidan hemsidan har ett bra domän namn och har även ett till domän namn som är bra, därför jag inte vill börja om.
    Jag upptäckte något märkligt när jag tittade igenom alla länkar till hemsidan på Google Webmaster Tool, jag såg en domän som jag inte kände igen, men med samma nyckelord som vår branch handlar om. Jag skrev in domänen och hamnade på vår hemsida. Så denna domänen pekar också mot vår hemsida. Detta måste den förra ägaren lagt in, och domänen är riktigt bra. Det jag blev lite bekymmrad över var att Google räkna den som en länk, som vilken som. Ska det vara så fast den pekar mot vår hemsida? eller är det något knas här...
    Jag känner att jag skulle vilja ändra så att denna domänen blir vår "huvuddomän" och vår befintliga domän bara pekar mot sidan, hur bör ja göra detta utan att ställa till problem.
    Och en sista fråga, hur lång tid ska jag vänta innan jag ber Google pröva om hemsidan nu när jag tatt bort länkar och bett Google ignorera länkar? Och bör jag fixa med domänerna innan jag prövar om hemsidan?

  8. #8
    pegassuss avatar
    pegassus pegassus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    15
    Någon som kan hjälpa till med detta? tacksam för svar

  9. #9
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av pegassus Visa inlägg
    Någon som kan hjälpa till med detta? tacksam för svar
    Har du rensat bort allt är det bara att göra reconsideration request, behövs inte väntas. De brukar vara snabb med svar också nuförtiden.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varning från Google, onaturliga länkar
    Av cwikdahl i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-04-15, 23:04
  2. Hjälp med överföring av hemsida
    Av Nils Fridlund i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-24, 10:49
  3. Nu kan du se info om manuella straff mot spam i WMT
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 21:47
  4. Hjälp med hemsida
    Av HLRHJALPEN i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 21:49
  5. Sekvens och paus för åtgärder
    Av allaboda i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 17:01