Resultat 1 till 5 av 5

Hur analysera vilka webbsidor man bör byta länkar med?

  1. #1
    Tiimos avatar
    Tiimo Tiimo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    3
    Hur och vilka verktyg använder ni för att veta om en webbsida ni vill byta länkar med är bra eller ett dåligt byte?

    Om jag förstått det rätt så måste man ta hänsyn till massa faktorer såsom:
    Antal utlänkar/inlänkar webbsidan har och om dom är follow/nofollow.
    Webbsidans backlinks, har han/hon bytt med spamsidor eller kvalitetssidor.
    Webbsidans PR, som man kanske inte ska lägga alltförstor vikt vid. (?)
    Självklart kvaliteten på content.
    + fler faktorer.

    Men hur gör ni för att mäta och komma underfund med om det är ett bra byte och att man inte skadar sin egen webbsida pga bytet?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Jag gör oftast bara tre saker för att ta ett beslut om det är värt att arbeta för att få en länk från en sajt:

    1. Läser några slumpvis utvalda artiklar. Där jag letar efter länkar som känns tvingade, som i köpta. Med flera länkar till sajter som inte handlar om samma sak som sajten jag kollar på skippar jag den. Jag funderar också på om jag tycker att artiklarna jag läser är intressanta, oavsett om jag bryr mig om ämnet eller inte. Det är så jag gör min kvalitetskontroll av innehållet.

    2. Googlar. Först en site:-sökning. Där vill jag se ungefär lika många indexerade sidor som sajten har artiklar, och att startsidan ligger etta. Efter det gör jag en Googling på domännamnet med och utan toppdomän, och vill se en förstaplats (eller i alla fall en hög placering om det är en EMD). Slutligen Googlar jag på några slumpvis utvalda titlar och textsnuttar från artiklar för att se om de rankar och att texterna är unika.

    3. Kollar länkprofilen. Jag använder MajesticSEO, men Ahrefs eller Open Site Explorer funkar bra det med. Jag tittar först på ankartextfördelning (eller, egentligen att inte en/flera ankartexter med sökord använts för många gånger), efter det går jag igenom länkande domäner och tittar på hur sajterna som länkar ser ut (typ som punkt 1, men inte lika noga), att det inte finns väldigt många sitewide-länkar eller från väldigt stora sajter och att domänerna ser ut att handla om ungefär samma sak.

    Passerar sajten de tre stegen så kör på.

  3. #3
    Tiimos avatar
    Tiimo Tiimo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hej.......
    Superbra info Aaron, stort tack!

  4. #4
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej Tiimo,
    De faktorer som du anger ger en bra uppfattning om huruvida sidan är bra att byta länkar med eller inte.
    Jag skulle lägga till att ta en titt på rykte och historian för main domain.
    Om hela sajten har kvalitetsinnehåll så ger detta mer kraft till varje sida som ligger under huvuddomänet.
    Vad gäller huvuddomänets historia så kan du gå till archive.org och se om sajten har funnits länge och uppdaterats regelbundet med kvalitetsinnehåll. Om detta är fallet så handlar det med största sannolikhet om en sajt som kommer att ge bra länkar till din sajt.

    Se bara till att sajten inte gör byten av länkar på ett systematiskt vis, för cirka 3 veckor sedan så sade Matt Cutts att Google nu går ut hårt mot länkutbyten och guest posts.

    Lycka till ;-)

    Rebecca

  5. #5
    Sumers avatar
    Sumer Sumer är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    1
    Copyscape rekommenderas ofta av många, men det kostar en del om man vill söka igenom många texter. Finns det några bra alternativ som är gratis?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Analysera konkurrenters sidor?
    Av diegonacho i forum SEO-verktyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-04-23, 19:32
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 16:24
  3. Hur analysera konkurrenter
    Av hObbE i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 00:37
  4. Analysera länkprofil
    Av floodis i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:34