Resultat 1 till 13 av 13

Framgångsrik SEO, vad krävs?

  1. #1
    MrHaralds avatar
    MrHarald MrHarald är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Hej alla sökmotoroptimerare,

    Jag har sedan i slutet av 2011 setat och läst om sökmotoroptimering. Jag har läst på seo-guide.se, bloggar, här på forumet osv. Under tiden som gått så har jag gjort flertalet försök med att starta upp mindre sajter om olika nischade ämnen för att ranka upp.

    Jag har inte haft några jättestora sidor, utan skapat en sida och haft 3 undersidor á 300 ord på varje. Sedan har jag skrivit ett par artiklar på olika artikelkataloger, fått någon länk från några bloggkommentarer osv.

    Nu till saken, jag lyckas aldrig. Jag har läst att seo är en grej som tar tid, men jag börjar ju tröttna när jag aldrig ens märkt nå resultat. Visst, har inte arbetat jätteaktivt med seon, men ett par länkar hit och dit har det blivit. Tycker det borde hända nånting i serpen iaf.. Men nu till min stora fråga, vad är det krävs för framgångsrik SEO?

    Tänker mig om det finns något generellt, för enklare nischer, typ: "Du behöver si och såhär många sidor, med såhär många ord. När du har det så kan si och såhär många länkar från olika artikelkataloger behövas, så här många länkbyten" osv.. när du gjort det här kan du förvänta dig något typ av resultat eller liknande.. Håller på att tröttna totalt, men vill ge det en chans till.. tacksam för hjälp.

  2. #2
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Hej!

    Jag tycker att man alltid bör titta på konkurrenterna i serpen. De som rankar högt på dina sökord, vad gör de som inte du gör? För att du ska kunna ranka högre måste ju du också göra ännu bättre. Därför är det svårt att säga hur många sidor eller hur många ord som krävs. Unikt innehåll bör du satsa på mycket av. Tänk dig in i vad du skulle vilja ha för information om du sökte på ditt sökord - levererar dina sidor all den infon?

    Just länkar från artikelkataloger och bloggkommentarer ger, så vitt jag har förstått det, inte så mycket länkkraft så att det enbart skulle gå att bygga en bra bas på det.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Inte sagt att konkurrenterna gör "rätt", bara för att de ligger högt i serpen. Särskilt inte om man tänker långsiktigt. Som nybörjare tycker jag att man ska fokusera mycket mer på innehållet än vad vissa tycks göra.

    Innan man börjar fundera på länkar etc:

    1. Har jag valt en bra nisch? Poker och smslån mm är "bra" nischer om man tänker sig att man kommer ranka som nummer ett en vacker dag. De är riktigt dåliga nischer om man som "nybörjare" skall försöka konkurrera i den serpen. Det är kanske inte helt lätt, men det krävs lite entreprnörstänk för att hitta en riktigt bra nisch, dvs en nisch där det finns efterfrågan, men ännu, relativt lite konkurrens.

    2. Har jag något (mycket) att tillföra denna nisch? De flesta internetanvändare kan ganska snabbt se skillnad på riktigt bra och relativt värdelöst innehåll. Riktigt bra innehåll produceras av någon som är väl insatt i ämnet, alternativt är riktigt duktig på att skriva. (Helst en kombination av både och...).
    Senast redigerat av torkel den 2014-05-02 klockan 17:17.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Först då. Det finns ingen standardmall i detalj med hur många länkbyten du skall göra eller hur många artiklar, etc som krävs. Bör väl påpekas att allt artificiellt länkarbete ogillas av Google. Fast utan det så kan det bli svårt att placera sig.

    Antalet ord är inget som du behöver fokusera på. Unika texter, visst med det skall vara välskrivna texter också. Inte stapla nyckelord i varannan mening, korrekt språk använda synonymer etc.

    Som Elin är inne på. Vad är syftet med webbplatsen?
    Är det en webbshop, en hobbysida för ditt intresse eller en webbplats där besökarna skall klicka på reklamen så du tjänar pengar?

    Sedan baserat på syftet behöver du analysera vilka sökbegrepp som kan vara relevanta för webbplatsen.
    Anpassa sidorna på webbplatsen efter de begrepp du kommer fram till som giltiga. Hur många nyckelord per sida är lite svårt att svara på då det hänger på konkurrensen.

    Följa utvecklingen på placeringar när du gör tillägg på sidorna där du ändrar titlar lägger till mer text osv. Drar man det till sin spets så skall du kunna mäta en placeringsförändring om du flyttar ett kommatecken i en text.
    Samma sak med interna länkar och även naturligtvis externa ingående länkar.

    Orsak och verkan helt enkelt. Gör du något aktivt så skall du också veta vilken effekt det ger. Vilket kräver att du har mycket bra kontroll på utgångsläget innan en åtgärd.
    Senast redigerat av Urban G den 2014-05-02 klockan 18:01.

  5. #5
    MrHaralds avatar
    MrHarald MrHarald är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Elin_A Visa inlägg
    Hej!

    Jag tycker att man alltid bör titta på konkurrenterna i serpen. De som rankar högt på dina sökord, vad gör de som inte du gör? För att du ska kunna ranka högre måste ju du också göra ännu bättre. Därför är det svårt att säga hur många sidor eller hur många ord som krävs. Unikt innehåll bör du satsa på mycket av. Tänk dig in i vad du skulle vilja ha för information om du sökte på ditt sökord - levererar dina sidor all den infon?

    Just länkar från artikelkataloger och bloggkommentarer ger, så vitt jag har förstått det, inte så mycket länkkraft så att det enbart skulle gå att bygga en bra bas på det.
    Antagligen har dom både bättre och mer innehåll än mig, inlänkar likaså. Unikt innehåll är en självklarhet, jag har både skrivit själv och köpt artiklar till mina hemsidor. Jag kan inte säga att mina sidor levererar all information, men helt klart så skulle jag själv nöjt mig med det svar som man får av dom eftersom jag inte vill läsa en hel uppsats om något när jag googlar och antar att mina besökare tänker likaså.

    Länkar är jag urusel på. Jag vet inte vad som är värt och inte värt. Har sett att många snappar gamla domäner och lägger upp "spökbloggar" eller vad man vill kalla det för. Andra seo-bolag har använt sig av artikelkataloger som en del i deras strategi också har jag sett. Men vad är det som är mest värt, både ur tid och prisperspektiv?

    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Inte sagt att konkurrenterna gör "rätt", bara för att de ligger högt i serpen. Särskilt inte om man tänker långsiktigt. Som nybörjare tycker jag att man ska fokusera mycket mer på innehållet än vad vissa tycks göra.

    Innan man börjar fundera på länkar etc:

    1. Har jag valt en bra nisch? Poker och smslån mm är "bra" nischer om man tänker sig att man kommer ranka som nummer ett en vacker dag. De är riktigt dåliga nischer om man som "nybörjare" skall försöka konkurrera i den serpen. Det är kanske inte helt lätt, men det krävs lite entreprnörstänk för att hitta en riktigt bra nisch, dvs en nisch där det finns efterfrågan, men ännu, relativt lite konkurrens.

    2. Har jag något (mycket) att tillföra denna nisch? De flesta internetanvändare kan ganska snabbt se skillnad på riktigt bra och relativt värdelöst innehåll. Riktigt bra innehåll produceras av någon som är väl insatt i ämnet, alternativt är riktigt duktig på att skriva. (Helst en kombination av både och...).
    Nischerna jag valt är lite olika. Har lagt upp flera hemsidor inom olika nischer för att testa. Kanske dumt av mig att jag lagt upp någon sida om smslån, men har ju inte sett några resultat där heller. Å andra sidan, så får dom sidorna ålder på sig så kan jag ta upp dom projekten längre fram (när jag förhoppningsvis lärt mig hur man rankar hemsidor på google) och på så vis ha åldersfaktorn på min sida iallafall.

    Jag försöker göra mitt bästa på den fronten. Som jag tidigare nämnde har jag både köpt content och skrivit själv. Jag försöker alltid skriva så bra som möjligt, men självklart så är jag ingen guru på att skriva content. Tycker det många gånger är svårt att skriva bra content också, men frågan är ju vad som är bra content..

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Först då. Det finns ingen standardmall i detalj med hur många länkbyten du skall göra eller hur många artiklar, etc som krävs. Bör väl påpekas att allt artificiellt länkarbete ogillas av Google. Fast utan det så kan det bli svårt att placera sig.

    Antalet ord är inget som du behöver fokusera på. Unika texter, visst med det skall vara välskrivna texter också. Inte stapla nyckelord i varannan mening, korrekt språk använda synonymer etc.

    Som Elin är inne på. Vad är syftet med webbplatsen?
    Är det en webbshop, en hobbysida för ditt intresse eller en webbplats där besökarna skall klicka på reklamen så du tjänar pengar?

    Sedan baserat på syftet behöver du analysera vilka sökbegrepp som kan vara relevanta för webbplatsen.
    Anpassa sidorna på webbplatsen efter de begrepp du kommer fram till som giltiga. Hur många nyckelord per sida är lite svårt att svara på då det hänger på konkurrensen.

    Följa utvecklingen på placeringar när du gör tillägg på sidorna där du ändrar titlar lägger till mer text osv. Drar man det till sin spets så skall du kunna mäta en placeringsförändring om du flyttar ett kommatecken i en text.
    Samma sak med interna länkar och även naturligtvis externa ingående länkar.

    Orsak och verkan helt enkelt. Gör du något aktivt så skall du också veta vilken effekt det ger. Vilket kräver att du har mycket bra kontroll på utgångsläget innan en åtgärd.
    Jag förstår att det inte finns någon standardmall som säger "gör så här så hamnar du topp 10", men jag skulle vilja lyckas hamna 1:a någongång i serpen av det arbete jag gör. Känns ganska surt att jag suttit mängder med timmar men inte fått några resultat alls. Ibland har man skrivit artiklar och postat i en handfull artikelkatalog och resultatet av det är mer eller mindre ingenting.

    Syftet med sidorna som jag producerat hittils är att ge besökarna informationen dom söker samtidigt som jag vill tjäna en slant på det. Antingen genom adsense eller affiliate, men eftersom jag aldrig fått några vidare resultat och därför inga besökare heller så har reklamen aldrig dykt upp på sidorna.

    Jag håller på att starta upp en webbutik och det är väl i och med det som jag vill lära mig hur man faktiskt lyckas med seo. Hemsidorna som jag försökt på hittils spelar mindre roll men med webbutiken vill jag att det ska bli rätt från början.

    Jag tror jag får sätta mig ned och fundera vad det är jag vill skriva om, vad som faktiskt intresserar mig. Sedan får jag analysera och se vad folk faktiskt söker på och sen jobba upp en sida med bra innehåll och därefter försöka börja få länkar till sidan. Känns nästan lite som jag tänkt i fel banor tidigare..

  6. #6
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Tycker du ska satsa på en webbplats, skippa "satelliter". När du gjort en bra webbplats/tjänst som fyller något intresse, kan du göra en till?
    Och tålamod, bra att du analyser ditt jobb och frågar efter hjälp. Att kritiskt granska sitt arbete är nog en bra egenskap som gör att du lyckas på sikt, dock glöm inte tålamod.

  7. #7
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Tycker lite att du svarar på din egen fråga med "länkar är jag urusel på"
    Inget är bättre än den svagaste länken. Men lägg ner smslån. Dumt att direkt slåss med berg när det finns småsten.
    Börja med något litet för att känns att du tänker o gör rätt.
    Jag ska säga att jag är nybörjare själv men visst går det att nå toppen.
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  8. #8
    MrHaralds avatar
    MrHarald MrHarald är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av jakobia Visa inlägg
    Tycker du ska satsa på en webbplats, skippa "satelliter". När du gjort en bra webbplats/tjänst som fyller något intresse, kan du göra en till?
    Och tålamod, bra att du analyser ditt jobb och frågar efter hjälp. Att kritiskt granska sitt arbete är nog en bra egenskap som gör att du lyckas på sikt, dock glöm inte tålamod.
    Låter som en god idé att satsa på en webbplats tills den lyckas ranka, sen ta med det konceptet till dom andra. Tålamodet är väl det jag inte har, men å andra sidan kanske all tid och pengar inte kan ses som bortkastat om jag inte får några jätteresultat eftersom värdet ändå ligger i webbplatsen då.

    Har du några tips på verktyg som man kan använda sig av för att följa upp sådant? Använder mig av MajesticSEO för att hålla koll på inlänkar. Men tänkte på rankpositioner, har använt mig lite av gserp men har sett att vissa använder sig av smidiga och snygga program för att hålla koll på mängder med sökord och fraser samtidigt. Helst något som är gratis, eller en väldigt liten månadskostnad då det snabbt sticker iväg och inga direkta inkomster finns ännu..

    Citat Ursprungligen postat av hummelgard Visa inlägg
    Tycker lite att du svarar på din egen fråga med "länkar är jag urusel på"
    Inget är bättre än den svagaste länken. Men lägg ner smslån. Dumt att direkt slåss med berg när det finns småsten.
    Börja med något litet för att känns att du tänker o gör rätt.
    Jag ska säga att jag är nybörjare själv men visst går det att nå toppen.
    Smslån lägger jag på hyllan tills vidare. Tycker finans är en himla rolig grej att hålla på med, men som du säger kanske inte det bästa att börja med. Jo, en länk är ju alltid en länk. Men har läst att vissa länkar kan man hellre skippa än att ha. Tror jag får exprimentera mer med inlänkar om ingen har några smarta länkstrategier att dela med sig av?

  9. #9
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av MrHarald Visa inlägg
    Jag har inte haft några jättestora sidor, utan skapat en sida och haft 3 undersidor á 300 ord på varje. Sedan har jag skrivit ett par artiklar på olika artikelkataloger, fått någon länk från några bloggkommentarer osv.

    Nu till saken, jag lyckas aldrig. Jag har läst att seo är en grej som tar tid, men jag börjar ju tröttna när jag aldrig ens märkt nå resultat. Visst, har inte arbetat jätteaktivt med seon, men ett par länkar hit och dit har det blivit. Tycker det borde hända nånting i serpen iaf.. Men nu till min stora fråga, vad är det krävs för framgångsrik SEO?.
    Att skapa bra inlänkar till ens hemsida är nog det tuffaste jobbet för dig som har seo som hobby och det är där många ger upp då dom inte lyckas fixa bra inlänkar. Du bör verkligen lägga mycket krut på att fixa bra och relevanta inlänkar från olika hemsidor och ett tips är att göra länkbyten här på seo-forum.se och wn.se och sedan lägga till dessa du byter med i Skype för att sedan kunna göra byten mycket enklare.

    Citat Ursprungligen postat av MrHarald Visa inlägg
    Tänker mig om det finns något generellt, för enklare nischer, typ: "Du behöver si och såhär många sidor, med såhär många ord. När du har det så kan si och såhär många länkar från olika artikelkataloger behövas, så här många länkbyten" osv.. när du gjort det här kan du förvänta dig något typ av resultat eller liknande.. Håller på att tröttna totalt, men vill ge det en chans till.. tacksam för hjälp.
    På många av mina affiliatesidor så har jag runt 5-7 undersidor men nyckeln är att hela tiden försöka läsa av hur varje inlänk påverkar dig och hur varje förändring on-page påverkar dig. Ett tips från mig är att arbeta aktivt med blogginlägg på din egna hemsida och internlänka till dina olika undersidor från dom och såklart att få bra inlänkar från andra relevanta hemsidor till både inläggen och undersidorna. Skippa artikelkataloger helt dom gör så pass lite hjälp att det oftast skadar dig i längden. Man får alltid en knuff från bloggkommentarer och artikelkataloger i början men att bli straffad av Google pga det är värre så undvik det.

    Och så ett sista tips: Det svåraste i början är att få folk att vilja länka till dig. Erbjud dig att skriva tex 2 inlägg om ett ämne och att du sedan får länk till din sida från ena inlägget. Man måste börja någonstans och då får man jobba lite mer tills du har en hemsida som folk vill byta med.

    Med vänlig hälsning

    Jesper Ribacka
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  10. #10
    DarKzYs avatar
    DarKzY DarKzY är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    PMa mig så kan jag råda dig kring länkbygget.
    8+ år inom SEO & digital marknadsföring

  11. #11
    MrHaralds avatar
    MrHarald MrHarald är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av 456Rainman Visa inlägg
    Att skapa bra inlänkar till ens hemsida är nog det tuffaste jobbet för dig som har seo som hobby och det är där många ger upp då dom inte lyckas fixa bra inlänkar. Du bör verkligen lägga mycket krut på att fixa bra och relevanta inlänkar från olika hemsidor och ett tips är att göra länkbyten här på seo-forum.se och wn.se och sedan lägga till dessa du byter med i Skype för att sedan kunna göra byten mycket enklare.



    På många av mina affiliatesidor så har jag runt 5-7 undersidor men nyckeln är att hela tiden försöka läsa av hur varje inlänk påverkar dig och hur varje förändring on-page påverkar dig. Ett tips från mig är att arbeta aktivt med blogginlägg på din egna hemsida och internlänka till dina olika undersidor från dom och såklart att få bra inlänkar från andra relevanta hemsidor till både inläggen och undersidorna. Skippa artikelkataloger helt dom gör så pass lite hjälp att det oftast skadar dig i längden. Man får alltid en knuff från bloggkommentarer och artikelkataloger i början men att bli straffad av Google pga det är värre så undvik det.

    Och så ett sista tips: Det svåraste i början är att få folk att vilja länka till dig. Erbjud dig att skriva tex 2 inlägg om ett ämne och att du sedan får länk till din sida från ena inlägget. Man måste börja någonstans och då får man jobba lite mer tills du har en hemsida som folk vill byta med.

    Med vänlig hälsning

    Jesper Ribacka
    Tack för ett bra svar. Jag har provat att byta titel på en av mina webbplatser. Den hoppae upp från 33:e plats till 12:e. Blir att bygga några till länkar och se vad som händer. Ska absolut följa upp mitt arbete och se vad som händer när jag gör olika typer av ändringar. Smart tips om att skriva två inlägg åt någon för att få en eller två relevanta inlänkar från en av posterna, lär vara effektivare än artikelkataloger kan jag tänka mig.

    Citat Ursprungligen postat av DarKzY Visa inlägg
    PMa mig så kan jag råda dig kring länkbygget.
    Tack, jag skickar ett meddelande till dig!

  12. #12
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej MrHarald,
    Du kommer antagligen att få ta del av en massa åsikter om SEO av en massa olika personer.
    En del ger dig riktigt fina råd medan annat du får höra är ren nonsens ;-)

    Det jag kan säga av egen erfarenhet (som jag fått via egna sajter såväl som via mina kunders sajter och projekt) är att följande kan fungera riktigt väl:

    1. Bestäm dig för den nisch som du ska jobba med
    2. Lär dig om denna nisch noggrant, ta reda på konkurrens och ta reda på vilka som är nyckelspelarna inom denna nisch
    3. Gör en professionell keyword research inom din nisch, du vill hitta nyckelord som är relevanta och som har bra med antal sökningar per månad samtidigt som konkurrensen är låg
    4. Bygg en hemsida, se till att den är i enlighet med Googles guidelinjer för bättre SEO
    5. Lägg upp kvalitetsinnehåll på sajten, fokusera på nyckelorden som du tog fram i steg 3
    Tänk på att innehållet är den allra viktigaste faktorn vad gäller SEO! Googles uppdateringar har lett till att de numera kan se skillnad mellan kvalitetsinnehåll precis som din sajts besökare kan och därför kan bra innehåll verkligen ge dig många poäng hos Google.
    6. Se till att regelbundet uppdatera sajten med kvalitetsinnehåll
    Idag kan du hitta många sajter som har bra innehåll men som ändå inte ligger längst upp i sökresultaten vilket beror på att de verkar statiska i Google ögon. En av Googles viktigaste parametrar är FRÄSCHHET, Google är inte bara ute efter kvalitetsinnehåll utan även efter frekventa uppdateringar, minst en gång per vecka och gärna mer.
    7. Börja bygga kvalitetslänkar både till huvudsidan och till interna sidor på din sajt.
    Använd inte mjukvara som ger låg kvalitet och som ses som spam av Google
    Alla bakåtlänkar bör vara "handgjorda" de kan publiceras i bloggnätverk som du vill använda dig av, webb 2.0 sajter, och andra strategiska platser online.
    8. En annan sak vad gäller backlinks, se till att inte publicera en massa på en gång för att sedan inte lägga upp något på en längre tid. Låt din länkprofil växa stadigt och i ett normalt tempo.

    I enlighet med min erfarenhet så bör dessa 8 steg ge dig en mycket god chans till hög rank och ge dig möjlighet att hamna på Googles första sida även inom nischer med stor konkurrens.

    Jag önskar dig lycka till ;-)

    Rebecca

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag skulle kanske lägga till här att rent felaktiga råd som ges öppet i forumet när det gäller optimering får inte stå oemotsagda speciellt länge. Ej heller de tips/råd som är diskutabla eller tveksamma.
    Och jag ser inget av de råden i den här tråden som det finns anledning att anmärka på ur den synpunkten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 22:00
  2. Vill hamna topp 3 på sökord. Referenser krävs. Betalar bra.
    Av petterssoneric i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 11:00
  3. Hur blir man framgångsrik inom affiliatemarknadsföring?
    Av wedholm i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 19:24
  4. Har du vad som krävs för att platsa i Klikkis SEO Team?
    Av Bernt Johansson i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 17:39
  5. Adsense: Sekresspolicy krävs nu!
    Av hans99 i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 01:06