Resultat 1 till 9 av 9

Egen server vs webbhotell

  1. #1
    Paul Kyllermans avatar
    Paul Kyllerman Paul Kyllerman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    Hej!

    Jag vet inte om detta är något som diskuterats förut, kunde inte hitta något här i forumet så jag lägger upp en ny tråd.

    Vi vet säkert alla att inom seo så är användarvänlighet och laddningstider en faktor som ibland kan vara lite jobbig att ta sig runt. Jag har själv varit på en hel del webbhotell och blir aldrig riktigt nöjd med svarstiderna man får, det spelar ingen roll om man väljer deras företagslösningar, det är för långsamt.

    Nu driver jag själv nästan uteslutande wordpress och opensourcebaserade hemsidor, som gärna blir lite segare med php-databaser och "wordpress loopen" och jag blir aldrig nöjd med svarstider och stabilitet.

    Jag funderar då inte på att skapa ett eget webhotell, utan snarare att hyra en dedikerad server med vrålkapacitet för att tillgodose både mina egna, och mina kunders önskemål och krav. (det blir väl i princip som att starta eget webhotell, men drift av server osv ligger hos ett större bolag)

    Jag undrar då hur ni som arbetar professionellt med seo och utveckling ser på detta? Jag har själv kunskap att supporta servern, så det är inget issue, undrar mest hur ni andra gör för att få tillfredställande svarstider osv? (jag tänker givetvis inte på optimering i form av cashing eller optimerade databaser, utan hur ni löst det på servernivå) Dedikerad server, vps, webbhotell? för era krävande siter?

    Tacksam för svar och tankegångar kring detta
    --
    Paul - Rawdesigns
    Hos oss kan du Köpa hemsida och SEO

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    VPS eller dedikerad server nära besökarna + vanligtvis CDN för statiskt material.

    Glesys har datacentra i Falkenberg och Stockholm. Cloudflare (CDN) har datacenter i Stockholm. Hetzner erbjuder dedikerade servrar från Tyskland till superbra pris (jag är nöjd kund). Använder även Amazon S3 för fillagring som jag sedan kör ut med Cloudflare som CDN.

    Jag har blivit kvitt mardrömmen med webbhotell för flera år sedan, tack gode gud.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    För "vanliga" wordpress siter som inte uppdateras flera gånger per dag så skulle jag köra ett webbhotell. För att det är enkelt. Vill du snabba på det så lägg in en reverse proxy cache framför. Anledningen till att det går långsamt är ofta att Wordpress är långsamt.

    När jag använder symfony2 applikationer på VPS så har jag en snittladdningstid mellan 50 och 80ms. Den VPSen är ju en mycket sämre maskin än vad jag får på ett webbhotell.

    Du säger att du själv har kunskap att supporta servern. Jag tror på dig att du är duktig, men det är skillnad att driva en vps/hemma server för eget bruk jämfört med att vara "mini-webbhotell". Till exempel, har du stenkoll på:
    * Backup lösningar? FS och db?
    * Jaila användare?
    * SFTP?
    * Vilka portar du öppnar?
    * Hur hanteras uppdateringar? Du kan inte uppdatera lika frekvent eftersom flera användare kanske har beroenden på vissa paket. Samtidigt som du måste uppdatera pga säkerhetshål?
    * HTTPS?
    * Vad gör du om någon attackerar din servern?
    * Hur hanterar du DDOS-attacker?

    Jag tror som sag att du säkert kommer klara av det, men det är mycket enklare att ha ett webbhotell.
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2014-05-06 klockan 06:12.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  4. #4
    Paul Kyllermans avatar
    Paul Kyllerman Paul Kyllerman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    Tack för svaren.

    Precis som du säger Tobias så är det stor skillnad att köra server för eget bruk gentemot att driva ett miniwebbhotell. Tankegången lutade nog lite mer mot en managed server så man slipper det mesta av underhållet själv, men ändå får tillgång till större kapacitet och lite mer möjligheter än vad ett webbhotell erbjuder utan att nödvändigtvis göra allt själv.

    Innan jag började hos Rawdesigns arbetade jag för ett it-bolag som sålde och supportade backuplösningar, med ett par egna servrar på olika orter så jag är införstådd med vad det innebär, även om jag kanske inte kan säga att jag har 100% koll på precis allt.

    Min nuvarande verksamhet går ju egentligen inte ut på hosting och IT-lösningar på det sättet även om man kanske är en rejäl teknik-tok - det jag är ute efter är helt enkelt riktigt bra svarstider, med lite mer möjligheter att ändra på saker än vad du kan med ett vanligt webbhotell som då kan erbjudas mina "premiumkunder" samt mig själv.

    Nu får man ju mer för pengarna om man tex köper en dedikerad server men managed ger mer fokus på kärnverksamheten. Är jag på rätt spår eller vad tycks?
    --
    Paul - Rawdesigns
    Hos oss kan du Köpa hemsida och SEO

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Efter att under åren haft några hundra olika hostar tänkte jag kasta in mina två cent.

    Några tips:

    - Sköt inte driften själv så slipper du ligga vaken på nätterna. All hosting, särskilt managed hosting, i sverige är snuskigt dyr så använd en extern tjänst om du har en lägre budget. Jag kör en del burkar med http://attacker.net (admins om ni vill ta bort länken - knock yourselves out) vilka jag varmt kan rekommendera. Läs annars omdömen och fråga på webhostingtalk.com. Generellt bör du undvika de allra billigaste.


    Hur duktiga är märker du från första början. Be dem göra en server hardening/security audit och se hur många punkter de åtgärdat.

    - Vad det gäller hårdvara så är det meningslöst att stirra sig blind på denna. Visst, kör en/två SSD-diskar + feta CPU och du får bra prestanda, men till syvende och sist krävs det rätt mkt tweakande för att det hela ska bli bra. Överlag tror jag du i det här avseendet hellre bör välja en molntjänst. Undertecknad använder Gridlanes dito vilket funkar bra.


    - En bra tweakad wordpress-sida ska alltid ladda snabbt. Se inte till hårdvaran, utan jobba mer på design - få ner antalet serveranrop till lägsta möjliga nivå. Pingdom.com/gtmetrix.com har utmärkta verktyg för att kolla detta(du kan ju köra page insights men det kommer man inte så långt med).


    - För att få ner latency - hosta i sverige. Det är viktigare att nå sidan snabbt än att den, enbart, laddar snabbt. Jag ligger f.n på 11msec och mer(mindre) än så kan jag inte begära


    Vill du kan du med fördel även hosta i Holland och UK som har helt ok latency mot sverige. Även tyskland även om jag inte alls rekommenderar Hetzner(sorry Jim). Generellt undviker jag hostar med "fri trafik" annat än till skräp eller om jag händelsevis skulle hosta en videosajt eller liknande.


    - Bara skräpiga sidor läggs på ett webbhotell, och är det något "mission critical" ser du till att ha dedikerade resurser. I ett moln kan du dessutom uppgradera när du vill.


    - CDN. Cloudflare funkar bra och har en del roliga pluggar, men vi är även nöjda med maxcdn(.com)


    - Välj INTE en reseller. Se till att firman du hostar hos äger sina burkar och har fysisk access till dem - att de kan göra "hands on"-support i nödfall. Skaffa IP-KVM om du kan.


    - (lite off topic yes) Använd en bra kontrollpanel. Själv rekommenderar jag DirectAdmin framför en babydoll buttons bloated Cpanel.


    - Du kan testa att köra en dedikerad Wordpress-host som WPEngine men själv tyckte jag inte det var ngn höjdare. Visst, allt är optimerat vad det gäller Wordpress men du kan inte köra andra script osv osv. Jag betraktade mitt konto som sunk cost efter 4-5 dagar.

    För att summera tror jag att ett VPS i cloudet skulle passa dig bäst. Ber i förväg om ursäkt för ev babbel och stavfel - klockan är mycket

    Lycka till!
    Senast redigerat av Philip Blomsterberg den 2014-05-07 klockan 19:28. Anledning: typp - hetzner, inte biluthyrningsfirman
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Gällande Hetzner så var jag ute efter en burk med extremt mycket RAM till bra pris - de ger mig 48GB för 60 EUR / mån vilket ingen annan kunde slå. Sen hur deras hårdvara egentligen är vet jag inte riktigt men servern har funkat suveränt.

    Gällande WP så ska du ju givetvis cacha rätt. Det ska vara väldigt sällan WP (och ens PHP) överhuvudtaget ska behöva laddas. Helst ska du spotta ut HTML direkt från minnet utan att ens behöva ladda PHP. Använd givetvis en opcode cache så att inte PHP kompileras varje gång.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Gällande Hetzner så var jag ute efter en burk med extremt mycket RAM till bra pris - de ger mig 48GB för 60 EUR / mån vilket ingen annan kunde slå. Sen hur deras hårdvara egentligen är vet jag inte riktigt men servern har funkat suveränt.
    Absolut, utan tvekan sjukt billigt.
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

  8. #8
    Paul Kyllermans avatar
    Paul Kyllerman Paul Kyllerman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    Massor med bra input här, det tackar vi för

    Jag tror ju också det lutar åt någon Vps och mata på med CDN faktiskt. Det tar emot lite eftersom jag hellre hade haft en egen dedikerad server, men efter lite eftertanke så kommer det ta på tok för mycket fokus från kärnverksamheten. Man vill inte råka bli ett "klasses fisk och betong" företag
    --
    Paul - Rawdesigns
    Hos oss kan du Köpa hemsida och SEO

  9. #9
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Paul Kyllerman Visa inlägg
    Massor med bra input här, det tackar vi för
    Jag håller med dig. Det är mycket bra information i denna tråd. Jag vill passa på att tipsa om NewRelic. Det är en applikation som hjälper dig att övervaka sina servrar och den mjukvara som körs. Även se vilka http request som tar lång tid. NewRelic finns i en gratisversion som är väldigt användbar. Betalversionerna kan hjälpa dig bland annat att debugga långsamma databas queries.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. EPI Server för sökmotorer!
    Av parisian i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 13:46
  2. blogspot till egen server (med mina sidor)?
    Av beeimages i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 12:30
  3. Dedikerad server / Privat server
    Av Jimmy i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 13:37
  4. Blogg-program hackades på egen server
    Av MattiasN i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 02:16
  5. Flytt från många små webbhotell till en stor server
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 21:58