Resultat 1 till 10 av 10

Google rättstavar?

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Titta på http://www.google.se/search?num=100&...S%C3%B6k&meta=

    Notera att sökfrasen är "aftonblader nyheter", alltså felstavat.


    Huruvida detta är intressant eller inte får ni avgöra själva =)

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Bekräftat här:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

    Detta är nytt, några veckor?, eller så har vi gått upp på rättstavnings-SERP:en

    Och det är väldigt sunt. Det finns massor av sidor som sitter och inte bara optimerar för felstavningar utan skapar helt nya sidor om felstavade ord. Den grupp av nättidningar som kör MFA-lösningen har t.ex. sidor med "grön te" och en massa liknande udda kombinationer.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skillnaden mellan de två sökningarna är att i Marcins fall så ger google inget alternativ på vad den "tycker" är korrekt stavning. I hans99 sökning så visar den en alternativ stavning.
    Det sistnämnda fallet kan vara ok men inte det förstnämnda.
    Jag vill inte att en sökmotor skall peta allt för mycket i hur jag söker och korrigera efter "eget tycke" som dessutom inte alltid blir rätt.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Skillnaden mellan de två sökningarna är att i Marcins fall så ger google inget alternativ på vad den "tycker" är korrekt stavning. I hans99 sökning så visar den en alternativ stavning.
    Det sistnämnda fallet kan vara ok men inte det förstnämnda.
    Jag vill inte att en sökmotor skall peta allt för mycket i hur jag söker och korrigera efter "eget tycke" som dessutom inte alltid blir rätt.
    Jag håller med dig. Jag har råkat ut för det också några gånger den senaste veckan när jag sökt information rörande ett utländskt forskningsinstitutet och råkat ha svenska iklickat.

    Det här illustrerar risken med att ha en aktör som är så enormt styrande. Deras ofta inte särskilt genomtänkta tekniska koncept och ibland udda definition av verkligheten får en sådan enorm genomslagskraft.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det kan förövrigt vara så att Aftonbladet fångar upp felstavningar genom att intern länka in dem på olika sidor. Har någon kollat det?

  6. #6
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det kan förövrigt vara så att Aftonbladet fångar upp felstavningar genom att intern länka in dem på olika sidor. Har någon kollat det?
    Huruvida de gör det eller spelar väl egentligen ingen roll för i SERPen så är alla förekomster av "Aftonbladet" markerade vilket visar på att google anser att det är samma sak.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nja Google tror jag försöker visa upp sidor som handlar om det man söker om snarare än just sidor som innehåller det ord man skriver. Och de tittar mycket på inlänkar och inlänkarna verkar ofta väga tyngre än själva sidan.

    Därav att du kan se sidor ligga högt upp i SERP:ar som handlar om helt andra ämnen. Ofta därför att DMOZ har listat dem men inte gjort någon uppföljning och inte detekterat att sidorna används till annat än när de listades.

  8. #8
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jo, men fortfarande så markeras "Aftonbladet" i det exemplet som jag gav. Om du söker på "äpplen" så markeras inte "päron" bara för att. Det är skillnad på vad google ser som en relevant sidan för det sökordet som man använder och hur google jämställer felstavningar.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Jo, men fortfarande så markeras "Aftonbladet" i det exemplet som jag gav. Om du söker på "äpplen" så markeras inte "päron" bara för att. Det är skillnad på vad google ser som en relevant sidan för det sökordet som man använder och hur google jämställer felstavningar.
    Du har naturligtvis rätt. Det är jag som tänker fel.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Felstavningar behöver det inte vara utan det är det som Googles "rättstavningsfunktion" anser vara en felstavning, och det har inget att göra med vad som är en felstavningen eller inte.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. Försöka ta över top-tio på google?
    Av john32 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:45
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 20:23
  5. När använder google meta-description?
    Av vajpero i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 18:02