Resultat 1 till 10 av 10

Aftonbladet är 2 ggr bättre än Expressen

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Goddag!

    Notera hur vi arbetat med enkla nyckelord som av och till ger många besökare:
    Att få läsare från Aftonbladet och andra nättidningar

    Jag har haft möjlighet och en pågående möjlighet för att jämföra Aftonbladet och Expressen i två situationer jämförbara med den ovan. Aftonbladet ser ut att vara ganska precis två gånger bättre än Expressen.

    Antalet besökare halverar sig i båda fallen dag per dag från den ursprungliga dagen som den stora nättidningen publicerade.

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Har du inlänkar till just din sida om gurkmeja?
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja helt säkert. Nyfiken vital är mycket djupinlänkad. Det är ett mycket långsiktigt projekt där temasidorna blir centrum i små öar av forskningsnyheter, recept m.m. Ännu ser man ganska lite av det, men se det illustrerat här:
    1) Man börjar med lite nyheter t.ex. om rökning.
    2) Efter ett tag blir de många och man gör en enkel temasida: www. nyfikenvital.org/?q=node/1429
    3) När det blir mer kan man bygga ut det och man får något liknande vår temasida om gurkmeja:
    www. nyfikenvital.org/?q=node/147
    Temasidorna vill jag ha djupinlänkade eftersom de är "ansvariga" för mycket annat material om samma ämne. Gurkmeja låg länge tvåa efter Aftonbladet, men gick upp till 1 efter att en blogg om mat och hälsa bloggade forskningsnyheten:
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1382

    Just Gurkmeja är dock inte något värdefullt sökord på det sättet men den gav massor av besökare när Aftonbladet skrev om den. Annars får man ofta 20 - 150 per dag när Aftonbladet skriver om något och man ligger 2 eller 1. Den gången för gurkmeja kom det dock ordentligt. Troligen något stort forum som skrivet om Aftonbladets nyhet om gurkmeja. Hade jag trott att det skulle hända igen hade jag nog inte använt gurkmeja som exempel.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi fick förövrigt totalt 2000 besökare (om jag kommer ihåg rätt) på gurkmeja medan det var hett bland de stora tidningarna. Under hela oktober fick vi däremot inte mer än 354 läsare som kom in på sökordet gurkmeja.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-11-27 klockan 15:59.

  5. #5
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Vad använder ni för statistiktjänst? (som kan säga så exakt för vissa sökord)

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Siffrorna är världen enligt Analytics. Att vi använder Analytics ska absolut inte ses som en rekommendation av Analytics som har önskat kasta ut i sex månader men inte haft tid till.

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    OK, jag förstår, har just fått upp det på en site och har inte hunnit kolla alla detaljer ännu, men jag tycker det verkar väldigt bra, vad är nackdelen?

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Kinaportalen
    OK, jag förstår, har just fått upp det på en site och har inte hunnit kolla alla detaljer ännu, men jag tycker det verkar väldigt bra, vad är nackdelen?
    För det första tror jag att den visar färre besökare på stora sajter. Har inget bevis för detta men det är många som misstänker samma sak. I samband med att jag vet att vi får toppar i besökare tar Analytics en längre paus än normalt för att diskret uppdatera antalet besökare den visar under dagen. Långt ifrån alltid upplever jag att topparna kommer med när resultaten väl kommer in. Snarare känns det som Analytics skattar bort topparna.

    Jag misstänker också att data för antalet besökare som länkar ger använts för andra syften som inte är korrekt dokumenterade. Jag har inte nödvändigtvis någon invändning mot detta men jag vill ha en publikt tillgänglig dokumentation från Google som identifierar alla sätt som datat används på.

    Jag har också noterat att Google i förra uppdateringen i alla fall delvis har förändrat hur de arbetar med Gmail, och där gör jag ingen kommentar om de använt länkdata på något sätt tidigare, och att de därefter angav att de inte utnyttjar länkdata från Gmail. Men ingeting sådant har skett med Analytics. Tvärtom antyder Google att de utnyttjar data från Analytics.

    Bidrar jag med data till Gmail som hjälper dem att förbättra sökresultaten vill jag veta det.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag tycker att Google analytics fungerar bra. Har inte haft anledning att misstro datat, men ibland laggar det en del. Har upplevt att data inte redovisats i analytics förrän 24 timmar i efterhand.

    Som hans99 säger så misstänker även jag att de använder analytics data för att se vilke inlänkar som trafikeras.

    Personligen har jag inget emot detta. Ibland tror jag tom att det är en fördel. Om man inte har en massa inlänkar, men de man har är kvalitativa (inte footer länkar på spamsidor mm..) och genererar trafik så är det nog lika bra att visa detta för Google...

    Men visst borde de klart och tydligt berätta att så är fallet (om det nu är så dvs).

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    De som upplever problem med Analytics avseende mängd besökare är de som har stora sajter där alla sidorna trafikeras och inte åldras hårt. Kan vara ett race condition där flera sidor rapporterar ungefär samtidigt.

    Håller med dig kring inlänkarna. Jag har ingenting emot att ge sidor trust genom att demonstrera att deras länkar ger besökare. Vilket är det korrekta sättet att utnyttja trafikdatat eftersom det inte missgynnar den sajter som använder Analytics. Hur Google utnyttjar data från Analytics sätter jag dock stort frågetecken kring. Mycket osäker på vilket sätt det utnyttjas. De verkar vara mycket generellt för att göra en massa små patchar vilket vanligen inte ger en bra algoritm eller mjukvara i slutändan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökresultaten i Yahoo är mycket bättre
    Av hans99 i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 19:13
  2. Guider för bättre bloggar
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 12:00
  3. Aftonbladet på väg ner?
    Av hans99 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 00:41
  4. Information bättre än försäljning enligt Google?
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:04