Resultat 1 till 6 av 6

301 Redirec- Hur gör jag?

  1. #1
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Sorry för felstavad rubrik. skall vara 301 Redirect - Hur gör jag?

    Efter vidare SEOforskning kom jag fram till att det bästa är att lägga in 301 Redirect på sidor som vi fått dubbletter på. Det gäller såväl dubbletter på titeltaggar som dubbletter på meta descriptions. På meta descriptions har vår sida fått många dubbletter då vi missat att lägga in sidtitlar samt sidbeskrivningar i våra nyhetsartiklar. (ville bara nämna detta). Lägg alltid till sidtitlar och metabeskrivningar (även i nyhetsartiklar), annars kan det uppstå dubbletter. Känner mig dum som missat detta under så lång tid.

    Felet är dock redan gjort och vi har fått en massa dubbletter när jag tittar på Google webmastertool. (uppskattningsvis 300-400 för meta descriptions) Nu vill vi visa för Google (och andra sökmotorer) genom att göra en 301 omdirigering från den ena URL.n till den andra (som jag vill använda), så att dubbletterna försvinner.

    Har letat metatagg eller linktagg till 301 Redirect men inte funnit någon sådan. (kanske finns?, eller inte?)

    Jag har annars hittat en annan möjlig åtgärd "canonical" som påminner om 301 Redirect även om det finns en del skillnader mellan dom. Hittade iaf en linktagg för canonical (vilket jag inte finner för 301 Redirect) och som jag kan lägga in i head. Om jag har två dubbletter så skall den föreslå för google att denna sidan är prio av dubbletterna.(ungefär så har jag fattat det).

    <link rel="canonical" href="URL" />.

    Här är artikeln jag läste. http://www.johnfdoherty.com/relcanonical-301-redirect/

    Wikipedia länk om canonical finns här. http://en.wikipedia.org/wiki/Canonical_link_element

    omredigerat.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-07-28 klockan 09:27.

  2. #2
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Detta är mina frågor.
    1) Mitt problem är att jag aldrig förut använt 301 Redirect och hur skall detta göras korrekt? Hittar heller ingen metakod för detta. Finns det någon sådan?

    2) Kanske det är enklare att använda canonical linktaggen istället då den enkelt kan läggas in i head och jag är osäker angående hur jag lägger in 301 Redirect annars. Canonical linktaggen kanske är att föredra? Vad säger ni?


    Tack på förhand.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-07-28 klockan 09:22.

  3. #3
    TomasAxelssons avatar
    TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Detta är mina frågor.
    1) Mitt problem är att jag aldrig förut använt 301 Redirect och hur skall detta göras korrekt? Hittar heller ingen metakod för detta. Finns det någon sådan?
    .
    Nej, det finns ingen "metakod" för det (jag antar att du menar metatagg).

    Du får göra det "serverside" så att säga, du skickar alltså denna information till webbläsaren innan HTML-koden.
    I PHP gör du så här:
    <?php
    header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
    header("Location: http://www.New-Website.com");
    ?>

    Du kan också göra 301 via .htaccess (Googla på 301 htaccess så hittar du många exempel).

    Om du kör .Net kan du göra så här:
    Response.Status = "301 Moved Permanently";
    Response.AddHeader("Location", "/");
    Response.End();

    Eller så kan du göra 301:an direkt i IIS. (Googla finns också instruktioner att finna).


    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    2) Kanske det är enklare att använda canonical linktaggen istället då den enkelt kan läggas in i head och jag är osäker angående hur jag lägger in 301 Redirect annars. Canonical linktaggen kanske är att föredra? Vad säger ni?
    Om du nu permanent ska byta adress på en hel site, eller på några dokument så skulle jag anstränga mig att göra en 301 enligt ovan.
    CTO och delägare på High End Media Group AB.

  4. #4
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    TomasAxelsson. Tack för ditt svar.

    hm. serverside, det känns ganska jobbigt, kanske mer än jag klarar av just nu men jag skall titta mer nogrannt på detta inom någon dag. Är kanske nödvändigt att lära sig.

    En annan fråga nu när jag har dig på tråden.
    Sajten har således ca 400 Duplicate meta descriptions (webmaster tool säger 186 st men jag tror jag skulle tippa på runt 400 st) och som jag vill få bort. Hur löser jag det enklast?

    Låt oss säga att jag sätter en sidtitel på alla dessa (skulle gå ganska fort och hade jag också missat) samt en titelbeskrivning på url.erna så att dom blir bättre sökbara. (Det hade jag också missat). Då kommer samtliga dessa 400 url.s "kanske" istället räknas som Duplicate titletags. I nuläget är dom således endast markerade som dubblicerade metabeskrivningar. Men om jag samtidigt lägger till <link rel="canonical" href="passande url" /> i head på alla dessa så kanske jag slipper få dessa som dubblicerade titeltags vilket kanske är risken om jag lägger på en sidtitel, vilket skulle kunna vara ännu värre än dubblicerade metabeskrivningar. Hoppas någon förstår problematiken.

    Fast då får jag förhoppningsvis bort dubbliceringarna och får på köpet bättre sökoptimerat om det fungerar så bra som jag hoppas med canonical-taggen.
    Skulle detta kunna vara den ultimata lösningen att göra så? Ge mig svar Tomas, eller någon.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-07-28 klockan 12:47.

  5. #5
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Ville tillägga för att inte förvirra, att jag missat att skriva både titlar och beskrivningar på dessa 400 url.erna (som är olika nyheter med olika rubriker) men Google ger dom bara anmärkning som dubblicerade metabeskrivningar men inte som dubblicerade metatitlar. Beror väl på att jag har olika rubriker på dessa 400 url.erna (kanske självklart för många). men ville förtydliga.

    färdigredigerat.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-07-28 klockan 12:43.

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Läs denna artikel av Jim: http://www.seo-guide.se/301-redirect
    Jag skrev litet som en fördjupning av .htaccess: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6591

    Angående till Duplicate meta descriptions. Har du (A) flera sidor med samma meta description eller är det (B) en sida som har flera urler?

    A löser du genom att ändra och se till att de är olika (Gör det bara på de viktigast sidorna).
    B löser du mer redirect eller canonical urls.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hijacking? Nya domänen (redirect from) tog över den riktiga (redirec to)
    Av bivald i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 09:54