Resultat 1 till 4 av 4

SEO-vänlig URL

  1. #1
    ellenblomws avatar
    ellenblomw ellenblomw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Hej,

    Jag har köpt en hemsida som bygger på Joomla, och som inte uppdaterats sedan 2008. Nu håller en programmerare på att uppdatera den, men en del i detta var att jag inte ville att sajten skulle tappa googleposition i och med uppdateringen. Som jag fick det förklarat för mig gör den inte det om URL:erna inte ändras. Men nu säger programmeraren att nya Joomla använder SEO-vänliga URL:er vilket ex innebär att alla gamla artiklar kommer att få "-" istället för "_" i sig och således ses som nya. Han säger också att de inte manuellt kan göra 301-redirect för tusentals artiklar, men att Googlepositionen kommer att återfås inom ett par månader trots byte av URL. Jag vågar inte lita på det eftersom rankingen är så pass viktig för sajtens överlevnad.

    Finns det någon lösning på det här som inte innebär att vi måste "börja om" i ranking? Verktyg för automatisk 301 kanske? Eller är det så att google förstår ändringen till SEO-vänliga URL automatiskt kanske?

    Tacksam för svar
    Ellen

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av ellenblomw Visa inlägg
    Han säger också att de inte manuellt kan göra 301-redirect för tusentals artiklar, men att Googlepositionen kommer att återfås inom ett par månader trots byte av URL
    Om det bara handlar om att byta _ mot - så går det att göra genom att sätta upp en regel, finns säkert någon här på forumet som kan göra det åt dig. Är det fler förändringar samtidigt kan det hända att det inte går däremot.

    Det andra påståendet är fel. Alla eventuella länkar som pekar till de tidigare sökvägarna kommer då istället peka till felsidor och därmed inte räknas, du kommer att förlora på det.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    ellenblomws avatar
    ellenblomw ellenblomw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Tack så jättemycket för snabbt svar!

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Om det bara handlar om att byta _ mot - så går det att göra genom att sätta upp en regel, finns säkert någon här på forumet som kan göra det åt dig. Är det fler förändringar samtidigt kan det hända att det inte går däremot.
    Hmm intressant, en generell regel alltså? Jag ska höra med honom exakt vad som skiljer URL 1.0 och sökmotorvänliga URL åt. Han sade "-" och "_" som ett exempel, så risken är att det finns fler saker :/.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Det andra påståendet är fel. Alla eventuella länkar som pekar till de tidigare sökvägarna kommer då istället peka till felsidor och därmed inte räknas, du kommer att förlora på det.
    Det var det jag misstänkte. Men om vi lyckas få till en 301 redirect på alla så påverkas inte googlepositionen? Det borde ju finnas någon form av verktyg för mass-301-redirects? Jag har hittat en sådan extension till Joomla men den hade inga omdömen så det känns som ett osäkert kort.
    Senast redigerat av ellenblomw den 2014-08-01 klockan 10:25. Anledning: felstavning

  4. #4
    ellenblomws avatar
    ellenblomw ellenblomw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Hej igen,

    nej det är tydligen hela strukturen som skiljer sig åt mellan länktyperna sade han nu. Så det kan nog bli svårt att skapa en regel. Måste nog vara någon form av verktyg eller liknande?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO-vänlig URL vid sökfraser
    Av Tomas C i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 14:28
  2. Hur SEO-vänlig är Joomla?
    Av Joachim F i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 21:30
  3. Toppdomän mot vanlig
    Av icet i forum Hjälp
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 14:20
  4. SEO vänlig plattform
    Av Kapten_Hej i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 19:45
  5. SEO-vänlig popup?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 23:10