Resultat 1 till 8 av 8

Hur avgör Google vilken text som är original respektive kopia

  1. #1
    Gutenisses avatar
    Gutenisse Gutenisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    29
    Det är ju allmänt känt att Google gillar unika texter och ogillar duplicerade texter, men hur avgör de vilken som är originaltexten och vilka som är kopior?

    Avgörs det av vilken text som indexeras först eller/och av tidsuppgifter i exempelvis sitemaps och dylikt?

    Vad tror du?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har gjort en del tester på det där, när jag kopierat in samma text på fler webbplatser.
    Mina egna bör jag tillägga och ibland klarar Google av att se vad som är den ursprungliga, men inte alltid.

    Nu var det något år sedan jag testade det här. Fast det är ju rätt så lätt att prova på nytt och se om Google blivit bättre på det.

  3. #3
    Gutenisses avatar
    Gutenisse Gutenisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    29
    Vad kunde du dra för slutsatser av dina tester?

    Hur avgjorde Google vilken text som var originalet?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Slumpmässigt. I en del fall så placerade sig originaltexten överst som då var äldst i andra fall den nya som var yngre.
    Visst man skulle nu kanske kunna testa med att använda rel=author i en text och se vad som händer om den kopieras till en annan webbplats utan det.
    Fast då bör man även testa att kopiera in den texten med rel=author och se om resultatet blir lika.

  5. #5
    Gutenisses avatar
    Gutenisse Gutenisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    29
    Använde du tidsangivelser i sitemaps eller på sidorna som angav när texten var skriven och märkte du i så fall någon skillnad med det?

    Tänkte att skulle kunna lura Google genom att kopiera en text och sedan ange på sidan och i sitemapen att den är skapad långt innan originaltexten.

    Vore intressant att se hur Google väljer att lista rel=authors vid kopierade texter där datum och indexeringstid skiljer sig åt

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej ingen ändring där. Utan det gjordes med inlägg där publiceringsdatumet var det faktiska. Så skilde några månader/år mellan dem. Men intressant att testa så som du skriver att ändra publiceringsdatum.

  7. #7
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Jag tror att publiceringsdatum har stor betydelse men att även webbplatsens auktoritet spelar en stor roll.
    En stark webbplats med stort förtroende hos Google skulle därmed klara sig bättre än en svagare sida, om vi antar att den ena sidan kopierar innehåll från den andra.

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Min känsla, men den är verkligen inte testad, är att precis som Håkan säger så spelar domänen roll. Om Google väljer mellan att visa en text som ligger på en domän de gillar eller samma text på en ny/sämre/svagare domän så vinner oftast den starkare.

    Jag tycker mig också se att publiceringsdatum spelar mer roll när "QDF" kommer in i spel. Alltså, vid sökningar där Google anser att nytt material är viktigt, så visare de oftare upp den text som senast publicerats.

    Som sagt, jag har inte riktigt testat det här på något strukturerat sätt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Se vilken position man är på google ?
    Av J.L i forum SEO-verktyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 20:56
  2. Vilken domän skall man peka till vilken
    Av Swingit i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 11:31
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 20:22
  4. Avgör Google om text är gammal eller inte?
    Av closingbell i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 20:54
  5. Text vs kod - vilken betydelse har det?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 11:06