Resultat 1 till 3 av 3

SEO i samband med siteflytt

  1. #1
    Jompas avatar
    Jompa Jompa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    5
    Ska flytta en site (wordpress) från delad hosting till en vps hos en annan leverantör.

    Det sista jag gör i samband med detta är att peka om den nya domänen till den nya servern. Då jag är lite ny på den tekniska biten kan flytten eventuellt ta lite tid, dåjag räknar med lite gupp på vägen och felsökning. Det betyder att min site under en kort tid kommer finnas i två identiska kopior, en på mitt gamla webhotell och vanliga domän, och en på den nya servern. Kan detta straffa mig hos Google, eller är jag safe så länge det inte tar mer än en dag eller två?

  2. #2
    TomasAxelssons avatar
    TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Jompa Visa inlägg
    Ska flytta en site (wordpress) från delad hosting till en vps hos en annan leverantör.

    Det sista jag gör i samband med detta är att peka om den nya domänen till den nya servern. Då jag är lite ny på den tekniska biten kan flytten eventuellt ta lite tid, dåjag räknar med lite gupp på vägen och felsökning. Det betyder att min site under en kort tid kommer finnas i två identiska kopior, en på mitt gamla webhotell och vanliga domän, och en på den nya servern. Kan detta straffa mig hos Google, eller är jag safe så länge det inte tar mer än en dag eller två?
    I ditt fall så kommer Google sannolikt aldrig hitta de två identiska kopiorna.
    Händelseförloppet kommer se ut så här.
    1. www.dindomän.se pekar på 111.23.53.2 (Påhittat IP-nr på din gamla server)
    2. www.dindomän.se pekar på 222.55.3.2 (Påhittat IP-nr på din nya server)

    Steg 1 är nuläget, när Google vill besöka din sida kommer dom till IP-nr 1, steg 2 efter ompekning kommer Google till din nya server. Google med största sannolikhet aldrig lyckas komma till gamla server igen, med andra ord är allt lugnt.

    Vad du ska se upp med är om du har lagt en temporär adress mot din nya sida, t. ex. ny.dindomän.se hittar Google den, kan du eventuellt få problem, så se till att ta bort den temporära adressen så att inte Google snappar upp den på något sätt....

    Ett sätt att testa en sajt på en ny server innan flytt är att lägga in en rad i din dators hosts-fil (Googla hur man ändrar i den) som pekar på den nya servern, då kan du i lugn och ro från din egen dator testa hur siten fungerar på nya servern utan att göra en ompekning. Ingen annan förutom din dator kommer då hamna på nya servern när man anropar din www.dindomän.se.
    CTO och delägare på High End Media Group AB.

  3. #3
    Jompas avatar
    Jompa Jompa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av TomasAxelsson Visa inlägg
    I ditt fall så kommer Google sannolikt aldrig hitta de två identiska kopiorna.
    Händelseförloppet kommer se ut så här.
    1. www.dindomän.se pekar på 111.23.53.2 (Påhittat IP-nr på din gamla server)
    2. www.dindomän.se pekar på 222.55.3.2 (Påhittat IP-nr på din nya server)

    Steg 1 är nuläget, när Google vill besöka din sida kommer dom till IP-nr 1, steg 2 efter ompekning kommer Google till din nya server. Google med största sannolikhet aldrig lyckas komma till gamla server igen, med andra ord är allt lugnt.

    Vad du ska se upp med är om du har lagt en temporär adress mot din nya sida, t. ex. ny.dindomän.se hittar Google den, kan du eventuellt få problem, så se till att ta bort den temporära adressen så att inte Google snappar upp den på något sätt....

    Ett sätt att testa en sajt på en ny server innan flytt är att lägga in en rad i din dators hosts-fil (Googla hur man ändrar i den) som pekar på den nya servern, då kan du i lugn och ro från din egen dator testa hur siten fungerar på nya servern utan att göra en ompekning. Ingen annan förutom din dator kommer då hamna på nya servern när man anropar din www.dindomän.se.
    Stort tack för svar och tips, då borde det inte vara några större konstigheter. Nu ska jag bara lösa själva flytten

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Indexerade sidor och position, samband?
    Av StuffBay i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 15:04
  2. Starkt samband mellan PageRank och ranking?
    Av Bernt Johansson i forum PageRank
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 14:46
  3. Samband indexeringstakt och ämnesområde
    Av dr phil i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 14:20