Resultat 1 till 4 av 4

Lönt mödan att få länkar med låg DA?

  1. #1
    Richters avatar
    Richter Richter är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag har på senare tid märkt att jag har ganska många olänkade omnämnanden av min hemsida på diverse bloggar. Det handlar om en handfull omnämnanden om dagen, och till största del från personliga bloggar ("dagboksbloggar"). Den stora massan av dessa bloggar huserar dock på diverse bloggportaler (blogg.se, finest.se, shapemeup.se, blogspot.com, osv) eller på egna domäner men som ofta är nya eller har ett lågt antal länkar.

    Jag har märkt att det är väldigt lätt att få bloggägaren att byta sitt olänkade omnämnande av min sida till ett länkat sådant. Det går oftast med ett mail, och tar således ofta under 15 minuter.

    Men, är det värt mödan? Min site har DA 33 och ca 160 linking root domains.

    De bloggar jag hittar med olänkade omnämnanden har ofta en DA på 10-20 om de ligger på egen domän. Ligger de på en stor bloggportal är förstås DA högre, men istället PA väldigt låg (ofta =1).


    Vad jag undrar är alltså om det verkar vara lönt att lägga tiden på att få dessa länkar? Det tar som sagt inte mycket tid, men värdet kan förstås vara lågt. Jag förstår att den här frågan är lite "hur långt är ett snöre?", men jag skulle uppskatta era spontana tankar.

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Välj ut de starkaste sajterna av de som kan tänkas länka in till dig och skicka dem ett mail.

    Arbeta hellre med att få starka sajter i din nisch att länka in till dig.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    Richters avatar
    Richter Richter är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    2
    Hej Petter!

    Jag tror ditt råd är sunt, men undrar om det verkligen är en antingen/eller-situation?

    Även om man arbetar på att få länkar från starka sajter utesluter ju inte det att man måste strunta i de små, utan man kan ju lägga energin på bägge.

    Eller du menar att det inte är värt den lilla tidsinsatsen för de lätta, "dåliga" länkarna?

    Vad gäller byggandet av länkar in mot min sajt, så är det snarare länktillfällen än arbetstid som begränsar mig.

  4. #4
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Hej!

    Jag skulle ha gått för de starkare länkarna.

    Ett fåtal räcker ibland långt om du kan få dem att länka in mot specifika inlägg du vill skall lyfta lite extra.

    Du har ju redan en mängd länkar både från lite starkare och svagare sajter.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lönt med engelska artikelkataloger ?
    Av pleyya i forum Kataloger
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 16:16
  2. Kinesiska domäner är det lönt?
    Av jojjewestin i forum Domänen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 16:34