Jag har två frågor som jag undrar om någon kan svara på:

Fråga 1.

Att mängden text, antal undersidor, inlänkar, rubriker m.m. spelar roll har jag full förståelse för men hur räknas den total SERP rankingen för en sida som har undersidor d.v.s hur relevanta blir de olika undersidorna för den totala ranking i SERP? Jag förmodar att förstasidan är mycket mer betydelsefull än alla andra sidor. Kan man styra hur relevanta de olika undersidorna ska vara för rankingen och vilken "tyngd" de ska få?

Fråga 2.

Säg att man har en sida på denna sida säljer man diverse av samma kategofi föremål t.ex. knivar. På en undersida har länkar med bilder till en massa produkter d.v.s. knivar som man säljer. Alla dessa bilder t.ex. har beskrivning, titel, alt-text. Det blir en väldigt massa av ordet "kniv" på samma sida. Vore man en maskin så skulle man kunna tolka som medvetet sökordsspam vilket det inte är. Man har bara angett beskrivning, titel, alt-text för alla knivar som man marknadsför. Hur bör man göra i ett sådant fall för att inte drabbas av någon bestraffning för sökordsspam? Har ni några synpunkter på hur detta fungerar och hur man borde göra?