Resultat 1 till 4 av 4

Värt att betala en bloggare för att skriva om en?

  1. #1
    Alphs avatar
    Alph Alph är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2
    Hej kära SEO:are,

    Jag använde sökfunktionen nyss för att få svar på min fråga men hitta inte direkt fram till något.
    Har läst en hel del om "guest blogging" och även sett videos med Matt Cutts där han ger sin syn på saken.
    Men för o vara ärlig har jag inte riiiiktigt fattat vad guest blogging innebär, därav vet jag inte om jag redan kan svaret på min fråga eller inte.

    Min fråga hur som helst lyder:
    Om jag betalar (läs köper ett inlägg) från en någorlunda "känd" bloggare som har några tusen besökare i veckan och ber personen att skriva ett inlägg där hen rekommenderar min sida/mitt företag/mina tjänster och kör några länkar till mig med bra anchor text (utan nofollow självklart), är detta bra för mig och min sida eller är det bortbrända pengar?

    Bloggaren i fråga kan ha en blogg som antingen handlar om mina tjänster eller någon helt random som bloggar om något helt annat.


    Hur tänker ni?


    Tacksam för svar.

    //Anders

  2. #2
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Kan vara jätte lönsamt eller bortkastade pengar. Men det beror ju på vad du har för mål. Vill du få personer att klicka på länken i inlägget för att komma in på din sida för att på sätt få nya kunder? Då är ju reelvansen på bloggen extremt viktigt. Betalar du 1000kr och ökar förtjänsten med 500 så kan det ju även ses som en minusinvestering. Men du vet ju inte hur många som fått upp ögonen för din shop. Reklam är alltid svår att möta långsiktigt. Utöver det har du ju länkkraften. Vad värderar du den till? Hur stark är hans/hennes blogg? Vad ger det dig i serpklättring.
    Däremot tror jag du blandar begreppen lite. Guestblogging är om DU får skriva ett inlägg på min blogg och även är tydlig med att det är du som skriver (rätta mig om jag har fel tack ). Ex jag har en blogg om blommor och så kommer du in som "expert" och har en åsikt i ett blogginlägg.
    Du nämner först guestblogging och sedan "köpa ett inlägg som skriver om dig". Det sistnämnda är ju köpta blogginlägg.
    Av egen erfarenhet så kan jag bara säga att bägga vägarna kan vara lönsamma. Detta utan att jag tänker precisera mer än så.
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  3. #3
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av hummelgard Visa inlägg
    Kan vara jätte lönsamt eller bortkastade pengar. Men det beror ju på vad du har för mål. Vill du få personer att klicka på länken i inlägget för att komma in på din sida för att på sätt få nya kunder? Då är ju reelvansen på bloggen extremt viktigt. Betalar du 1000kr och ökar förtjänsten med 500 så kan det ju även ses som en minusinvestering. Men du vet ju inte hur många som fått upp ögonen för din shop. Reklam är alltid svår att möta långsiktigt. Utöver det har du ju länkkraften. Vad värderar du den till? Hur stark är hans/hennes blogg? Vad ger det dig i serpklättring.
    Däremot tror jag du blandar begreppen lite. Guestblogging är om DU får skriva ett inlägg på min blogg och även är tydlig med att det är du som skriver (rätta mig om jag har fel tack ). Ex jag har en blogg om blommor och så kommer du in som "expert" och har en åsikt i ett blogginlägg.
    Du nämner först guestblogging och sedan "köpa ett inlägg som skriver om dig". Det sistnämnda är ju köpta blogginlägg.
    Av egen erfarenhet så kan jag bara säga att bägga vägarna kan vara lönsamma. Detta utan att jag tänker precisera mer än så.
    Håller med det viktigaste är att kolla upp bloggen så att denna inte är straffad samt relevant till det du ska förmedla så att sökordet också kommer med naturligt.
    Men kör på det är ju lönsamt vilken blogg är det om man får fråga?
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  4. #4
    Jimmyass avatar
    Jimmyas Jimmyas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Skulle vilja veta hur de gick?
    Har några sidor bl.a. https://collectloan.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 14:54
  2. Infoo - betala eller inte betala
    Av trasker i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 15:23
  3. Hur kontaktar ni bloggare?
    Av GustavK i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 21:17
  4. Metro slutar betala bloggare
    Av head i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 09:41
  5. kataloger för bloggare
    Av Peder Molin i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 17:06