Resultat 1 till 4 av 4

Skriva om samma sak på två bloggar?

  1. #1
    dropss avatar
    drops drops är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    3
    Hej! Jag driver en blogg på blogg.se och har lyckats hamna högt i Google på en del sökord, men vill nu börja om på nytt på Wordpress och blogga mer seriöst efter 6 år på samma ganska oseriösa blogg. De inläggen som ligger bra till vill jag även ha på min nya blogg, tänkte inte kopiera rakt av utan skriva om på ett mer professionellt sätt men man kommer nog se att inläggen är skrivna av samma person, och samma bilder kommer användas.

    Jag undrar om det är negativt för den nya och/eller den gamla bloggen att skriva om samma sak igen? Man har ju hört att man ska ha unikt innehåll och det är vad jag alltid strävat efter. Blogg.se-bloggen vill jag gärna ha kvar ett tag då den äntligen börjat dra in lite pengar tack vare just dessa inlägg som hamnat bra till i Google. Den har eget domännamn som är "förnamn.se". Min fantasi är ganska dålig och "förnamnefternamn.se" lockar till den nya bloggen, annars något som kan relatera till det extremt breda ämne jag kommer skriva om.

    Så vad tror ni, kan jag skriva om samma saker igen eller är det dumt? Det är kanske 20 inlägg med mycket text i varje jag vill ha med och tänkte sprida ut dem över åtminstone ett år (om det har någon betydelse). Hur stor är chansen att jag hamnar i topp igen med det nya inlägget samtidigt som det gamla också ligger i topp?

    Hoppas någon snäll själ här vill hjälpa mig med lite åsikter och tankar, tack!

  2. #2
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Så länge du bara skriver om samma sak men inte med samma ord så är det ingen fara. Det är ren kopiering som är farligt. Eller texter som är extremt nära kopiering. Men om du bara skriver från eget huvud om samma saker som tiidgare så kommer texten bli så unik att det inte är någon fara. Om du inte har EXTREMT bra minne så du skriver identiskt. Men chansen är minimal.
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  3. #3
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Var försiktig så att du inte riskerar straff från google mitt råd är att köra copyscape efter varje inlägg du gör för att hitta ev liknelser med den andra bloggen. Vi är trots allt människor fel kan ske men som ovanstående säger så är chansen minimal.

  4. #4
    dropss avatar
    drops drops är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    3
    Tack så mycket för hjälpen hummelgard och sökoptimering! Skönt att veta att det nog går bra bara man skriver annorlunda, och mycket bra tips om copyscape!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 16:06
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 16:51
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 09:35
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 16:19
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 00:25