Resultat 1 till 10 av 10

När ser man förändring?

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag undrar lite över rankinguppdateringar i SERPEN och ffa dessa frågor:

    1. Hur lång tid tar det att se förändring i SERPEN på en ändring man gjort på en sida vad gäller on-page? Säg att man har skaffat en mkt bättre sidtitel eller uppdaterat med bättre content på en specifik sida. När kan man se ifall det gett frukt? Dagar, veckor, månader?

    2. Hur lång tid tar det att se förändring i SERPEN när man precis fått en (eller flera) ny, bra relevant inkommande länk? Dagar, veckor, månader?

    3. Nästan alla mina rankingar åker fram och tillbaka. Jag ser ingen stabilitet utan ena dagen förlorar jag 1-3 placeringar på ett ord för att sedan vinna 1-3 placeringar på samma ord och så har det pågått i 3 månader nu. Är detta normalt eller kan man räkna med att det planar ut och att man har lite mer stabilitet? Hur ofta åker era sökord upp och ner generellt sett? Vet att denna fråga kan vara lite svår och beror på från fall till fall.

    Tackar för all hjälp jag kan få.

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det är olika för alla sökord hur lång tid det tar att få en förändring i SERP.

    Det sker även mindre förändringar, som du upplever, i SERP. Speciellt om din sajt är ny och inte riktigt har hittat sin position än.

    En kraftfull sajt, med ålder, länkar och mycket relevant innehåll är oftast stabilare än en ny sajt. En ny sajt hoppar normalt en period, innan den fäster ordentligt på Google.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Som Petter säger och gällande tiden så lite så här:
    På dina två första frågor så kan det ta dagar, vecka/veckor. Månader tillhör sällsyntheten att det tar så lång tid.
    Du kan söka på din domän och titta på när Google senast cachade den så får du ett hum vilken tid det kan ta.

  4. #4
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    SEO tar verkligen olika lång tid i olika nischer kan jag tillägga och det tar olika lång tid beroende på vilket arbetssätt du använder dig av.

    Allt beror på så många olika faktorer. Vill du ha bestående framgång i SERP, så var lite varsam med länkar innan du byggt mycket textmassa. Låt det ta lite tid innan du gasar är mitt råd.

    Har du en gammal domän med redan etablerade kraftfulla länkar, så går det naturligtvis snabbare att ranka högt på Google, än om du börjar med en helt "ren ny" domän som inte har någon historia i samma nisch.

    Det beror som sagt på många olika faktorer, men arbetar du tålamodsaktigt med en ny domän och det skapas bra relevanta länkar och bra text, så kommer du förr eller senare att se resultat.
    Senast redigerat av Petter Hedman den 2014-10-26 klockan 16:17. Anledning: lagt till text
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  5. #5
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Tackar för svaren!

    Om det tar veckor att se förändringar i SERPen pga ändringar man gjort i sidan tar det ju ganska lång tid att mäta det man gjort. Då blir det också svårt att veta exakt vilken av de ändringar man gjort som gjort att man åker upp/ner om man inte gör en ändring och väntar X dagar innan man gör nästa ändring i sidan/länkbygget..

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är det förstås inte alltid så att det tar veckor innan ändringar ger genomslag. Vi pratar om dagar och uppåt.
    Men annars har du rätt. Att man behöver veta mycket noggrant vad som ger resultat i det man gör. Annars är optimeringen rätt så värdelös om man gör saker utan att veta vad som är orsak och verkan.

  7. #7
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag har inte hittat en bra metod ännu att veta exakt vad en uppgång alternativt nedgång beror på (vill också tillägga att sidan är flera år gammal och har "satt sig" relativt bra i SERPEN inom givna keywords). Förändringar i SERPEN kan ju bero på massvis med saker som att konkurrensen ser annorlunda ut, mina förändringar på sidan, de inlänkar jag har har förändrats, algoritm-uppdateringar etc.

    Hur vet ni vad en specific uppgång/nedgång beror på?

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Jag har inte hittat en bra metod ännu att veta exakt vad en uppgång alternativt nedgång beror på (vill också tillägga att sidan är flera år gammal och har "satt sig" relativt bra i SERPEN inom givna keywords). Förändringar i SERPEN kan ju bero på massvis med saker som att konkurrensen ser annorlunda ut, mina förändringar på sidan, de inlänkar jag har har förändrats, algoritm-uppdateringar etc.

    Hur vet ni vad en specific uppgång/nedgång beror på?
    Här kommer väl erfarenhet in till stor del, för oftast så kan du inte veta exakt vad en förändring beror på eftersom det är många olika saker som påverkar. Om du lägger en ny länk till en sida en gång så är det inte alls säkert att du får det klivet upp du hade förväntat dig, kanske konkurrenterna också har fått nya länkar under tiden, kanske länken du trodde skulle vara stark inte var särskilt stark osv osv.
    Men om du gör det 100 gånger vid 100 olika tillfällen......då får du data som är användbar, och då utvecklar du dina kunskaper. Detta är egentligen det korrekta sättet att utveckla din SEO. Testa, mät, anteckna, repetera.

    Det är svårt det där, men övning ger färdighet och kunskap. Så det bästa tipset är att prova dig fram med olika saker vid olika tillfällen. Gör en stor on-page förändring, invänta resultat. Lägg på lite starka länkar, invänta resultat. Gör inte allting samtidigt för då blir det svårare att se vilken förändring som ger vilket resultat. Många av de som jag anser vara bäst i branschen är på den listan just för att de har mest erfarenhet från vad olika saker har för effekt, eftersom de har provat flest saker för flest olika sidor.

    Gör inte det vanliga misstaget att prova en sak en gång, och tro att du hittat något som funkar eller inte funkar, för som du säger så är det extremt många olika faktorer som spelar roll.

    Google är "hemligt", så de vill inte att du ska veta vad för effekt dina olika förändringar ger. Därför finns det heller ingen exakt tid för när du kan förvänta dig att se resultatet av dina nya uppdateringar. Så gör en sorts förändring och rör sen inte sidan innan du kunnat se en effekt av det du gjorde innan du hoppar på nästa försök.

    Lycka till!

  9. #9
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Tackar för ditt inlägg Niklas!

    Det känns dock fortfarande som mätningen och uppföljningen inte är exakt utan innehåller en del plats för gissningar vilket är lite synd enligt mig.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Tackar för ditt inlägg Niklas!

    Det känns dock fortfarande som mätningen och uppföljningen inte är exakt utan innehåller en del plats för gissningar vilket är lite synd enligt mig.
    Om du hade kunnat mäta exakt, så hade alla kunnat mäta exakt, och då hade det varit enkelt att analysera Google, och då hade det varit kaos
    Jag tycker inte alls det är synd, nu är det bara de få med stor kunskap som faktiskt kan påverka sökmotorn istället för att vem som helst kan göra det. Det är därför jag har ett jobb

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dramatisk förändring på ett sökord?
    Av Hegus i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-07, 20:20
  2. Google: Stor förändring i rankingalgoritmerna PANDA
    Av Christian Bolstad i forum Nyheter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 10:22
  3. När märks förändring på google
    Av Patrik1972 i forum Google
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 12:18
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 04:15
  5. Förändring / Uppdaternig av sajt
    Av csthlm i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 17:07