Resultat 1 till 7 av 7

Nybörjarfråga om bl.a alttext

  1. #1
    Instkarmas avatar
    Instkarma Instkarma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Hej!

    Jag är jättenybörjare, men började precis på en arbetsplats inom e-handel där lite uppgifter blir att sökoptimera produkter och sidor
    Hittade detta forum och är jättetacksam för svar! Har läst och kollat youtube en del men några saker jag inte fått svar på är;

    Alttext (under meta, på bild till artikel) den syns ju inte för någon annan, men får man skriva taggar eller måste det vara meningar? T. Ex tänkte jag att just det är ett ställe att skriva (hittar på nu) : inredning fåtöljer, inredning vardagsrum, soffor till bra pris, soffor Manchester ...

    Men får man ha kommatecken? Och får man skriva sådär eller måste man ha mer riktiga meningar även där? Vill inte sabba

    Duplicate content... Om alla artiklar på en webshop har en text längst ner i infotexten, i slutet av den, som är likadan, t. ex: levereras utan *ditteliditt*, *exempel* ingår ej.

    - kan det räknas som Duplicate content? Även om det är på en och samma domän... Det finns nämligen infotext som är riktigt bra att ha med på alla produkter, så ingen kund missar (händer ..)

    Tack om någon orkar svara och hat ett hum verkligen!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hejsan!

    Alttexter på bilder är bättre om de är skrivna som en mening, men det är inte ett krav. Grunden för taggen är att den används av webläsare som inte kan visa bilder av någon anledning (exempelvis textbrowsers för synskadade), och då är den där för att beskriva vad bilden handlar om. Det är kanske inte att rekommendera att "spamma" sökord i alttexterna, men det är heller ingen fara att vara kortfattad. Google använder alttexten som en av flera rankingsignaler i bildsök, och därför vill man gärna ha med ett eventuellt sökord där.

    Att ha "boilerplate" text är ingen fara, så länge det inte är väldigt mycket i förhållande till unik text. Att lägga med fraktinfo och liknande är snarare en självklarhet och kommer inte vara negativt för din SEO.

    Lycka till med nya jobbet!

  3. #3
    Instkarmas avatar
    Instkarma Instkarma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Tackar tackar! Bra, då känner jag mig lite mer säker på att jag inte sänker företaget i fråga, hehe.
    Men title på meta är ju för text man kan se, ja. Men ger den extra stark träff om man skriver in ord som kommer där och ovanför vid alt-texten? Så har jag tänkt i alla fall. Och sen om det är någon skillnad på "." och "," eller om man helt enkelt hoppar dem i alt-texten.

    T.ex vad kan vara bäst:

    "blommiga klänningar Stockholm, blommiga kläder online, trendiga kläder billigt".

    "Trender med Blommiga klänningar i Stockholm. Kläder till bra pris online. "

    "Kläder och klänningar online billiga klänningar blommiga plagg i Stockholm"

    Om det går att förstå hur jag menar... Samt om någon tänkt på det och även om någon nu vill svara på det, kanske det är lite av en google-hemligt?

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Du kanske redan har sett denna listan som kommer kunna hjälpa dig mycket med ditt nya jobb:

    SEO för e-handel

    Sen så tycker jag att du ska skriva beskrivande meningar med sökorden invävda i själva beskrivningen. Ha runt 100 tecken som beskriver bilden.

    Ex: <!--PRODUKTNAMNET-->. Handla billiga kläder online på Stockholms mest trendigaste och billigaste varuhus.

    Ovan är bara ett exempel.

  5. #5
    Fredrikmxs avatar
    Fredrikmx Fredrikmx är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    3
    Hur "skadligt" är det om butiksleverantören har en bugg som gör att bildernas title & alt taggar försvann?
    Hände vid ett lyft för cirka 1 år sedan i samtliga butiker utan att de märkt det. :-(
    Hittade det själv av en slump, men hur mycket påverkar sådant?

    Mvh

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Alt- och titeltaggar på bilder spelar i princip bara roll för bildsök. Visst, det är ett ställe man kan få in ett sökord en gång till, men om man är beroende av det har man troligen ganska mycket större on page-problem med sin sajt.

    Så, det gör inte någon skillnad för den organiska rankingen, men det blir klart svårare att ranka i bildsök.

  7. #7
    Fredrikmxs avatar
    Fredrikmx Fredrikmx är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Alt- och titeltaggar på bilder spelar i princip bara roll för bildsök. Visst, det är ett ställe man kan få in ett sökord en gång till, men om man är beroende av det har man troligen ganska mycket större on page-problem med sin sajt.

    Så, det gör inte någon skillnad för den organiska rankingen, men det blir klart svårare att ranka i bildsök.
    Stort tack för bra svar, då kan man vara lite lugnare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga: SEO företag eller Google AD?
    Av hbengtsson i forum Optimering
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 09:17
  2. Nybörjarfråga om mod_rewrite och indexering
    Av maggan i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 12:09
  3. Nybörjarfråga
    Av magnusd i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 16:09