Resultat 1 till 4 av 4

Är canonical rätt här?

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag har en bloggsida som är uppbyggd med bland annat taggar i Wordpress. Rankar okej för 4 keywords/taggar som är snarlika varandra men när besökaren skriver in någon av dessa keywords kommer de till en och samma sida (ej 4 olika sidor).

    Exempel:
    Sidan som rankar är: domän.com/produkt-recension
    Nyckelord som folk söker efter på Google som gör att de hamnar på ovan resultatsida: "produkt recension", "recension produkt", "test av produkt", "produkt test"

    Alla dessa taggar är väldigt snarlika varandra men folk söker ändå på de olika keywordsen. Jag skulle säga att folk som använder dessa nyckelord vill komma åt samma/snarlika saker och är glada att de kommer dit de kommer.

    Fråga:
    1. Ska jag försöka optimera upp en sida för varje sökord ovan, eller ska jag göra canonical på de 3 taggar/keywords som ej presenteras i SERPen med URLen som rankar i dagsläget? Eller är någon annan lösning jag ej tänkt på bättre?

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är lite svårt att svara exakt utan att kolla på sajten, men generellt skulle jag säga att du förmodligen bara behöver en sida här.
    Jag skulle hantera det som att "produkt recension" och "recension produkt" är samma sökord, och att "test av produkt" och "produkt test" är samma sökord. Att bygga en enskild sida för de två sökorden bör inte vara svårt.

    Alternativt kan det finnas skäl att dela upp posterna i recensioner och tester om du har väldigt många inlägg och de faktiskt är recensioner och tester, men i så fall skulle jag undvika att placera ett inlägg i båda taggarna.

    Att ha fyra taggar för det här är helt klart för mycket, en eller två är är tillräckligt. Ta bort de andra och gör 301 redirects på dem till den/de du behåller.

  3. #3
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Tackar för svar!

    Varför jag inte velat ta bort taggar är för att det finns värdefulla sökningar (om än få) på just alla 4 varianterna även om de är väldigt snarlika varandra. Jag har skapat taggarna med åtanke på antalet månatliga sökningar för att jag just velat fånga in denna trafik. Taggarna gör att jag får in keywordsen i URLen men som sagt har Google endast valt att presentera en av taggarna i SERPen men alla 4 taggar genererar fortfarande trafik.

    Varför är 301 att föredra framför canonical i ditt exempel ovan?

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Om det var min sajt skulle jag vara lite orolig för fastna i Pandan med det här beteendet. Om det bara är 4 sidor som är byggda på det här sättet är det kanske inte så farligt, men om det sätts i system är det precis sådant de försöker ta bort med det filtret.

    Att göra 301 föreslår jag mest för att jag tycker att det känns konstigt både ur ett sökperspektiv och användarperspektiv att ha fyra sidor som är så lika varandra. Det räcker som sagt med en, eller möjligen två om de har olika innehåll.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Rel canonical
    Av pegassus i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 13:59
  2. canonical
    Av Gemma i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-22, 19:26
  3. rel canonical
    Av flipp-floppen i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 14:58
  4. Rel=canonical vs 301
    Av adamsdotter i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 13:13
  5. Canonical - ???
    Av McDavid i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 21:06