Resultat 1 till 7 av 7

Analytics - tolkning statistik

  1. #1
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Hej!
    Jag är konfunderad över statistiken inne på Analytics.
    Det som förbryllar mig är skillnaden på sessioner & sidvisningar.
    Jag har följande statistik:
    Målgrupp Översikt
    Sessioner: 3 645
    Användare: 3 356
    Sidvisningar: 4 060
    Gen. sessionslängd: 0:16

    Beteende Översikt
    Sidvisningar: 4 060
    Unika sidvisningar: 3 737
    Gen. tid på sidan: 2:21

    Det är värt att notera att detta gäller en webbkampanj med 4 st. helt separata sidor under samma domän som inte har några länkar mellan sig utan besökarna kommer in till respektive sida via olika banners.

    Jag har kommit till att förstå att en session kan innehålla flera sidvisningar & egentligen reflekterar på ett korrektare sätt beteendet hos besökaren. Det känns dock konstigt att en session i det här fallet kan innehålla flera sidvisningar eftersom det inte finns ngn meny att tillgå för att ta sig till ngn av de andra undersidorna.

    Skillnaden i tid mellan "Gen. sessionslängd" & "Gen. tid på sidan" förbryllar mig också.
    Det är ju stor skillnad på dessa men förstår inte hur jag ska tolka resp. resultat.
    Ifall en session kan innehålla flera sidvisningar hur kan då genomsnittstiden vara kortare för sessioner än för sidvisningar?

    Hoppas någon vänlig själ som har bättre koll på detta kan hjälpa mig att förstå...
    Mvh, Niklas

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Såhär ligger det till:
    En session i Analytics skapas första gången någon öppnar en sida på din sajt och Analytics javascript exekveras, och då sätts en cookie som löper ut efter 30 minuter. Varje gång en ny sidvisning görs, så uppdateras cookien så att den löper ut 30 min efter den senaste sidvisningen.

    Tid på sidan och tid på sessionen beräknas såhär:
    En session pågår från första sidvisningen till den sista. Om det bara görs en sidvisning blir sessionen 0 sekunder. (Och man räknar alltså att sessionen tar slut när sista sidan öppnas, oavsett hur länge besökaren stannar på den)
    Generell sessionstid är den totala tiden av alla sessioner delat med antalet sessioner (inklusive de sessioner som är 0 sekunder).

    Tid på sidan beräknas från första sidvisningen till det att det görs en sidvisning till. Om det inte görs någon mer sidvisning blir tiden alltså 0 sekunder.
    Generell tid på sidan beräknas genom att ta den totala tiden av alla sidvisningar som är längre än 0 sekunder delat med antalet.

    Det är nog också anledningen att tid på sidan är längre än sessionstiden, eftersom det bara är sidvisningar som har en tid som räknas, medan man i sessionerna även räknar med de sessioner som är 0 sekunder.

  3. #3
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Hej Aaaron!
    Oh - tack för den suveräna förklaringen!
    Då förstår jag mer hur statistiken beräknas - men jag är dock fortfarande osäker på hur jag ska tolka slutresultaten.

    Skapas en cookie för varje besökare som kommer till sidan eller är det en generell cookie som gäller alla användare?
    Vad jag försöker förstå är vad tiden gällande sessioner resp. sidvisningar faktiskt säger mig.

    Jag har tidigare trott att Analytics kan avgöra hur lång tid en användare spenderar på en sida men nu tycks inte detta vara riktigt så enkelt... Jag tolkar det dessutom som att det blir annorlunda i denna situation då det inte finns någon meny med länkar mellan sidorna...

    Ifall det skapas en cookie för varje besökare så innebär ju det att tiden för en session endast blir större än 0 ifall en användare lämnar sidan & sedan kommer tillbaka inom 30 min.
    Fast det verkar ju som om det i Universal Analytics är ändrat till 10 min?
    https://developers.google.com/analyt...s/cookie-usage

    Mvh, Niklas

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av niklasinla Visa inlägg
    Skapas en cookie för varje besökare som kommer till sidan eller är det en generell cookie som gäller alla användare?
    Det sätts en cookie för varje användare. Eller rättare sagt, cookien placeras i webbläsarens bibliotek, så om du går in på samma sajt med två olika browsers, så blir det två sessioner. Varje gång javascriptet körs så kollar det efter de cookies det sätter, och hanterar sedan sessioner och användare efter vad som ligger i webbläsaren.

    Citat Ursprungligen postat av niklasinla Visa inlägg
    Jag har tidigare trott att Analytics kan avgöra hur lång tid en användare spenderar på en sida men nu tycks inte detta vara riktigt så enkelt... Jag tolkar det dessutom som att det blir annorlunda i denna situation då det inte finns någon meny med länkar mellan sidorna...
    Ja. Lite annorlunda blir det såklart. Att inte ge besökarna en möjlighet att klicka sig vidare till en annan sida på sajten minskar såklart antalet sessioner som har fler än en sidvisning.

    Citat Ursprungligen postat av niklasinla Visa inlägg
    Ifall det skapas en cookie för varje besökare så innebär ju det att tiden för en session endast blir större än 0 ifall en användare lämnar sidan & sedan kommer tillbaka inom 30 min.
    Ja, det eller att de laddar om sidan.
    Ett sätt för att bättre mäta just tiden på sidan är att tvinga en omladdning efter en viss tid (jätteirriterande för besökarna), eller att lägga in ett script som körs med jämna mellanrum, och lägga till ett event i Analytics kopplat till det. Då uppdateras cookien, och tiden räknas.

    Citat Ursprungligen postat av niklasinla Visa inlägg
    Fast det verkar ju som om det i Universal Analytics är ändrat till 10 min?
    https://developers.google.com/analyt...s/cookie-usage
    Nja. Det cookie som sitter i 10 min är ny och mäter Throttling. Jag är faktiskt inte helt säker på vad den gör, men jag torr att det handlar om att minska onödiga anrop till Analytics API.
    Den cookie som använda för att mäta tid heter __utmb, och den ska fortfarande som standard sättas till 30 min eller att webbläsaren stängs.

  5. #5
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Hej igen Aaron!
    Tackar & bugar för din tid & förklaringar.
    Har verkligen varit till hjälp för mig!
    En sista fråga:
    En session pågår från första sidvisningen till den sista.
    Har jag förstått det korrekt att istället för sidvisningar så skulle det lika gärna kunna vara ett event som triggas igång?

    Mvh, Niklas

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ja, precis.
    I en standardinstallation är det bara sidvisningar som uppdaterar cookies, men man kan lägga in "event" som också uppdaterat __utmb (tanken är att man till exempel ska kunna mäta hur länge någon tittar på en video eller liknande). Det krävs en del inställningar i Analytics för det.

  7. #7
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Perfekt!!
    Ja - jag såg precis det i Analytics-koden & nu börjar jag verkligen förstå hur det fungerar.

    Tack igen!!

    Niklas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Saknar statistik i Google Analytics
    Av henkepenka i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 08:53
  2. Total statistik i Google Analytics
    Av StefanBergfeldt i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 13:50
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 11:27
  4. Konstig statistik med Analytics och Adwords
    Av freakalis i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 16:17
  5. Google Analytics - statistik fördröjd med en dag
    Av seattlegrunge i forum Google
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 06:46