Resultat 1 till 9 av 9

AWR Cloud - problem med rankingarna

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag använder AWR Cloud som rankingverktyg. Tycker att det är helt överlägset många andra verktyg på marknaden vad gäller funktionalitet, lättanvändlighet osv osv.

    Dock har jag nyligen märkt att deras rankingar ibland inte stämmer. Ett av mina nyckelord som jag trackade gick från #1 till #2. Detta efter att jag använt SEO Serp App Pro + gjort manuella sökningar från lite olika datorer. Dock såg jag denna förändring i AWR först 2 dygn senare.

    När jag mailade dem om problemet sa det att det kan bero på vilket datacenter resultaten hämtas ifrån och att det kan ta lite tid innan alla datacenter är i synk. Är det verkligen så?

    Tycker det är tråkigt om jag måste byta verktyg pga att de släpar efter med uppdateringar i Serpen.

    Någon med liknande erfarenheter från AWR eller tankar på vad detta kan bero på?
    Senast redigerat av HejSeo den 2014-11-30 klockan 17:14. Anledning: språkfel

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nej. Deras förklaring låter helt rimlig. Det är inte ovanligt att det är en eller ett par dagars skillnad i synk mellan olika datacenter. Ibland kan du säker också hamna i en situation där AWR ser en förändring innan du gör det.

    Oavsett hur du mäter ranking så sker det här hela tiden, och det är inget konstigt alls.

  3. #3
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Ok! Tack för det. Din förklaring gör att jag väljer att inte byta verktyg.

  4. #4
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Jag använde bara AWR Cloud under en månad, men jag märkte att vissa nyckelord hade ganska stor felmarginal under mer än en vecka. Jag gillade AWR annars, men bytte till Serpbook då det inte blev någon förbättring.

  5. #5
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Låter konstigt. Pratade du med supporten om det?

    Citat Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
    Jag använde bara AWR Cloud under en månad, men jag märkte att vissa nyckelord hade ganska stor felmarginal under mer än en vecka. Jag gillade AWR annars, men bytte till Serpbook då det inte blev någon förbättring.

  6. #6
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Nej, jag orkade faktiskt inte. Hade inte tid att lägga energi på det utan hade ändå funderingar på att byta till Serpbook pga bra rekommendationer. Men det kan ju, precis som de och Aaron säger, vara fullt naturligt. För mig var det dock större skillnader än ett par dagars synk.
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Låter konstigt. Pratade du med supporten om det?

  7. #7
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Ok, jag får vara vaksam ett tag till och se ifall jag kan hitta några fel.

    Du är nöjd med Serpbook i övrigt? Jag prövade dem ett litet tag men fastnade aldrig.

  8. #8
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Fast å andra sidan blir det väl rankingverktygen mer och mer "urvattnade" vad gäller hur viktiga de är? Nu när Google har blivit mer sofistikerade och varje person kommer få en personlig SERP levererad kommer ju rankingverktygen ha svårare att hänga med. Saker som webbhistorik och tidigare sökningar kommer ju spela en större och större roll för vad du ser för resultat för ett givet sökord.

    Dagarna då ingen var inloggad på sitt google-konto samt man surfade med en "ren" browser är ju förbi därav kanske man ska förvänta sig att se lite mer skillnader mellan rankingverktyg samt även ifall man jämför med egna sökningar (vare sig de är "rena" eller ej).

  9. #9
    mislaura7s avatar
    mislaura7 mislaura7 är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Tekniken bakom är annorlunda men på ytan gör dem samma sak, kollar vilken placering du har på önskade sökord.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Problem i WMT
    Av Kajsa Magdalena i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-11, 10:36
  2. htaccess problem
    Av icet i forum URL-omskrivning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 13:07
  3. åäö-problem
    Av setfre i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 19:32
  4. Tag cloud i webbshopp
    Av mrhandley i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 20:10
  5. Problem med webbhotell, råd?
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 13:53