Resultat 1 till 5 av 5

Få bort datumstämpel från Googles sökresultat? Hjälp!

  1. #1
    Delphorias avatar
    Delphoria Delphoria är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Hej,

    Vår sajt har mängder av sidor med information som väldigt sällan behöver uppdateras. Sedan ett bra tag tillbaka visar Google datum framför metabeskrivningen i serpen vilket jag misstänkte sänker vår CTR och därmed tappar vi även placeringar. Datumet visar många ggr att en sida är flera år gammal, men infon är lika aktuell och korrekt för det.

    Vi måste ha kvar datumet inne på sajten för att visa när informationen publicerades/uppdaterades, men hur får vi bort det från Googles sökresultat? Vi använder inte WP.

    Mycket tacksam för svar!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Tyvärr är nog det enda ni kan göra för att bli av med det att ta bort datumen från sajten. Google har tolkat det som att datumet är intressant, troligen för att ni har skrivit ut det.

    Om ni nu då måste ha datumet där, uppdatera sidan på något sätt och ändra datumet. Eller testa att lägga till datummarkeringen som en bild istället, så kanske de tar bort det. Det är dock inte säkert att de tar bort datumet, och om de upptäcker att det är så ni gjort finns det en liten risk att de inte kommer gilla er sajt lika mycket framöver. (Det får väl räknas som någon lättare form av cloaking.)

  3. #3
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Gillar Google inte ifall man uppdaterar en sida och därmed också ändrar datumet till dagens datum?

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Gillar Google inte ifall man uppdaterar en sida och därmed också ändrar datumet till dagens datum?
    Jodå, det är inga konstigheter med det. Det som skulle kunna vara ett problem är att lägga datumet som en bild, men jag inser att det kanske var lite otydligt i mitt tidigare svar. Jag skyller på att jag var trött.

  5. #5
    Delphorias avatar
    Delphoria Delphoria är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Tack för svar!

    Jag har läst att man kan dölja datumet med script eller dyligt, vad tror ni om det? Funkar det öht? Eller kan det anses dåligt i Googles ögon?

    http://bornvirtual.com/google/remove...#ixzz3KjKqaiPB
    http://www.dollarshower.com/how-to-r...p-description/

    I annat fall kanske man kan lägga in ett till datum (dvs ett datum för när vi uppdaterar något i stavning, lägger till en rubrik, bild eller dyl. Dvs sådant som inte ändrar själva innehållet). Det andra datumet, som vi har nu, gäller när själva innehållet/faktan uppdaterades och det kan vi inte ändra om inte faktan är uppdaterad. Och i och med att vi har tusentals sidor går idén med bild-datum bort..

    Och förhoppningsvis plockar då Google det andra, nyare, datumet till serpen..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google har tagit bort mitt sökresultat
    Av ewestergard i forum Google
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 18:45
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 13:57
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 02:02
  4. Sökresultat med thumbnail från YouTube
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 17:41
  5. Hur får man bort sidor från google?
    Av ThomasA i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 20:38