Resultat 1 till 3 av 3

ger domännamnet någon effekt?

  1. #1
    wantmores avatar
    wantmore wantmore är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    8
    Hej,
    Några frågor om domännamn som kanske alla "newbies" är lite intresserade utav att veta:

    1. säg att jag vill optimera för ordet volvo för sökresultaten i Sverige och jag har en domän som heter volvos.se eller volvo1.se eller volvoq.se. Kommer google ändå se ordet "volvo" i domännamnet och göra det fetmarkerat trots den konstiga ändelsen?

    2. Kommer det inom Sverige göra någon skillnad på sökresultaten att optimera för ordet Volvo på en domän som heter volvo1.se istället för på en helt orelevant domän exempelvis hus.se ?

    3. Vilket är bäst för sökningar inom Sverige: 1.volvo1.se 2.volvobilartillsalu.se 3.volvo-bilar-till-salu.se

    4. Säg att jag ska optimera för ett annat starkt svenskt sökord exempelvis hus men .se och .nu domänerna är upptagna, däremot ser jag att .org är ledigt, är det någon idé att använda .org domänen för att optimera inom Sverige eller är det "lönlöst" mot .se och .nu domäner som kanske heter byggahus.se, a-hus.se eller trivselhus.se, trots att jag har det exakta sökordet i domännamnet?

    Tack!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av wantmore Visa inlägg
    1. säg att jag vill optimera för ordet volvo för sökresultaten i Sverige och jag har en domän som heter volvos.se eller volvo1.se eller volvoq.se. Kommer google ändå se ordet "volvo" i domännamnet och göra det fetmarkerat trots den konstiga ändelsen?
    Ja, Google kommer högst troligt "se" sökordet och fetmarkera det.

    Citat Ursprungligen postat av wantmore Visa inlägg
    2. Kommer det inom Sverige göra någon skillnad på sökresultaten att optimera för ordet Volvo på en domän som heter volvo1.se istället för på en helt orelevant domän exempelvis hus.se ?
    Att ha sökordet i domännamnet har en liten positiv effekt. Framför allt gör det att man kan vara aningen mer aggressiv i ankartexeter på länkar, men det finns indikationer på att det också har en direkteffekt att ha ett sökord i domänen. Det är dock ingen större skillnad, och personligen skulle jag heller jobba med företagsnamnet som domännamn än med en sökordsdomän med irrelevanta tillägg.
    Att ta ett domännamn med ett sökord som inte alls är kopplat till sajtens innehåll är dock inte att rekommendera, så exemplet "hus.se" bör du nog undvika. I så fall är det klart bättre att använda ditt företagsnamn eller varumärke som domän istället.

    Citat Ursprungligen postat av wantmore Visa inlägg
    3. Vilket är bäst för sökningar inom Sverige: 1.volvo1.se 2.volvobilartillsalu.se 3.volvo-bilar-till-salu.se
    För ranking spelar det ingen roll vilken av de tre exemplen du skulle välja. Alternativ 2 tycker jag nog är minst dålig, men inget av dem känns särskilt förtroendeingivande. Alternativ 3 innehåller en särskrivning, så den skulle jag absolut inte använda, och överlag är det vettigt att undvika - i domännamnet.

    Citat Ursprungligen postat av wantmore Visa inlägg
    4. Säg att jag ska optimera för ett annat starkt svenskt sökord exempelvis hus men .se och .nu domänerna är upptagna, däremot ser jag att .org är ledigt, är det någon idé att använda .org domänen för att optimera inom Sverige eller är det "lönlöst" mot .se och .nu domäner som kanske heter byggahus.se, a-hus.se eller trivselhus.se, trots att jag har det exakta sökordet i domännamnet?
    Det är lite samma sak här. Rankingmässigt spelar det inte så stor roll, men .se, .nu och .com är nog aningen lättare att ranka med. .org känns inte särskilt kommersiellt, vilket kan sänka konverteringen. Besökarna kan mycket väl förvänta sig information snarare än försäljning när de klickar på länken i sökresultatet.
    Även här skulle jag nog snarare rekommendera att använda ditt varumärke eller företagsnamn i en .se-domän, snanare än att försöka krysta in ett sökord i domännamnet.

  3. #3
    wantmores avatar
    wantmore wantmore är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    8
    Tack så mycket för de bra svaren!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkars effekt
    Av lalamums i forum Länkbygge
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 07:05
  2. highlight-effekt
    Av thatjeeves i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 00:14
  3. Bästa effekt av sattelitsidor
    Av NNN i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 01:27
  4. När får en inlänk effekt?
    Av mindphaser i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 07:46
  5. Sandlåde-effekt?
    Av Kocken i forum Googles sandlåda
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 16:15