Resultat 1 till 10 av 10

bild vs text

  1. #1
    mrbambochas avatar
    mrbambocha mrbambocha är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    13
    Hej!
    Jag undrar om det gör stor skillnad på seo om jag har viktiga saker i bild eller text?
    Tex företagets namn i bild eller text, samt att boka tider.

    En fråga till ang bokningslänken.
    Är det för mycket optimering (verkar det konstigt) om jag skriver "boka massage i halmstad" vs enbart "boka massage"?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det gör stor skillnad att ha texter i bilder. Google kan inte läsa texter i bilder. Så det är med andra ord ingen bra idé om du vill ha texten indexerad också.

    Ang. boka. I vilken stad kan man boka massage, i 1) alla städer i Sverige eller bara i 2) Halmstad med omnejd?
    1) Lär du få mycket stora problem att placera dig på. Och om du gör det trots allt så kommer du få många besökare men de utanför Halmstad kommer inte boka. Lite för långt att åka från Sundsvall till exempel. Och det kommer ta tid och kosta en hel del att ta sig till toppen på de orden.
    2) Vänder du dig till enbart boende i Halmstad och dess närområde är det väl rätt så bra att upplysa om det då enbart. Bör bli betydligt enklare att placera sig bra på den frasen än alternativ 1.

  3. #3
    mrbambochas avatar
    mrbambocha mrbambocha är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    13
    Urban du är min hjälte! Tack!

    jag hade läst om detta som du beskriver men ändå så verkar de flesta ha logon och slogan i bild samt bokningsalternativ i bild, varför är det så?

    Massageföretaget är enbart i halmstad, så jag kommer då göra som du förslog och lägga till den texten i bokningslänken.

    Ang Webbplatstitel och slogan, så lyder det nu: MB Massageterapi - händer som lyssnar.
    Jag undrar är MB (initialerna) onödig text och ska jag göra någon ändring, tex få med halmstad där på något sätt?
    Senast redigerat av mrbambocha den 2014-12-14 klockan 19:07.

  4. #4
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Hej, bra svar utav Urban ovan. Jag hade tagit bort MB då det inte ger någon direkt info.

    Massageterapi är då sökordet? kör istället en titel som "Massageterapi i halmstad" och slogan.

    Mvh
    Ruben
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  5. #5
    mrbambochas avatar
    mrbambocha mrbambocha är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    13
    Ah massageterapi är sökordet. Jag gör som du föreslog och tar bort MB.
    Men jag funderar på om jag ska ändra sökordet till massage istället. Hur ska jag resonera?

    Behandlingarna går under massageterapi, fast folk söker mycket mer på massage.
    Så det är lättare att indexera för massageterapi, men man kan "fånga" fler besökare med massage då de flesta inte vet skillnaden på de två.

  6. #6
    MGPs avatar
    MGP MGP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    40
    Njaa, beror på när det gäller "MB".
    Vet inte vad företagsnamnet är, om det är MB Massageterapi eller något liknande som innehåller "MB" så kan det vara idé att ha de orden kvar - Att stärka upp sitt företagsnamn är alltid nyttigt
    Exempelvis om du även annonserar i lokalpressen (eller Hitta & Eniro) med företagsnamnet så känner folk kanske igen namnet när de Googlar.

    Massage i Halmstad | MB Massageterapi (??)
    Fast det var snyggt med "händer som lyssnar"

  7. #7
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Använder du en header bild som logga så kan du använda någon teknik där du flyttar ut texten från viewport'en (tex om en screenreader ska kunna navigera på sidan). Oftast gör en det med "text-indent: -9999px;" Google sökningen "CSS Image Replacement" borde ge dig flera alternativ.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att dölja text på sidan vilket där här är frågan om skulle jag nog vara mycket försiktig med att använda. Matt Cutts tog upp det här https://www.mattcutts.com/blog/seo-m...#comment-12871 normalt räknas det som spam. Företagsnamnet är enligt honom tydligen ok att göra det med. Men hur mycket till är osäkert. Så jag skulle nog föreslå att du löser det på ett annat sätt för att vara på den säkra sidan.

  9. #9
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Måste nog förtydliga lite. Självklart ska tekniker som text-indent användas till att göra sidan tillgänglig för devices/människor där i detta fall bilder inte visas eller måste ha en fallback. Ska en gömma spam text så finns det nog bättre tekniker.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  10. #10
    mrbambochas avatar
    mrbambocha mrbambocha är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av MGP Visa inlägg
    Njaa, beror på när det gäller "MB".
    Vet inte vad företagsnamnet är, om det är MB Massageterapi eller något liknande som innehåller "MB" så kan det vara idé att ha de orden kvar - Att stärka upp sitt företagsnamn är alltid nyttigt Exempelvis om du även annonserar i lokalpressen (eller Hitta & Eniro) med företagsnamnet så känner folk kanske igen namnet när de Googlar.

    Massage i Halmstad | MB Massageterapi (??)
    Fast det var snyggt med "händer som lyssnar"
    Tack MGP! Jag är kluven i detta.
    Jag håller med om att det vore bäst att stärka företagsnamnet, men det är många fler sökningar på Massage i Halmstad.
    Jag kommer använda "Massage i Halmstad | MB Massageterapi" för indexsidan, men för de andra sidorna, behandlingssidorna, funderar jag på om det inte är bäst att avsluta title med "| Massage i Halmstad".


    Urban och ostlund:
    Tack för infon, jag håller mig till text nu isf. Såg att det var ganska lätt att göra en bokningsknapp men en tabell. Och logan funkar att ha i en simpel text.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Logtypen som text eller bild
    Av Logotype i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 10:03
  2. Sökmotoroptimera hemsida med 1 bild
    Av gusgez i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 13:43
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 10:22
  4. Olika Alt-text på samma bild
    Av David i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 12:38
  5. Hur ser mitt strukturförslag ut? [ Bild ]
    Av David i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 18:51