-
[MÄSTARPROBLEM för IIS-kunnig, alt. ASP-redirects
]
Jobbar med en sida som kör på IIS som har många riktigt bra inlänkar till diverse undermappar till "default.asp"-filerna.
Vill förbättra sidan långsiktigt och har därför korrigerat all internlänkning till mapproten istället:
ex. "www.site.com/prods/default.asp" --> "www.site.com/prods/"
För att behålla inlänkkraft från befintliga länkar till default.asp vill jag redirecta med 301 från "/default.asp" till "/".
PROBLEMET:
Det fastnar i en oändlig redirect-loop mellan "/" och "/default.asp"
IIS "smygdirigerar" ju till default.asp även om url går till "/".
Antar att man kan lösa detta med headerscript som:
if '*/default.asp'
redirect to '*/'
Någon som har kodexempel för detta (jag är ingen ASP-expert)?.
Det vore dock mkt enkklare o bättre om det går att ställa in detta direkt i IIS.
Inget lätt problem det här, om ngn har en aning, vänligen posta isf detta.
Tack på förhand!
Pontus, SEO-tekniker
Eastpoint Media
-
Var tänkte du lägga själva sidan om du inte längre ska ha den på default.asp, index.html? Eller vill du att sidan ska ligga kvar på default.asp fast filnamnet inte ska synas i urlen?
-
Vad jag vet går det inte att ställa in direkt i IIS .... möjligen med någon 3:e parts komponent.
Det jag undrar är HUR kollar ni att "direktlänken" in har */default.asp och sedan redirectar till */ ...
Om ni kör med HTTP_SCRIPTNAME så kommer ni ALLTID att få en oändlig loop då det tar fram "sidan" som för tillfället exekveras.
Mitt tips är att ni ändrar om "index-sidan" till t ex index.asp istället för default.asp. Sätter index.asp som det första "default dokumentet" att köra. Om det sedan är någon som länkar in till "default.asp" så redirectar ni till */ och själva index.asp kommer då att köras istället.
Naturligtvis är då index.asp en "kopia av dagens" default.asp
cya,
/PatrikB
-
Tackar PatrikB, att jag inte tänkte på det
.
Ha det /
Pontus
-
simple things, last thing You think of 
cya,
/PatrikB
-
Eller så konfigurerar man om så att IIS inte har default.asp som ett "default document". Då fungerar din redirect lösning och du behöver ingen "extra" index.asp.
-
Vilket default dokument ska det då finnas istället för Default.asp? Du måste ha minst ett Default-dokument konfat i IIS:en .... dvs vilken sida ska svara på */ anropen?
cya,
/PatrikB
-
index.asp till exempel...
-

Det var ju det jag sa i mitt första inlägg:
....Sätter index.asp som det första "default dokumentet" att köra....
cya,
/PatrikB
-

Det sade du ja... blir lätt lite fel när man ska snabba sig att svara
Ämnesinformation
Användare som tittar på det här ämnet
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Liknande ämnen
-
Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
Svar: 35
Senaste inlägg: 2007-12-12, 18:43
-
Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
Svar: 767
Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
-
Av hans99 i forum Övrigt inom SEO
Svar: 3