Resultat 1 till 2 av 2

Varför åker ett sökord jojo?

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag har en sida som är 1 år gammal ungefär. Har ett specifikt sökord som har legat 2-3 under denna tid stabilt. Under den senaste veckan har detta sökord alternerat mellan att ligga 1:a och 89:a. Var annan dag 1:a och var annan dag 89:a. Jag har inte ändrat något alls på sidan eller uppdaterat på några månader så jag tror inte det är pga det. Har heller inte byggt länkar till den. Vad kan detta då bero på?

    Jag vet att sökord kan hoppa lite i SERPEN för innan det "hittar sin position" men detta verkar vara något annat då skillnaderna är så pass stora.

    Någon idé om vad som händer?

  2. #2
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Som du kanske läst så har vi också haft ett par sökord som dalat av oförklarliga anledningar (en del förklarliga) men det var mer fråga om en konstant dipp på vissa sökord för vissa url.er, inte jojo. Däremot känner jag igen jojandet du beskriver men det var länge sedan vi hade. Minns tyvärr inte vad det berodde på. Troligen bara något tillfälligt men ändå bra att du kollar upp.

    Vi använder Google pagespeed för att kolla om det blivit några förändringar på våra url.er.

    https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

    Mina erfarenheter av dippar.
    Kanske försvunnit någon viktig inlänk som haft kraft och tagits bort? Ibland kan det räcka med en halvdålig länk för att få kraft om konkurrensen på sökordet inte är så hög.

    Vilket är sökordet? Är du säker på att du inte gjort några förändringar på URL.en? Har du tittat på visa sidkälla? Dubbekolla helst länkarna eller andra saker man kan ha glömt att man gjort. Är det förstasidan det gäller?
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-12-22 klockan 19:32.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Åker upp & ner i sökresultaten
    Av niklasinla i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 09:19
  2. Normalt att en sida åker som en jojo i serpen?
    Av JohnLindberg i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 21:49
  3. 'Relevanta sökord: Dålig' - Varför?
    Av Hansen i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 08:52
  4. Åker upp och ner
    Av dakire i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 08:30
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02