Resultat 1 till 12 av 12

Google Analytics+ tagit bort Spamsajter

  1. #1
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Fick en del spamsajter som visats som Referall på Google Analytics så jag beslöt för att filtrera bort dessa så att dom inte skall påverka vår sajt på ett negativt sett. Nu fick jag det här meddelandet på Analytics kontot. Min fråga är:

    1) Är detta en bekräftelse på att jag filtrerat bort dessa?

    eller.

    2) Är detta en varning från Analytics att jag skall raddera dom från filtreringen igen? (verkar ju konstigt eftersom jag inte vill ha med dom att göra)

    3) Något annat.


    Vore oerhört tacksam hur jag skall gå till väga med detta så att man inte blir straffad.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2015-01-15 klockan 02:07.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Till att börja med, så finns det inget du kan göra i Analytics som kommer påverka hur Google ser på din sajt. Det är bara ett verktyg för att presentera data, inget annat.

    Som det ser ut har du skapat filter på kontonivå, men inte applicerat dem på någon Vy i Analytics. Det de säger är att de tycker att du kan ta bort filtren, eftersom de inte används.

    Analyticskonton har tre nivåer:
    1. Konto
    2. Egendomar (webplatser/appar osv)
    3. Vyer
    En Vy innehåller presentationen av all eller delar av datan för en Egendom. Man kan ha flera Vyer för en Egendom, till exempel dela upp mobiltrafik och desktoptrafik, filtrera bort trafik man inte vill se som exempelvis trafik från sitt egna IP eller liknande.

    Men för att komma till slutet, du kan nog ta bort de där filtren, de kommer inte göra någon annan skillnad än att u "slipper se" hur mycket trafik de skickar i Analytics.
    Om du däremot är orolig för att de länkar och att det kan skada dig bör du skicka in en disavow-fil via Webmaster Tools. Se mer här:
    https://support.google.com/webmaster.../2648487?hl=en

  3. #3
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Aaron
    Som vanligt, stort tack för ditt svar även om det är ett svar man inte vill höra.

    Det finns lite oklarheter hur man gör så innan jag skickar in listan så vill jag vara säker att jag gör rätt så därför frågar jag dig igen om meddelandet är OK. Det står att man måste kontakta sajterna först men vissa av sajterna har inte ens kontaktformulär eller E-mail adress. Hur hanterar jag det? Måste jag hantera alla sajterna var för sig eller kan jag dra alla över en kam som jag har tänkt göra? (EXCLUSION) Måste jag signera filen jag skickar? eller är det något annat viktigt man behöver förtydliga? (jag antar att man ska skriva filen på engelska): Samt. Är det någon speciell typ av fil dom kräver?

    Ungefär såhär hade jag tänkt att meddelandet skulle lyda till google webmaster tool.
    I am concerned that these sites could be harmful to our site http://www.oursite.com/. I do not know why these sites arise as referall when I look to our Google Analytics reporting. We also see that these sites (or many of them) has given our site links and I do not know why. We have No connection with these sites at all. Please EXCLUDE these sites from any connetion to our site http://www.oursite.com/

    och sedan listan.

    Vore tacksam för så snabbt svar som möjligt. Vill vara klar på att jag gör rätt innan jag skickar in något meddelande till Google webmaster tool.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2015-01-10 klockan 17:22.

  4. #4
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Vill tillägga.
    Sedan kan man addera en lista på Google Analytics som heter: Referral Exclusion List. Denna listan kanske är detsamma som att skicka till webmaster tool???. Eller så finns olika åsikter om detta när jag gör google search på detta. Analytics har ännu inte anmärkt att jag har spamsajterna på Exclusionlistan så jag antar att det är ett gott tecken. Oavsett vad Aaron anser om Analytics, eftersom andra påstår annat, så vet jag inte vem jag skall tro på men antar att Aaron har rätt angående Analytics funktion som verktyg eftersom han är SEO-proffs. Av säkerhetsskäl så har jag fortfarande kvar spamsajterna jag inte vill ha att göra med på Exclusionlistan.

    Det var filtreringslistan Analytics anmärkte på och det är dom filtreringarna jag nu radderat från den listan. Filtreringslistan och Exclusionlistan i analytics är således olika listor och jag hade spamsajterna uppsatta på båda dessa listor i Analytics.


    Vore tacksam för så snabbt svar hur jag skall göra eller hur ni har gjort (mer detaljerat).
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2015-01-10 klockan 17:13.

  5. #5
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Ville också tillägga att google själva meddelar detta på webmaster tool därav min försiktighet:

    Det här är en avancerad funktion som bör användas med försiktighet. Om den används fel kan det påverka hur din webbplats placerar sig i Googles sökresultat negativt. Vi rekommenderar att du bara tar avvisar inkommande länkar om du tror att det finns ett betydande antal spamlänkar, konstlade länkar eller länkar av låg kvalitet som pekar på din webbplats och du är säker på att det är länkarna som är orsaken till dina problem. I normalfallet kan Google bedöma vilka länkar som går att lita på utan hjälp, så för en typisk webbplats behövs inte detta verktyg.

  6. #6
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Om jag hoppar till dåliga backlinks. (som google kan se som blackhat-länkar)

    Nu har jag E-mailat en sajt som har 60 stycken länkar till vår site (borde bara vara en länk). Hur länge skall jag vänta på svar från dom innan jag skickar in till disavow-fil via Webmaster Tools?

    En sak att oroa sig för är att webmaster tool "börjar gräva" och hittar en massa andra backlänkar som inte är bra.

    Uppskattar alla Tips tack.

    SAMT. fortfarande inget svar från mina föregående frågor..Aaron kom igen. Om du svarar på A så får du svara på B också.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2015-01-15 klockan 14:08.

  7. #7
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Fick det här meddelandet när jag försökte skicka filen. (det här verkar inte så enkelt som jag misstänkte).

    Results for the submission on January 15, 2015 at 5:34:28 PM UTC+1
    The file Disavow backlinks.txt must be either a pure ASCII character file or a UTF-8 encoded file.
    The upload of the disavow links file (Disavow backlinks.txt) failed. Please see the error messages above. The upload has no effect. (så jag radderade filen)


    Sedan när allt kommer omkring så kanske det är bättre att strunta i att skicka filen. Verkar ju som det kan skada mer än det ger....Mina egna funderingar. Möjligen skall sådant här skickas om man blivit straffad på något sett och det har vi inte blivit vad jag vet. Vi har ganska få länkar överhuvudtaget (i förhållande till vad vi är värda, IMO) och har en PR2. Det fanns några av länkarna som kanske inte är bra men det kanske alla weplatser har?


    Vore tacksam för lite feedback.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2015-01-15 klockan 19:26.

  8. #8
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Hoppar åter till referall spammen.
    Jag ger en länk som berättar vad detta handlar om och vad det beror på. Den stämmer väl överrens med mina egna teorier.

    Enligt denna länken så är det så att analytics (G.A) som spammas. Spammen är nästan uteslutande från Samara (ryssland)

    http://egenie.biz/russian-spam-traff...r-com-co-lumb/

    Och en länk hur jag kan få bort dessa.

    http://www.analyticsedge.com/2014/12...gle-analytics/
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2015-01-18 klockan 23:57.

  9. #9
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Eftersom dessa spam referalls är angrepp mot G.A. så undrar jag om det är problemfritt att byta spårningskod till sitt G.A? Så att det inte påverkar sajten negativt på något sätt (PR, inlänkar etc). Vill också upplysa att vi har två G.analytics konton som skulle kunna användas. Så vi skulle kunna byta spårningskod alternativt ändra spårningskod på den nuvarande vi använder mot webplatsen.

    Har någon bytt spårningskod till G.analytics och isåfall. Vad är era erfarenheter?

    Vore tacksam för svar på detta.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2015-01-19 klockan 01:09.

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej.
    Jag ska försöka svara på det här så gott det går.

    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Det finns lite oklarheter hur man gör så innan jag skickar in listan så vill jag vara säker att jag gör rätt så därför frågar jag dig igen om meddelandet är OK. Det står att man måste kontakta sajterna först men vissa av sajterna har inte ens kontaktformulär eller E-mail adress. Hur hanterar jag det? Måste jag hantera alla sajterna var för sig eller kan jag dra alla över en kam som jag har tänkt göra? (EXCLUSION) Måste jag signera filen jag skickar? eller är det något annat viktigt man behöver förtydliga? (jag antar att man ska skriva filen på engelska): Samt. Är det någon speciell typ av fil dom kräver?
    Ungefär såhär hade jag tänkt att meddelandet skulle lyda till google webmaster tool.
    I am concerned that these sites could be harmful to our site http://www.oursite.com/. I do not know why these sites arise as referall when I look to our Google Analytics reporting. We also see that these sites (or many of them) has given our site links and I do not know why. We have No connection with these sites at all. Please EXCLUDE these sites from any connetion to our site http://www.oursite.com/
    och sedan listan.
    Vore tacksam för så snabbt svar som möjligt. Vill vara klar på att jag gör rätt innan jag skickar in något meddelande till Google webmaster tool.
    Det där meddelandet funkar, men jag tycker att du krånglar till det lite väl mycket.
    Förmodligen är det här inte något problem, det handlar om så få länkar att det nog inte gör någon skillnad. Längre ner här finns det också lite indikationer på att det kanske inte ens är länkar, utan bara exekveringar på Analytics javascript, och då är det helt meningslöst att ta upp dem i Disavow-filen. Hur som helst, det räcker gott att bara skicka in en lista på sajterna, utan meddelande. Google läser bara meddelandet i de fall de gjort en manuell åtgärd och filen skickas in som respons på det.

    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Vill tillägga.
    Sedan kan man addera en lista på Google Analytics som heter: Referral Exclusion List. Denna listan kanske är detsamma som att skicka till webmaster tool???. Eller så finns olika åsikter om detta när jag gör google search på detta. Analytics har ännu inte anmärkt att jag har spamsajterna på Exclusionlistan så jag antar att det är ett gott tecken. Oavsett vad Aaron anser om Analytics, eftersom andra påstår annat, så vet jag inte vem jag skall tro på men antar att Aaron har rätt angående Analytics funktion som verktyg eftersom han är SEO-proffs. Av säkerhetsskäl så har jag fortfarande kvar spamsajterna jag inte vill ha att göra med på Exclusionlistan.
    Det var filtreringslistan Analytics anmärkte på och det är dom filtreringarna jag nu radderat från den listan. Filtreringslistan och Exclusionlistan i analytics är således olika listor och jag hade spamsajterna uppsatta på båda dessa listor i Analytics.
    Vore tacksam för så snabbt svar hur jag skall göra eller hur ni har gjort (mer detaljerat).
    Referral Exclusion List är inte samma sak som en Disavow-fil. Den första gör att man ”slipper se” viss referral-trafik i sitt Analyticskonto, Disavow-filen berättar för Googles sökmotor att de inte ska räkna länkar från vissa sidor/sajter.
    I allt väsentligt är det enda Analytics gör att räkna hur många gånger ett visst javascript körs. Det enda man kan göra i Analytics är att visa de körningarna på olika sätt. Det finns inget man kan göra i Analytics som på något sätt påverkar sajten, hur Google ser på den, hur de rankar den eller liknande. Det är inte en åsikt, det är bara så det är.

    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Ville också tillägga att google själva meddelar detta på webmaster tool därav min försiktighet:
    Det här är en avancerad funktion som bör användas med försiktighet. Om den används fel kan det påverka hur din webbplats placerar sig i Googles sökresultat negativt. Vi rekommenderar att du bara tar avvisar inkommande länkar om du tror att det finns ett betydande antal spamlänkar, konstlade länkar eller länkar av låg kvalitet som pekar på din webbplats och du är säker på att det är länkarna som är orsaken till dina problem. I normalfallet kan Google bedöma vilka länkar som går att lita på utan hjälp, så för en typisk webbplats behövs inte detta verktyg.
    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Om jag hoppar till dåliga backlinks. (som google kan se som blackhat-länkar)
    Nu har jag E-mailat en sajt som har 60 stycken länkar till vår site (borde bara vara en länk). Hur länge skall jag vänta på svar från dom innan jag skickar in till disavow-fil via Webmaster Tools?
    En sak att oroa sig för är att webmaster tool "börjar gräva" och hittar en massa andra backlänkar som inte är bra.
    Uppskattar alla Tips tack.
    SAMT. fortfarande inget svar från mina föregående frågor..Aaron kom igen. Om du svarar på A så får du svara på B också.
    Du behöver inte oroa dig för att WMT skulle börja gräva. Det är lite samma sak här. Webmaster Tools visar upp en bild av hur Googles sökmotor ser på din sajt, men Webmaster Tools i sig är inte en robot som agerar. Det finns funktioner där man kan be Googlebot att göra något (läsa en sitemap till exempel, eller bortse från länkar i en Disavow-fil), men de allra flesta funktionerna ger ingen input till Google, de visar bara upp den information som sökmotorn väljer att dela med sig av.

    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Fick det här meddelandet när jag försökte skicka filen. (det här verkar inte så enkelt som jag misstänkte).
    Results for the submission on January 15, 2015 at 5:34:28 PM UTC+1
    The file Disavow backlinks.txt must be either a pure ASCII character file or a UTF-8 encoded file.
    The upload of the disavow links file (Disavow backlinks.txt) failed. Please see the error messages above. The upload has no effect. (så jag radderade filen)
    Sedan när allt kommer omkring så kanske det är bättre att strunta i att skicka filen. Verkar ju som det kan skada mer än det ger....Mina egna funderingar. Möjligen skall sådant här skickas om man blivit straffad på något sett och det har vi inte blivit vad jag vet. Vi har ganska få länkar överhuvudtaget (i förhållande till vad vi är värda, IMO) och har en PR2. Det fanns några av länkarna som kanske inte är bra men det kanske alla weplatser har?
    Vore tacksam för lite feedback.
    Som sagt. Jag är inte säker på att det skulle göra varken från eller till i ditt fall. Vill du skicka in filen så spara den i ett av de två format de föreslår, så kommer det funka.

    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Hoppar åter till referall spammen.
    Jag ger en länk som berättar vad detta handlar om och vad det beror på. Den stämmer väl överrens med mina egna teorier.
    Enligt denna länken så är det så att analytics (G.A) som spammas. Spammen är nästan uteslutande från Samara (ryssland)
    http://egenie.biz/russian-spam-traff...r-com-co-lumb/
    Och en länk hur jag kan få bort dessa.
    http://www.analyticsedge.com/2014/12...gle-analytics/
    Det de föreslår är ju att göra en sådan filtreringslista som du började prata om. Den gör att du slipper se det i ditt konto, men det är också den enda effekt det har. Det räcker i och för sig, eftersom det här inte har någon effekt på något annat än just listan av referrers i Analytics.

    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Eftersom dessa spam referalls är angrepp mot G.A. så undrar jag om det är problemfritt att byta spårningskod till sitt G.A? Så att det inte påverkar sajten negativt på något sätt (PR, inlänkar etc). Vill också upplysa att vi har två G.analytics konton som skulle kunna användas. Så vi skulle kunna byta spårningskod alternativt ändra spårningskod på den nuvarande vi använder mot webplatsen.
    Har någon bytt spårningskod till G.analytics och isåfall. Vad är era erfarenheter?
    Vore tacksam för svar på detta.
    Det känns väldigt onödigt att byta spårningskod. Resultatet av det skulle vara att du behöver logga in på två konton för att kunna jämföra trafiken innan och efter bytet. Vilken spårningskod eller konto du använder har ingen relevans för SEO. Att byta skulle troligen göra att du i alla fall temporärt blev av med de här ryska ”besökarna”, men det är inte säkert och det är inte otroligt att de bara byter till det nya kontonumret.
    Slutligen, mitt allmänna råd är att bara sluta bry dig om de här. Det verkar inte handla om särskilt mycket, så det borde inte vara några problem att bortse från dem när du analyserar datan i Analytics. Förutom det gör det varken från eller till.

  11. #11
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Aaron. Tack för alla svar. Gett mig mer klarhet hur saker fungerar med G.A och WMT.

  12. #12
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Bookmakers 2U Visa inlägg
    Aaron. Tack för alla svar. Gett mig mer klarhet hur saker fungerar med G.A och WMT.
    bey365.ultra-deals.net
    Jag fortsätter på den här tråden. Sedan början på Februari har det kommit in en ny spamsajt? som dyker upp i Google.A. som referral.

    bey365.ultra-deals.net

    Denna sajten finns inte sökbar på Google.com (som andra spamsajter gör) så det finns ingenting om sajten på Google. Någon annan som fått påhälsning? Jag kallar den för spöksajt. Har även försökt få bort den från G.A. så att den inte skall synas i resultaten men den dyker upp ändå. Riktigt jobbigt.


    tacksam för svar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google har tagit bort mitt sökresultat
    Av ewestergard i forum Google
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 18:45
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 22:40
  3. Google gjorde om min url, hur får jag bort den?
    Av welander i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 15:19
  4. Google Japan gör bort sig och får PR5
    Av Anton Johansson i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 15:22
  5. Hur får man bort sidor från google?
    Av ThomasA i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 20:38