Resultat 1 till 8 av 8

Länkbygge via egna bloggar

  1. #1
    Adamfagerstroms avatar
    Adamfagerstrom Adamfagerstrom är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    16
    Hej,
    jag sitter och kollar på möjligheterna till att starta upp ett gäng bloggar i syfte att främja/länka till min sida. Något jag sett och lästa är en väldigt vanlig teknik inom seo. Dock så har jag lite svårt att hänga med på den bakomliggande tekniken. Behöver man först arbeta upp bloggarnas/sidornas egna styrka och behöver man lägga dem på olika ips eller webbhotell för att differentiera dem ifrån varandra.

    Tacksam för svar av någon som arbetar med eller har arbetat med den här tekniken Förstår att detta är en mycket tidskrävande teknik men den verkar ju rätt givande i längden?
    Originalare/webbadmin

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Adamfagerstrom Visa inlägg
    Hej,
    jag sitter och kollar på möjligheterna till att starta upp ett gäng bloggar i syfte att främja/länka till min sida. Något jag sett och lästa är en väldigt vanlig teknik inom seo. Dock så har jag lite svårt att hänga med på den bakomliggande tekniken. Behöver man först arbeta upp bloggarnas/sidornas egna styrka och behöver man lägga dem på olika ips eller webbhotell för att differentiera dem ifrån varandra.

    Tacksam för svar av någon som arbetar med eller har arbetat med den här tekniken Förstår att detta är en mycket tidskrävande teknik men den verkar ju rätt givande i längden?
    Adam, Googla "Private Blog Network" (eller PBNs) och läs det du hittar
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

  3. #3
    ChristianRudolfs avatar
    ChristianRudolf ChristianRudolf är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Jag tycker egentligen bara det handlar om ekonomi. Vad är resursåtgången att bygga en sajt och vad är resursåtgången att köpa motsv länkar.

    Har du bara en sajt du jobbar med, lönar det sig knappast.

    Det beror också på hur du värderar din egna tid. Desto högre värde på timmarna du måste lägga, desto mer attraktivt framstår köpa länkar av andra webmasters.

    Inom ekonomi finns det också risk. Har man aldrig gjort detta innan ökar ju risken och det måste också läggas i vågskålen när man jämför med andra alternativ.
    Driver Topdog .

  4. #4
    Adamfagerstroms avatar
    Adamfagerstrom Adamfagerstrom är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Philip Blomsterberg Visa inlägg
    Adam, Googla "Private Blog Network" (eller PBNs) och läs det du hittar
    Tack för snabbt svar! Kollat lite på detta nu och det svåra verkar vara att hitta en bra domän. Finns det någon svensk listning på utgående domäner?

    Håller med om att ifall det enbart handlar om en "money site" så kanske det ekonomiskt sett skulle löna sig att köp länkar från andra webbmasters. Men har man begränsad ekonomi så känns PBN som ett bra alternativ.

    Dock verkar det som att det finns olika tycken angående att bygga PBN via gratisbloggar (wordpress, tumbler, blogspot etc) jämfört mot egna siter. Är det någon idé att lägga tid på dessa gratisbloggar och bygga upp dem eller är de för svaga?
    Originalare/webbadmin

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Det finns såklart listor. Googla "domäner i karantän". Däremot är det inte just den tekniken jag tänker på, utan mer om hur du löser det logistiskt/tekniska mankemanget kring att ha många siter. Visst, har du 10-15 funkar det med ett excelark, men när du kommer upp i över hundra krävs mer. Precis som Christian säger handlar det om resurser - automatisering och produktivitet. Ta en titt på skript som "ManageWP" och "MainWP".

    Fråga även på lite andra sajter som webmaster world, wicked fire, digital point osv (Ber om ursäkt Jim - hoppas det är ok att nämna andra siter här). Var dock beredd på ett och annat "don't quit your dayjob"-svar
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

  6. #6
    ChristianRudolfs avatar
    ChristianRudolf ChristianRudolf är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Adamfagerstrom Visa inlägg
    Tack för snabbt svar! Kollat lite på detta nu och det svåra verkar vara att hitta en bra domän. Finns det någon svensk listning på utgående domäner?
    https://www.iis.se/data/bardate_domains.txt
    Driver Topdog .

  7. #7
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Adamfagerstrom Visa inlägg
    Tack för snabbt svar! Kollat lite på detta nu och det svåra verkar vara att hitta en bra domän. Finns det någon svensk listning på utgående domäner?
    Kolla min guide för att hitta redan lediga domäner så slipper du vänta på att de ska bli tillgängliga för snapback eller nyregistrering. http://www.wedholmab.se/blogg/broken-link-building/
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  8. #8
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ekonomin kan vara si och så med när du skall bygga eget eller köpa länkar.
    Det kostar att bygga upp kraft till sin sajt. Inget snack om det.

    Jag har använt: expireddomains.net för att kolla deleted domains.

    Du måste vara snabb på de bästa domänerna, men jag har skaffat ett par bra domäner till olika projekt via den sajten.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 16:06
  2. Kan man överlänka på sin egna sida?
    Av p2d i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 15:54
  3. Egna inlägg?
    Av Ida i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 21:28
  4. egna vs underomäner
    Av thatjeeves i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 19:19
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:08