Resultat 1 till 2 av 2

Ta reda på efterfrågan innan lansering av sajt!

  1. #1
    Siljas avatar
    Silja Silja är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Jag är 100 procent nybörjare när det gäller SEO.
    Jag är dock företagere och vill lansera en förmedlingstjänst som förmedlar flera alternativa men likartade produkter.
    Det vore extremt användbart om man i förväg kunde få någon uppskattning om hur många sökningar som görs på vissa söksträngar. Jag vill alltså ta reda på vilken efterfrågan det finns på vissa tjänster, i alla fall vilken efterfrån som syns via google-sökningar. Finns det något bra sätt att ta reda på det i förväg?

    Jag har testat att experimentera lite med att börja starta upp ett Adwords-konto. Där man kan ange olika sökord för att se hur många visningar det sökordet skulle generera ("sökpopularitet). Men vad innebär de siffror som visas för respektive sökord? Antal träffar per sökord och dag? Kanske Google medvetet förvränger siffrorna av konkurrensskäl? Men kan man åtminstone se relationen mellan olika sökord, d.v.s. konstatera att ett sökord som ska ha "1000 visningar" är ungefär tio gånger så vanligt sökord som ett som ska ha "100 visningar"?

    Ska man i princip behöva dra igång en skarp Adwords-kampanj för att få svart på vitt vilken trafik vissa sökord genererar? Ska man i så fall göra det på sin tänkta framtida domän? Riskerar man inte att den då blir svartlistad hos Google eftersom den ännu inte innehåller något vettigt innehåll alls, utan bara är en testsida? Eller bör man istället lägga upp en "slasksida" med ett helt annat domännamn bara för att experimentera sig fram till lämpliga sökord mm att jobba med?

    Alla seriösa tips uppskattas!

  2. #2
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Nu är mitt AdWords på engelska, men det låter som om du valt "Get Traffic Forecasts" eller "Display Planner". För att få fram antalet sökningar, välj Keyword Planner ur Tools-menyn och sedan "Get search volume for a list of keywords...", då får du fram "Average Monthly Searches", d.v.s. månatliga sökningar i snitt under senaste året. Det är i alla fall en början. Viktigt att du ställer in rätt land (förmodar att det är Sverige), annars får du fel data.

    Tänk dock på att det bara ger en generell fingervisning - i Googles ögon är t.ex. "kniv", "knivar", "köpa kniv", "köpa knivar" och "billiga knivar" olika sökord, även om alla är aktuella för en sajt som säljer knivar. Sedan har t.ex. "köpa kniv"/"köpa knivar" förmodligen ett större värde, eftersom en kund som söker på detta ord är ute efter att genomföra ett köp - medan någon som söker på "knivar" kanske enbart söker information om olika typer av knivar.

    Att genomföra en skarp Adwordskampanj till en blank testsida är att kasta pengar i sjön.

    Om du vill kan du också skicka ett PM till mig med vilket sida det rör sig om, så kan jag ta en titt på sidan och ge dig lite mer konkreta tips. Skicka gärna med din mejladress också då jag föredrar mejlkontakt framför PM på forumet.
    Senast redigerat av Andr den 2015-01-24 klockan 17:49.
    Äger SIA Alisandr. Vi levererar SEO.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 18:19
  2. SEO att tänka på innan lansering av en ny sajt?
    Av JonnyMax i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 14:06
  3. Lansering av Google Instant
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 12:59
  4. Hur tar man reda på detta?
    Av Albin_progressor i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 12:57
  5. SEO hjälp inför lansering av webbshop
    Av hoynala i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 13:23