Resultat 1 till 2 av 2

Ta reda på efterfrågan innan lansering av sajt!

  1. #1
    Siljas avatar
    Silja Silja är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Jag är 100 procent nybörjare när det gäller SEO.
    Jag är dock företagere och vill lansera en förmedlingstjänst som förmedlar flera alternativa men likartade produkter.
    Det vore extremt användbart om man i förväg kunde få någon uppskattning om hur många sökningar som görs på vissa söksträngar. Jag vill alltså ta reda på vilken efterfrågan det finns på vissa tjänster, i alla fall vilken efterfrån som syns via google-sökningar. Finns det något bra sätt att ta reda på det i förväg?

    Jag har testat att experimentera lite med att börja starta upp ett Adwords-konto. Där man kan ange olika sökord för att se hur många visningar det sökordet skulle generera ("sökpopularitet). Men vad innebär de siffror som visas för respektive sökord? Antal träffar per sökord och dag? Kanske Google medvetet förvränger siffrorna av konkurrensskäl? Men kan man åtminstone se relationen mellan olika sökord, d.v.s. konstatera att ett sökord som ska ha "1000 visningar" är ungefär tio gånger så vanligt sökord som ett som ska ha "100 visningar"?

    Ska man i princip behöva dra igång en skarp Adwords-kampanj för att få svart på vitt vilken trafik vissa sökord genererar? Ska man i så fall göra det på sin tänkta framtida domän? Riskerar man inte att den då blir svartlistad hos Google eftersom den ännu inte innehåller något vettigt innehåll alls, utan bara är en testsida? Eller bör man istället lägga upp en "slasksida" med ett helt annat domännamn bara för att experimentera sig fram till lämpliga sökord mm att jobba med?

    Alla seriösa tips uppskattas!

  2. #2
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76