Resultat 1 till 3 av 3

robots.txt vs meta tagg

  1. #1
    monkbolls avatar
    monkboll monkboll är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    27
    Hej
    Har stött på lite patrull när jag försöker blockera vissa sidor på min sida.
    Har valt att använda robots.txt, men ser nu att en hel del sidor fortfarande indexeras fast med beskrivningen: "En beskrivning av det här resultatet är inte tillgänglig på grund av webbplatsens robots.txt".
    Jag vill inte ha dem i SERP över huvud taget. Är det bara meta tagen robots som kan fixa detta?
    Ska jag helt skrota min robots.txt och köra helt på meta för innehåll som ska blockeras.
    Hur gör ni andra.
    Mvh Magnus

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Det funkar såhär:

    Robots.txt berättar för Google att de inte ska besöka en eller flera URL:er, men den säger egentligen ingenting om indexering.
    Om Google inte har indexerat en viss URL tidigare, så är det i de allra flesta fall möjligt att hålla den utanför deras index med hjälp av Robots.txt, men om de redan har URL:en i sitt index kommer de oftast behålla den där om den blir blockad, då de "inte har möjlighet" att ta reda på om den finns kvar, har ändrats eller liknande. Det är därför de berättar att de inte har rätt att läsa dokumentet.

    Meta-taggen robots berättar istället för Google hur de ska hantera indexeringen av dokumentet de just läser, och säger man där åt dem att inte indexera sidan tar de bort den. Det kan ibland ta en liten stund innan det försvinner, ungefär som när man ger ett 404 svar. Det verkar som de vill försäkra sig om att det inte är ett misstag.

    Det är sällan jag rekommenderar att använda Robots.txt för att kontrollera Google, det är ett väldigt trubbigt verktyg i min mening. (Det finns såklart andra robotar man kan tänkas vilja hantera där, men just Google är rätt kassa på att fatta den där filen.)

    Så, kontrollera din indexering med Meta-taggar, det funkar mycket bättre.

  3. #3
    monkbolls avatar
    monkboll monkboll är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    27
    Tack för snabbt svar.
    Ska sätta mig och fixa till det med meta tagg i stället se om det blir bättre.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  2. Robots.txt & meta-robots: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 16:16
  3. Behövs denna meta-tagg?
    Av Tina Isola i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 00:22
  4. Robots.txt kontra META taggar
    Av Thomas Sjöberg i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 13:25
  5. Olika sätt att skriva en meta-keywords-tagg
    Av latehorn i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 10:31