Resultat 1 till 3 av 3

Pagination/sidnavigering = duplicate content i google?

  1. #1
    Myjosephines avatar
    Myjosephine Myjosephine är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    11
    När man söker på kategoisidor genom site: i google får jag upp kategorisidan jag sökt på, men även sida nr 2, osv på samma kategori i resultatet. Räknar google detta som duplicate content? Hur kan jag undvika att de ser det som det isåfall? Ska jag försöka exkludera pagination/sidnavigering (om möjligt) genom robots?

    Använder mig av Prestashop för just denna sidan.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Snygg shop, om de tär den du har i signaturen det handlar om.

    Ja, det kan mycket väl ses som duplicerat innehåll av Google. Det är inte omöjligt att Google fattar att det är en paginerad sida, och hanterar det så, men det är inte en helt optimal lösning.

    Det finns några olika alternativ för att göra det bättre.

    Det bästa, enligt mig, är att skriva en unik text för varje sida i kategorin. Jag gissar att det inte kommer funka i ditt system, så det är nog inte ett alternativ. Men det är bra att veta att det vore det bästa.

    Jag föredrar normalt att lösa det med en "canonical-tagg" på alla kategorisidor, som pekar mot förstasidan i kategorin:

    Kod:
    <link rel="canonical" href="http://sajten.se/kategori/">
    Det gör att Google kommer se förstasidan som originalet, och de efterföljande som kopior av den. De kommer att läsa sidorna och följa länkarna där, men inte ta med sidan 2 och framåt i index.

    Alternativt kan du använda rel=prev/next. Det är det Google ofta själva rekommenderar, men jag har sett en del exempel där de inte verkar br sig om dem, och därför är jag själv lite tveksam till att använde dem. På sidan två skulle då koden se ut såhär:

    Kod:
    <link rel="prev" href="http://sajten.se/kategori/" />
    <link rel="next" href="http://sajten.se/kategori/?p=3" />
    Slutligen skulle du kunna sätta robotstaggarna till "noindex,follow" på alla sidor efter förstasidan i en kategori. Det ska göra att Google tar bort sidorna, men följer länkarna. Personligen är jag inte så glad åt den lösningen, men jag har sett ganska många sajter där det funkar bra. Koden som då ska läggas in på alla paginerade sidor är:

    Kod:
    <meta name="robots" content="noindex,follow">
    Lycka till!

  3. #3
    Myjosephines avatar
    Myjosephine Myjosephine är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    11
    Tack så mycket både för komplimangen av min sida och hjälpen! Provat att köra med det sistnämna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content
    Av Guran i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 11:28
  2. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  4. Duplicate Content
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 13:47
  5. Duplicate content
    Av johant i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 20:31