Resultat 1 till 2 av 2

Samma sökord på fler sidor under samma domän?

  1. #1
    Instkarmas avatar
    Instkarma Instkarma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Jag har en fråga som är svår att uttrycka när man googlar märker jag

    Det är nämligen så att jag funderar över om det är bra eller dåligt för hela "sajten" om man försöker optimera för mycket på ett ord på fler ställen. Fler sidor alltså. Konkret i mitt fall är det så att jag har ett viktigt sökord där vår site ligger på förstasidan på google. Nu finns det en blogg som ligger på domän.se/blogg och som är till för att locka/fånga in folk som söker på sånt relaterat till det vi säljer I bloggens skrivs om sådant, alltså inte just det vi säljer.

    Det jag tänker är om det är onödigt att ens ha med sökorden som är viktigast för oss där, eftersom vi har det på startssidan och en annan sida och där ligger vi så bra på google. Kan det konkurrera/stjälpa att försöka optimera på just dessa sökord i den här bloggen? Man vill ju inte konkurrera bort sig själv och det är vad jag misstänker kan hända. OM det inte är så att det hjälper en domän i allmänhet att ordet *sökord* finns med på så många undersidor som möjligt... För i så fall har det ju en poäng, en viktig poäng till och med!

    Men nu när jag kollar rankningen och ser det och det sökordet ligger vi nr 5 på och det är den och den sidan...
    Då vill man ju inte konkurrera bort det, ja som jag redan förklarat. Jag hoppas ni alla förstår mina funderingar... Superglad om någon kunnig kan svara. Tusen tack!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hejsan!

    Det är en balansgång, helt klart.
    Det finns en positiv effekt av att hela sajten handlar om era produkter, helt klart. Samtidigt vill du för dina "stora sökord" vara väldigt fokuserad på en sida.

    Så länge du använder dina bloggposter för att försöka ranka på long-tail ord, antingen liknande produkter/synonymer, eller namnen på dina produkter i kombination med andra ord, så kommer det förmodligen bara vara positivt, men akta dig lite för att optimera blogginlägg för endast dina huvudsökord.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Samma sökord-men olika sökresultat för nästan alla..
    Av Seokillen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 02:14
  2. Fler användare på samma ip
    Av Urban G i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 13:12
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 22:23
  4. Samma text - olika sökord?
    Av McDavid i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:45
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 00:25